ارتقای روابط بانکی بين المللي در پسابرجام

حمیدرضا معبودی: خوشبختانه روند فعالیت بانک توسعه صادرات رو به رشد است و هر ماه نسبت به ماه گذشته فعالیت های بین المللی این بانک بیشتر شده و به تدریج شاهد ثبات در بازار ارز داخلی نیز بوده ایم و این همه مرهون همان گشایش هایی است که ذیل برجام انجام شده است

مدیر امور بین الملل بانک توسعه صادرات ایران در آستانه بیست و پنجمین سالگرد تأسیس این بانک در گفتگو با اگزیم نیوز با اشاره به این که این بانک بعد از برجام ذیل سیاست های بانک مرکزی برای گسترش خدمات ارزی در عرصه بین الملل اقدامات قابل توجهی انجام داده است گفت: در حال حاضر با بیش از صد بانک خارجی روابط کارگزاری داریم و از طریق آنها خدمات اعتبار اسنادی و حواله جات ارزی و ضمانت نامه های ارزی را ارائه می کنیم. به گفته حمیدرضا معبودی، علاوه بر این مذاکرات برای اعطای اعتبار خریدار به بانکهای خارجی را نیز شروع کرده ایم؛ ضمن اینکه دریافت خطوط فاینانس و ریفاینانس هم در دستور کارمان است و در حال حاضر مذاكرات براي دريافت در حدود صد میلیون دلار در خط ریفاینانس از بانکهای خارجی در جريان است.

به گفته وی خوشبختانه روند فعالیت بانک توسعه صادرات  رو به رشد است و هر ماه نسبت به ماه گذشته فعالیت های بین المللی این بانک بیشتر شده و به تدریج  شاهد ثبات در بازار ارز داخلی نیز بوده ایم و این همه مرهون همان گشایش هایی است که ذیل برجام انجام شده است.

 معبودی افزود: علاوه بر این ما برنامه ویژه ای هم برای کشورهای هدف صادراتی داریم. در فاز اول برجام ما روابط بانکی خود را با کشورهای اروپایی توسعه داده و با کشورهایی مثل ژاپن و کره روابط مان بهتر شد و اکنون در فاز دوم  گسترش روابط با کشورهایی که هدف صادراتی ما هستند و ممکن است از لحاظ بنیه اقتصادی در رده دوم باشند مثل کشورهای آفریقایی و کشورهای آمریکای لاتین و کشورهای آسیایی را در دستور کار داریم که برنامه ریزیها تا الان به خوبی پیش رفته است و امیدواریم خبرهای خوش بیشتری را برای صادرکنندگان به ویژه صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی در کشورهای مختلف داشته باشیم.

وی در ادامه با اشاره به این که در خصوص تاسیس شعبه بانک برنامه خاصی ندارد گفت: تأسیس شعبه زمان بندی خاص خودش را می طلبد و حداقل شش ماه تا یکسال زمان برای تاسیس یک شعبه لازم است در حال حاضر ما با برقراری روابط کارگزاری و افتتاح حساب می توانیم خدمات را سریعترارائه کنیم.

به گفته وی نکته دوم هزینه های سرمایه گذاری برای تأسیس شعبه است. شما باید مبلغی بعنوان سرمایه در کشورهدف سرمایه گذاری کنید. پول سرمایه گذاری شده در آنجا می ماند تا شعبه امکان فعالیت بدست آورد. از سوی دیگر تأسیس شعبه در کشورهای ضعیف و متوسط از سوی بانکهای ایرانی تقریبا زیان ده بوده اما در کشورهای پیشرفته مثل کشورهای توسعه یافته مثل اروپا و ژاپن و ... تأسیس شعبه سودآور بوده و نتیجه مثبت برای بانک در پی داشته است.

مدیر امور بین الملل بانک توسعه صادرات ایران اضافه کرد: در حال حاضر در کشورهایی که شرایط و امکان مساعد برای تاسیس شعبه وجود داشته این کار انجام شده است. در اروپا هم بانکهای ایرانی فعال هستند؛ بانک تجارت پاریس، بانک سپه روم، بانک ملی هامبورگ و بانک ایران و اروپا اینها بانکهایی هستند که خدمات بسیار مناسبی را به بانکهای ایرانی در اروپا ارائه می دهند و دیگرنيازي به اضافه شدن یک بانک جدید نیست.

وی ادامه داد: تجربه نشان داده که تاسیس شعبه در کشورهایی که به لحاظ اقتصادی ضعیف هستند به صرفه نیست و تاثیر مثبتی برای صادرکننده ایرانی و بانک نداشته است و برقراری روابط کارگزاری و شناسایی راه و روش پرداخت وجوه صادراتی از طریق مذاکره و افتتاح حساب فیمابین کفایت می کند.

کد خبر 21039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =