رشد قدرت اعتباری صادرکنندگان با اهرم بانکی

یونس ژائله: اگر خدمات بانک توسعه صادرات وجود نداشت شرایط برای صادرکنندگان بسیار دشوار می شد به نحوی که رغبت و انگیزه ای برای توسعه صادرات باقی نمی ماند. حال آنکه ظرفیت های بالقوه بسیاری برای افزایش صادرات در کشور ما پس از برجام بوجود آمده است

 

 مدیرعامل شرکت تولیدی شیرین عسل در گفتگو با اگزیم نیوز با اشاره به این که بانک توسعه صادرات بعنوان تنها بانک تخصصی کشور که در حال کمک واقعی به بدنه صادرات کشور است گفت: با نگاهی به تسهیلات ارائه شده از سوی این بانک در می یابیم که در برهه کنونی بهترین تسهیلات و خدمات ممکن در حوزه صادرات برای صادرکنندگان از سوی این بانک عرضه می شود.

یونس ژائله با اشاره به این که تحریمهای طولانی مدت به صادرات کشور موانع زیادی بر سر تولید صادرات محور و نیز حضور کالای ایرانی در بازارهای جهانی بوجود آورد گفت: بعد از برداشته شدن نسبی تحریمها فضا برای توسعه صادرات ایجاد شده اما به دلیل تحریمهای فرسایشی صادرکنندگان توان کافی برای عبور از مشکلات پیش آمده را ندارند. بانک توسعه صادرات در این موقعیت با همه توان به کمک صادرکنندگان آمده است.

وی ادامه داد: سیاست این بانک خصوصا در سالهای اخیر بر این مهم استوار بوده است که منابع و امکانات خود را به بخش خصوصی سوق دهد. این اقدام در افزایش توان صادراتی تولید کنندگان موثر بوده و کمک زیادی به صادرات کشور کرده است و باعث شده که صادرکنندگان بتوانند قدرت اعتباری که به مشتری اعطا می کنند افزایش دهند.

وی افزود: اگر خدمات بانک توسعه صادرات وجود نداشت شرایط برای صادرکنندگان بسیار دشوار می شد به نحوی که رغبت و انگیزه ای برای توسعه صادرات باقی نمی ماند. حال آنکه ظرفیت های بالقوه بسیاری برای افزایش صادرات در کشور ما پس از برجام بوجود آمده است.

 ژائله ادامه داد: بعنوان یکی از مشتریان بانک توسعه صادرات اعلام می کنم نرخ تسهیلاتی که از بانک توسعه صادرات به صادرکنندگان پرداخت می شود به نسبت تسهیلات بانکهای دیگر ارزان تر است و در فرصت بازپرداخت شرایط صادرکننده برای بازپرداخت مد نظر گرفته می شود.

وی افزود: نکته قابل تامل در ارزیابی خدمات بانک توسعه صادرات مساله سرمایه بانک است. وقتی طبق هدف گذاریها بناست که صادرات را به ارقام چند صد میلیاردی برسانیم سرمایه فعلی این بانک برای ورود به عرصه باید متناسب با این هدف افزایش پیدا کند. واقعیت این است که با سرمایه فعلی که بانک توسعه صادرات دارد نمی توان  در حد و اندازه های اهداف تعریف شده به صادرات کمک کرد.

این صادرکننده نمونه کشوری با اشاره به این که لازم است نسبت به تخصیص منابع بیشتر از منابع صندوق توسعه ملی به توسعه صادرات از مجرای بانک توسعه صادرات فکر شود گفت: بانک توسعه صادرات با داشتن امتیاز شفافیت و صداقت در خدمت رسانی این توان را دارد که منابع را جذب کرده و در مسیر درست آن هزینه کند. کمااینکه  پیرو مدیریت صحیح منابع در این بانک در سالهای اخیر شاهد راه اندازی و تقویت واحدهای صادراتی خوبی از سوی این بانک بوده ایم.

وی ادامه داد: اگر بانک توسعه صادرات بتواند دسترسی کافی به منابع صندوق توسعه داشته باشد می تواند با شناسایی واحدهای صادراتی توانمند و خوش حساب چرخه ای کارآمد در مسیر توسعه صادرات بسازد.

 به گفته وی همچنین جای خوشحالی است که با وجود اینکه هنوز تحریمها به طور کامل برداشته نشده بانک توسعه صادرات توانسته با ایجاد خطوط اعتباری به حرکت چرخ صادرات کمک کند. امیدوارم با تقویت بنیه این بانک از سوی دولت ، بانک توسعه صادرات در این مسیر بیش از پیش موفق عمل کند.

کد خبر 21043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =