اهرم های حمایتی دولت ومجلس براي صادرات

موسوی لارگانی: در حال حاضر بین فضا و ظرفیت های صادرات و سرمایه بانک توسعه صادرات تناسب وجود ندارد و در این راستا باید هم دولت پیشنهاد بدهد و هم مجلس شورای اسلامی با نظر جامع و کامل یعنی نظر با رأی بالا مساله را پیگیری کند

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با اگزیم نیوز با اشاره به این که همواره حمایت از صادرات غیر نفتی از اولویت های سیاست گذاریهای دولت بوده است گفت: کشور ما ظرفیت های بالقوه فراوانی برای تولید صادرات محور دارد که به دلایل مختلف از جمله تحریم مغفول مانده اند.

سید ناصر موسوی لارگانی در ادامه افزود: مجلس شورای اسلامی همواره برای برداشتن چالشهای حقوقی و تسهیل مسیر صادرات تلاش می کند چرا که حفظ بنگاههای اقتصادی کشور در گرو توسعه صادرت است.

وی ادامه داد: ماهیت وجودی بانکی که به صورت تخصصی از صادرات حمایت کند نیز به همین دلیل است و بی تردید یکی از کلیدی ترین سازمانهای حمایت صادراتی بانک توسعه صادرات ایران است که طی بیست و پنج سال فعالیت، عملکرد قابل قبولی از خود نشان داده است.

به گفته وی بانک توسعه صادرات با خدمات و تسهیلات مناسب باعث ایجاد امنیت نسبی در فضای صادرات کشور شده و موجب رغبت و انگیزه صادرات و تولید صادرات محور درسرمایه گذاران و تولید کنندگان می شود؛ تولید کنندگانی که تحریمهای بلند مدت آنها را تضعیف کرده و به حاشیه رانده بود امروز این موقعیت را دارند که از خدمات و تسهیلات بانک توسعه صادرات استفاده کنند.

این نماینده مجلس ادامه داد: جای خوشحالی و امیدواری است که امروز شاهد حضور صادرکنندگان اقلام غیر نفتی در بازار صادرات هستیم. برای کشوری که تا چند سال قبل متکی به فروش نفت و میعانات گازی بود این دستاورد بسیار بزرگ و قابل تامل است و بانک توسعه صادرات در این باره نقش به سزایی ایفا نموده است.

به گفته وی به دلیل گشایش فضای بین المللی پس از تحریم، رشد صادرات غیر نفتی و نیاز بخش صادرات به حمایت بیشتر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در جلسات متعدد درباره افزایش سرمایه، توانمندی و توسعه بانکها از جمله بانک توسعه صادرات به گفتگو و تبادل نظر پرداخته است.

موسوی لارگانی ادامه داد: در حال حاضر بین فضا و ظرفیت های صادرات و سرمایه بانک توسعه صادرات تناسب وجود ندارد و در این راستا باید هم دولت پیشنهاد بدهد و هم مجلس شورای اسلامی با نظر جامع و کامل یعنی نظر با  رأی بالا مساله را پیگیری کند. قطعا دستیابی به رشد مطلوب و مستمر در بخش صادرات در گرو حمایت ویژه و همه جانبه دولت از صادرات است و بی تردید افزایش سرمایه بانک تخصصی صادراتی تاثیر مثبتی بر سرعت رشد صادرات غیر نفتی باقی خواهد گذاشت.

وی در ادامه با تأکید بر این که نباید نقش مدیریت مطلوب را در این میان نادیده گرفت گفت: مدیر فعلی بانک توسعه صادرات و مدیران قبلی نشان دادند که برای  پیشبرد اهداف صادراتی عزم  جدي و نقش مهم و بسزایی قائل هستند. شناسایی واحدهای تولیدی با ظرفیت و توان صادراتی مناسب، جلب اعتماد و ایجاد انگیزه برای تولید کنندگان کالای صادراتی دستاورد مدیریت خوب بانک توسعه صادرات است.

به گفته وی به یاری خدا صادرات غیر نفتی ما روز به روز افزایش پیدا کند  تا خواسته بحق مقام معظم رهبری که فرمودند ان شاءالله زمانی برسد که ما دریچه های نفتی مان را ببينديم کنیم و نیاز به صادرات نفت نداشته باشیم محقق گردد.

کد خبر 21068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =