حمل و نقل را در خلیج فارس برای صادرکنندگان ارزان می کنیم

مجتبي خسروتاج: حمایت از صادرات غیرنفتی با توجه به منابع محدود مالی در سال گذشته به شیوه غیرمستقیم دنبال شده است

یکی از مسائل همیشگی صادرکنندگان در بخش خصوصی هزینه‌های حمل‌ونقل بالا برای صادرکننده ایرانی است که به افزایش قیمت تمام‌شده محصول منجر می‌شود. در سال گذشته برای رفع این محدودیت‌ها چه اقداماتی انجام‌شده است؟

مجتبي خسروتاج، رييس سازمان توسعه تجارت در اين باره مي گويد در سال گذشته باوجود رقم‌های پیش‌بینی‌شده برای کمک به صادرات غیرنفتی، به دلیل محدودیت‌های مالی  بیشتر از 50 میلیارد تومان پول در اختیار وزارت خانه برای حمایت از صادرات قرار نگرفت. تلاش کردیم منابع موجود را برای حمایت‌های غیرمستقیم از صادرات مدیریت کنیم. اگر قرار بود این منابع را به‌طور مستقیم و در قالب جوائز صادراتی به صادرکنندگان بدهیم، به دلیل کمبود منابع، زمینه نارضایتی عده‌ای فراهم می‌شد بنابراین تصمیم گرفتیم منابع را به شکل غیرمستقیم برای حمایت از صادرات غیرنفتی به کار بگیریم. درصدی از این 50 میلیارد تومان را برای پوشش حضور صادرکنندگان در نمایشگاه‌های خارجی پوشش دادیم. کارمزد بانکی تسهیلاتی که شرکت‌های تولیدی صادراتی دریافت کرده بودند را از این رقم کم کردیم تا تسهیلات برای صادرکنندگان گران نشود. از محل این منابع به  مناسب‌سازی قیمت ضمانت‌نامه‌های صندوق ضمانت صادرات برای صادرکنندگان کمک کردیم و درصدی از کارمزدها را پرداخت کردیم. این مواردی بود که با رقم 50 میلیارد تومان برای کمک به صادرات غیرنفتی انجام‌شده است. بخشی از این منابع هم برای کمک به حمل‌ونقل بوده است و با عنوان یارانه حمل‌ونقل پرداخت‌شده است. به کشتیرانی دریای خزر، برای جابه‌جایی کالا به کشورهای آسیای میانه در سال گذشته این یارانه پرداخت‌شده است. مثل همین طرح را هم در خلیج‌فارس برای کمک به صادرکنندگان اجرا خواهیم کرد. در سال جاری هم تلاش می‌کنیم با در پیش گرفتن روش صادرات غیرمستقیم به صادرکنندگان برای ارسال کالا به قطر و هر کشور دیگری کمک کنیم.

در کشورهایی مثل چین و پاکستان از امکانات ترابری نهادهای نظامی برای کاهش هزینه صادرات استفاده می‌شود. در ایران تاکنون از این امکانات استفاده‌شده است؟

تا امروز هیچ کمکی از نهادهای نظامی برای صادرات کالا دریافت نکردیم. هیچ صادرکننده‌ای تاکنون متقاضی این کمک‌ها نبوده است.

در چه شرایطی می‌توان از این امکانات استفاده کرد؟

باید صادرکنندگان درخواست کنند تا این‌چنین امکاناتی برقرار شود.

فرصت حضور بیشتر تجار ایرانی در بازار قطر مشابه فرصت روسیه است. صادرات به قطر در حال حاضر چطور پیش می‌رود؟

بازار قطر کوچک و محدود است و با بازار روسیه که 200 میلیون نفر جمعیت دارد قابل‌مقایسه نیست. قطر محدود به جمعیت 2 میلیون نفری است و یکی از استان‌های ما به‌تنهایی پاسخگوی نیازهای این کشور است. ضمن اینکه از قدیم تجار ایرانی در بازار قطر حضور داشتند. بازرگانان ایرانی از استان‌های فارس و بوشهر، با این کشور در ارتباط بودند و حتی نزدیکان و خانواده‌های بعضی از این تجار در این کشور زندگی می‌کنند. ارتباط اقتصادی ما و قطر پیش‌ازاین برقرار بوده است و البته نه‌فقط به روش‌های سنتی بلکه به روش‌های نوین هم فعالیت‌های اقتصادی ایران در قطر دنبال شده است. پس از مشکل سیاسی که برای قطر پیش آمد، مثل سابق این فعالیت‌ها دنبال شده و کالای های موردنیاز قطری‌ها را تأمین می‌کنند.

 

منبع: اتاق تهران

کد خبر 21088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 14 =