بازگشت افغانستان به سیمان ایران

چین و ترکیه که در حال پیشروی به بازارهای ایران در بخش سیمان بودند آیا عقب نشینی می کنند؟

یک فعال صنعت سیمان اعلام کرد بازار افغانستان که رقمی در حدود یک پنجم سیمان مورد نیاز خود را از ایران وارد می کند به عنوان یکی از بازارهای مهم سیمان کشور محسوب می شود. اقبالیان با اشاره به این نکته که مرزهای سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی عملیات انتقال سیمان ایران به افغانستان را بر عهده دارند اعلام کرد که سالانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن سیمان از ایران به این کشور صادر می شود.

به تحلیل اگزیم نیوز این میزان صادرات سیمان به مقصد افغانستان در شرایطی صورت می گیرد که در سال های اخیر به دلیل رقابت های منفی صادرات تجار و صادرکنندگان ایرانی میزان صادرات سیمان به افغانستان کاهش یافته است و چین و ترکیه بخشی از سهم ایران را از واردات سیمان افغانستان به خود اختصاص دادند.

از آنجا که قیمت تمام شده کالا در چین بسیار پایین است بنابراین تجار چینی به رقیبان جدی برای ایرانی‌ها در تجارت با افغانستان تبدیل شده‌اند. 
در این بین عضو هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت سیمان قاین با بیان اینکه امسال شرایط ایران به لحاظ فروش سیمان به افغانستان بهتر شده است، گفت: بدون شک با برنامه ریزی شرکت‌های سیمانی کشور می‌توان حجم بیشتری از این بازار را جذب کرد.
وی بر لزوم جذب سهم بیشتری از بازار افغانستان تاکید کرد و افزود: تحقق پذیری این مهم منوط به توسعه حمل و نقل ریلی، تسهیل روند صادرات، کاهش هزینه حداقلی در حمل و نقل و مواردی از این دست است.
این صادر کننده نمونه تاکید کرد: برنامه ریزی‌ها به جهت حضور موفق در این بازار باید به نحوی باشد که قیمت تمام شده سیمان ایران در افغانستان کمتر از پاکستان باشد.
وی تصریح کرد: چرخ توسعه صادرات سیمان با تامین زیرساخت‌ها و روان سازی قوانین و مقررات تندتر از همیشه خواهد چرخید.
اقبالیان در ادامه با بیان اینکه صنعت سیمان از جمله صنایع پایه نقش اساسی در توسعه زیر بنای اقتصادی هر کشور بر عهده دارد، یادآورشد: این صنعت در رشد اقتصادی، پویایی تولید، اشتغال افزایی، توسعه صادرات، ارزآوری و ... بسیار نقش آفرین است.

 

 

کد خبر 21101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =