ایران در انقلاب دوم صنعتی نه چهارم!

محمدرضا رضوی بر این باور است که ایران همچنان در پارادایم انقلاب دوم صنعتی جا مانده است، وی دلیل درجا زدن ایران در روند همگام‌سازی صنعتی در دنیا را سه دوره تاریخی در ایران می‌داند

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی در «سومین کنفرانس بین‌المللی انقلاب چهارم صنعتی» که روز پنجشنبه برگزار شد زوایا و چرایی پسرفت انقلاب صنعتی در ایران را تشریح کرد. محمدرضا رضوی بر این باور است که ایران همچنان در پارادایم انقلاب دوم صنعتی جا مانده است.

وی دلیل درجا زدن ایران در روند همگام‌سازی صنعتی در دنیا را سه دوره تاریخی در ایران می‌داند. به اعتقاد او «همزمانی پیروزی انقلاب اسلامی با انقلاب سوم صنعتی»، «جنگ تحمیلی» و «اعمال تحریم‌های نرم و سخت» در وضعیت کنونی صنعتی ما نقش بسزایی داشته‌اند.

رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی با اشاره به تحولاتی که با انقلاب سوم صنعتی(IT یا ICT) حدود 40 سال پیش و همزمان با تحولات آن روزهای ایران به واسطه پیروزی انقلاب رخ داد، گفت: «شکل‌گیری تب و تاب در یک جامعه انقلابی» و «جنگ تحمیلی و درگیری انرژی و منابع» این فرصت را برای تحول انقلاب صنعتی در این مرز و بوم ایجاد نکرد.

رضوی افزود: پس از گذر از این دوران، سال‌ها به اجبار درگیر آنچه نیازهای مصرفی، احتیاج‌های اولیه و زیرساخت مورد نیاز اقتصاد کشور بودیم؛ در همین دوران بود که از دهه 1980 میلادی، انقلاب صنعتی سوم تحولات قابل توجهی را در عرصه‌های مختلف تولیدی و خدماتی رقم زد، اما ایرانی‌ها به دلیل مسائلی که در آن دوران وجود داشت، نتوانستند این انقلاب صنعتی را همراهی کنند.

رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی تحریم‌های نرم و سخت در سال‌های گذشته را سومین ناحیه برای وارد کردن ضربات متعدد به اقتصاد ایران شناسایی کرد. اما وی معتقد است امروز شرایطی مهیا شده تا آغاز مجددی در تعاملات بین‌المللی و به‌خصوص در رابطه با بخش‌های تولید با رویکرد انقلاب صنعتی در ایران شکل گیرد. وی افزود: همگامی با انقلاب چهارم صنعتی همانند قطب‌نمایی خواهد بود که برای ورود به تحولات و فاز جدید زمینه‌سازی خواهد کرد.

رضوی شرایط برای نوسازی در کشور را فراهم ارزیابی می‌کند، اما بر این باور است که این نوسازی باید با نگاه به آینده، آنچه در بازارهای دنیا و تحولات فناوری اتفاق می‌افتد را الگو قرار داده و به آن سمت حرکت کند. وی نهادهای اروپایی از جمله دانشگاه‌ها و بنگاه‌ها را پیشگامان این عرصه می‌داند و معتقد است ایرانی‌ها می‌توانند با ارتباطاتی که با آنان برقرار می‌کنند، بهره لازم و کافی را ببرند.

رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی در ادامه سخنان خود یک موضوع کلیدی را مطرح کرد و گفت: انقلاب صنعتی چهارم تولید و خدمات را از منظر هوشمندی متحول می‌کند و هوشمندی هم چیزی نیست جز تزریق دانش و علم به این حوزه‌ها. وی افزود: اگر بتوان با این رویکرد مدبرانه عمل کرد، می‌توان یکی از چالش‌های کلیدی کشور که بیکاری بسیار بالای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است را پاسخ داد.

همچنین اگر بتوان این رویکرد را به نحوی مدیریت کرد که هم تولید نوسازی شود و هم در آن فرآیند از منظر به کارگیری نیروهای انسانی تحصیلکرده و تخصصی هوشمندی تزریق شود، می‌تواند همزمان چند چالش در کشور را مدیریت کند.

کد خبر 21110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =