جدال اقتصادی اروپا-آمریکا در زمین ایران

فرصت های پسابرجامی ایران چاره ای برای اروپا نگذاشته جز حضور در فرصت های سرمایه گذاری در ایران و این موضوع برای واشنگتن سنگین تمام خواهد شد

با ورود توتال به کشور ما و عقد قرارداد 5 میلیارد دلاری با شرکت ملی نفت ایران به نظر می رسد سرمایه گذاران اروپایی مسیر تازه ای را در برابر خود می بینند به طوری که در تازه ترین خبرها شل، یک شرکت بزرگ نفتی هلندی-بریتانیایی نسبت به سرمایه گذاری در میادین نفت و گازی ایران ابراز علاقمندی کرده است. این موضوع جدا از سرمایه گذاری های شرکت های بزرگ خودروسازی جهان است که در سال های اخیر برای ورود قدرتمند به فضای اقتصادی ایران یا اقدام کرده اند و یا در حال بررسی و عقد قرارداد هستند.

در این بین واشنگتن پست در گزارشی با اشاره به قرارداد توتال با ایران برای حضور در فاز 11 پارس جنوبی این موضوع را چالشی بر مسیر روابط اروپا و آمریکا دانسته و معتقد است این توافق علاوه بر آشکار کردن تمایل اروپا برای گسترش روابط تجاری با ایران، تقابل میان اروپا و آمریکا بر سر مراودات تجاری با ایران را نیز آشکار می‌سازد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز واشنگتن‌پست نوشت: زمانی که شرکت توتال توافق نفتی با ایران را امضا کرد مدیر عامل این شرکت قرارداد با ایران را به عنوان یک اقدام ابتکاری در راستای صلح مورد ستایش قرار داد؛ «پاتریک پویان» در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت: ما برای ساخت پل‌ها اینجا هستیم نه برای کشیدن دیوار.

این پایگاه آمریکایی در ادامه می‌نویسد: سخنان پاتریک پویان گویای دیدگاه گسترده‌تر مقاامات اروپایی مبنی بر بهبود روابط تجاری با ایران است؛  دست‌کم با تشویق شرکت‌هایی مانند توتال برای سرمایه‌گذاری در ایران اکنون که تحریم‌های بزرگ علیه ایران از بین رفته‌اند. اما این سخنان اختلاف رو به افزایش آمریکا و اروپا بر سر چگونگی تعامل با ایران را نیز آشکار می‌کند؛ ترامپ ایران را عنوان تهدیدی برای منطقه عنوان کرده و سخن از تحریم و انزوای ایران می‌زند.

در ادامه این گزارش آمده است: در پی روی کار آمدن دونالد ترامپ، آمریکا و اروپا روز به روز مسیر متفاوت‌تری در قبال ایران را پیموده‌اند؛ برای اروپا توافق هسته‌ای روابط تجاری با ایران را که بازاری از مشتریان و انرژی برای شرکت‌های اروپایی است را ممکن ساخته است اما در واشنگتن توافق هسته‌ای مانند به منزله فرصتی برای ایران است و بسیاری در کاخ سفید برای اعمال فشار علیه این کشور پافشاری می‌کنند.

در این گزارش به نقل از یک مقام شورای روابط خارجه اتحادیه اروپا آمده است: شکاف آشکاری میان مسیری که آمریکا و اروپا در قبال ایران طی می‌کنند وجود دارد، اروپایی‌ها راه رو به رشدی را آغاز کرده‌اند در حالی که آمریکا به دنبال انزواطلبی و مهار است.

در این بین به گزارش اگزیم نیوز قرارداد توتال با ایران علاوه بر تأمین سرمایه های مورد نیاز برای صنعت نفت و گاز ایران شرایط را برای ورود شرکت های خارجی فراهم می کند. در حال حاضر یکی از مشکلاتی که در مسیر سرمایه گذاری شرکت های اروپایی در ایران وجود دارد مشکلات بانکی و مراودات بانکی با بانک های اروپایی است با این حال توتال و قرارداد اخیر این شرکت با کشور ما می تواند یکی از تأثیرگذارترین راهکارها برای حل این مشکلات باشد.

به نظر می رسد ورود توتال نگرانی های آمریکا را در قبال ایران افزایش دهد. ایالات متحده در تلاش است تا ایران را در منطقه و جهان منطوی سازد اما قرارداد توتال نشان می دهد ایران جایگاه مهمی در جهان یافته و مسیر خود را در بین کشورهای دنیا می پیماید. در این بین در بین کشورهای منطقه نیز آمریکا و متحد عرب آن یعنی عربستان نتوانسته اند محدودیت های مهمی را ایجاد کنند به طوریکه در قضیه قطر شاهد بودیم شکاف اتحادیه عرب در منطقه بیش از پیش آشکار شد. در حال حاضر امارات نیز دیگر کشور منطقه است که به رغم نزدیکی با عربستان اما روابط خود را با ایران قطع نکرده و روابط تجاری قابل ملاحظه ای با ما دارد به طوریکه این کشور همواره جزو سومین شرکای اصلی ایران است.

نکته دیگر بی تأثیری تهدیدهای کشورهای عربی و آمریکا بر روابط ایران با شرکای مهم وی از جمله چین، ژاپن، کره جنوبی، هند و سایر کشورهای آسیایی است. به علاوه ایران به تازگی با اصرار کشورهای اوراسیا به مجمع اقتصادی اتحادیه اوراسیا پیوسته و روابط آن با کشورهای حوزه CIS مدام در حال افزایش است. تمام این موارد نشان می دهند ایران در مسیر توسعه تجاری و جذب سرمایه های خارجی مستقل از تهدیدهای ایالات متحده و سایر شرکای آن در حرکت است و همین موضوع باعث می شود مشکلات کمتری را شاهد باشیم.

 

کد خبر 21123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =