آغاز جهاد اقتصادی در موصل

با خروج داعش از موصل زمان مناسبی برای حضور سرمایه های ایرانی در عراق فراهم است اما رقابت در منطقه آغاز شده و بر این اساس باید ایران بیش از گذشته خود را برای حضور در این کشور مهیا کند

با خروج داعش از موصل و پاک سازی این شهر از حضور این گروه تروریستی تکفیری به نظر می رسد زمینه های بازیازی این شهر آرام آرام در حال آماده سازی است. به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز به نقل از العام میزان خرابی های این کشور توسط داعش رقمی در حدود 35 میلیارد دلار است که بسیاری از زیرساخت های آن را در بر می گیرد.

خبرها حکایت از خسارت یک میلیارد دلاری داعش به شهر موصل دارد که به نظر می رسد نیازمند ورود سرمایه های خارجی به این کشور است. در این بین بررسی آمارها نشان می دهد ایران در زمینه سرمایه گذاری در خدمات فنی و مهندسی در یک دهه گذشته نقش فعالی را در کشورهای منطقه از جمله عراق ایفا کرده است.

شرکت های فعال در حوزه خدمات فنی و مهندسی توانسته اند فعالیت های مهمی را در جهان پیش ببرند و همین موضوع انتظارها را از حضور این شرکت ها در عراق افزایش دهد. بر همین اساس نمایندگان دولت عراق از دولت ایران خواسته اند تا زمینه های لازم را برای گسترش سرمایه گذاری های ایران در مناطق تخریب شده عراق را فراهم سازد. البته در این مسیر عدم هماهنگی هایی نیز دیده می شود به عنوان مثال نبود یک دولت متشکل و متمرکز در این کشور باعث شده است تا برخی ناهماهنگی ها در حوزه های سیاست گذاری را شاهد باشیم که آخرین نمونه آن بسته شدن مرزهای عراق به روی کالاهای ایرانی در روزهای اخیر است.

کارشناسان اما معتقدند دولت های طرفین باید یک دیپلماسی فعال را در این رابطه در پیش بگیرند و در این بین نقش ایران پررنگ تر است. این گزارش که توسط موسسه خاورمیانه منتشر شده اذعان می کند که البته نقش عربستان و آمریکا که در طولانی شدن بحران عراق بسیار پررنگ بوده را نباید از یاد برد با این حال ایران به دلیل نزدیکی جغرافیایی که با عراق و شهر موصل دارد می تواند از فرصت های بسیار مهمی بهره بگیرد از جمله این که شرکت های ایرانی قادرند پروژه های اقتصادی مهمی را در بخش های ساختمانی، راه سازی، پل سازی و ... با هزینه های پایین در اختیار خود بگیرند و برای پیشبرد آنها از نیروی انسانی ایرانی و کالاهای تولید ایران استفاده کنند.

به عقیده کارشناسان استفاده از سیمان، کاشی، مصالح ساختمانی و سرمایه ها می تواند فرصت های مناسبی را در اختیار فعالان اقتصادی ایرانی قرار دهد. شاکر عبدالرزاق دامی سفیر عراق در ایران در این رابطه دولت و بخش خصوصی را تشویق کرد تا فعالانه در بازسازی موصل مشارکت کنند و به عراق به عنوان یک بازار جدید نگاه کنند.

این گزارش در ادامه با اشاره به خرابی های گسترده در عراق و موصل می گوید میلیاردها دلار پول برای بازگرداندن هزاران آواره عراقی به خانه و ارایه خدمات اجتماعی به ساکنان آن لازم است و این در حالی است که هنوز هیچ طرح بین المللی برای شروع بازسازی ها در موصل وجود ندارد. در این بین به احتمال زیاد به زودی شرایط برای رقابت کشورهای مختلف در جهت بازسازی عراق آغاز خواهد شد و در این بین ایران یکی از مهمترین قدرت های اقتصادی در منطقه است که باید نقش و حضور خود را در عراق افزایش دهد.

هفته گذشته و بعد از اعلام خبر آزادی کامل موصل، امیر کویت در گفت‌وگوی تلفنی با حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق، ضمن تبریک آزادی موصل، آمادگی خود را برای میزبانی کنفرانسی بین‌المللی، به‌منظور بازسازی این شهر و دیگر شهرهای آسیب‌دیده عراق اعلام کرد.

صباح زنگنه کارشناس مسایل خاورمیانه در این رابطه در یادداشتی که در رابطه با موضوع بازسازی عراق نوشته می گوید: بازسازی عراق فرصت های مناسبی را از نظر اقتصادی ایجاد می کند اما اين فرصت اقتصادي تنها در اختيار كويت نيست و بدون شك بعد از آغاز روند اجرايي بازسازي موصل، شاهد حضور جدي سرمايه‌گذاران و مؤسسات عمراني اروپايي و آمريكايي خواهيم بود اما در صورت ميزباني و مديريت اين فرايند توسط كويت، طبيعتا شركت‌هاي كويتي يا مؤسسات خارجي مستقر در اين كشور، سهم بيشتري در مشاركت براي بازسازي و سودهاي حاصل از آن خواهند داشت

. ایران در ماه های اخیر در زمینه بازسازی شبکه تلفن همراه در سوریه و پروژه های استخراج معادن و کشاورزی با دمشق قراردادهای مهمی را امضا کرده است و به نظر می رسد هنوز در زمینه توسعه عراق بعد از خروج داعش اقدام جدی صورت نگرفته است. البته شرکت های ایرانی از گذشته تاکنون در عراق فعال بوده اند اما اکنون باید شرایط برای بازسازی گسترده در موصل و شهرهای آسیب دیده فراهم شود.   

کد خبر 21142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =