الزامات رشد اقتصادی پایدار برای اقتصاد ایران

وحید شقاقی شهری: سرمایه گذاری پایدار و پیوسته، بهبود فضای کسب و کار و فراهم کردن بستر برای سرمایه گذاری از جمله امینت اقتصادی و از لوازم رشد اقتصادی پایدار و باثبات است

وحید شقاقی شهری، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی در گفتگو با اگزیم نیوز درباره پایدار بودن رشد اقتصادی در کشور گفت: رشد اقتصادی پایدار و مولد مستلزم سرمایه گذاری پایدار و پیوسته در بخش های مختلف اقتصاد است. به بیان دیگر رشد اقتصادی پایدار یکی ازچالش های اصلی اقتصاد در جهان بوده و تمام کشورها سعی می کنند شرایطی را برای ثبات پایدار اقتصادکلان و رشد فراهم سازند، در کشور ما نیز این امر نیازمند جهش قابل توجهی در سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی است.

وی ادامه داد: اگر هدف رسیدن به رشد اقتصادی پایدار و بدون نوسان باشد که به دنبالش هم ایجاد اشتغال و ریشه کنی بیکاری مطرح شود، بدون سرمایه گذاری و به خصوص سرمایه گذاری خارجی امکان پذیر نخواهد بود.

بنابراین باید گفت که سرمایه گذاری خارجی شرط لازم بری رسیدن به رشد اقتصادی است. البته تنها به شرط لازم نمی توان بسنده کرد و باید شرایط کافی برای تحقق این امر هم فراهم شود. برای ایجاد رشد اقتصادی پایدار باید شفافیت در اقتصاد، بهبود محیط کسب و کار و اصلاح سیاست‌های ارزی وجود داشته باشد.

این استاد دانشگاه افزود: همچنین باید دقت کرد که برای جذب سرمایه های خارجی هم پیش اقداماتی لازم است. یکی از مهم ترین این اقدامات روابط بانکی است. این در حالی است که برقرار کردن روابط بانکی هنوز به شکل مطلوب انجام نشده است. بهبود فضای کسب وکار هم فاکتور دیگری است که به روابط خارجی کشور مربوط می شود.

شقاقی اضافه کرد: همچنین علاوه بر این امنیت سرمایه و امنیت اجتماعی هم باید مدنظر باشد. باید اقداماتی انجام شود تا ترس حضور خارجی ها در ایران از بین برود. باید مهربان تر باشیم. تمام این موارد لازمه جذب سرمایه گذاری خارجی است. به گفته این اقتصاددان ریسک زدایی از اقتصاد و تقویت امنیت اقتصادی برای جذب سرمایه گذاری خارجی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی در راستای ساماندهی نرخ های سود پیشنهاد کرد: با توجه به شرایط کنونی دولت برای ساماندهی نرخ های سود شورای عالی تشکیل دهد. چرا که نرخ های سود دربانک ها و موسسات اعتباری به حدی بالا در نظر گرفته و تصویب می شود که تولید و سرمایه گذاری در اقتصاد ایران شکل نمی گیرد.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر در اقتصادی که نرخ های سود بالا و متفاوت در بازار بدهی، بازار سرمایه، لیزینگ ها و... وجود داشته و هیچ گونه هماهنگی و ارتباط سیستماتیک با هم نداشته باشند امکان جذب سرمایه گذاری به حداقل می رسد. چرا که سرمایه گذار می داند تولید و سرمایه گذاری با ریسک اقتصادی همراه است و وجود این مسایل تحقق این امر را به مراتب به تعویق می اندازد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: زمانی که می توان با سرمایه گذاری در یکی از بازارهای فوق و بدون ریسک سودهای بالایی به دست اورد چرا چالش ها و مشکلات سرمایه گذاری را به جان بخرند. بنابراین اولین اقدامی که در این راستا باید مورد توجه قرار گیرد ایجاد بستر مناسب برای سرمایه گذاری است. بدین ترتیب در شرایط فعلی شکل گیری شورای عالی در اقتصاد، ساماندهی و هماهنگی نرخ های سود با حوزه تولید ملزوم و ضروری است.

شقاقی با بیان اینکه دست یابی به رشد پایدار اقتصادی با یک برنامه ریزی بلند مدت دقیق و جامع صورت می پذیرد عنوان کرد: در بخش اقتصاد باید یک سری قوانین و مقررات  ثابت و سیاست گذاری های مناسب تدوین شود و این اطمینان را به فعالان اقتصادی بدهد که این قوانین دستخوش تغییرات نمی شود و این امر قطعا منجر به جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی هم خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی اضافه کرد: در سال های گذشته عمدتا تمرکز ما در حوزه واردات و صادرات با چند کشور محدود بوده است در صورتیکه اگر بتوانیم تعداد کشورهای تجاری و همچنین شرکای تجاری خود را بیشتر کنیم در آن صورت به پایداری تجارت دست پیدا خواهیم کرد. بدین ترتیب پیش بینی پذیر بودن اقتصاد ایران، گسترش تعاملات با کشورهای مختلف، عدم تمرکز مبادلاتی و تجاری با چند کشور محدود از جمله عوامل موثر برای پایان دادن به مشکلات ارزی است.

کد خبر 21143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =