نزاع اروپایی آمریکایی در اجرای برجام

همراهی کشورهایی مثل چین و روسیه با برجام و هماهنگی و پشتیبانی این دو کشور قدرتمند و بزرگ از این دستاورد ایران نشان می‌دهد که آمریکا نمی‌تواند در آینده تأثیر جدی بر روند برجام بگذارد مگر اینکه به لحاظ شکلی با آن برخورد کند. قراردادهایی مثل توتال و قرارداد خرید ایرباس دلیل دیگری بر این مدعاست که اروپا مسیر خودش را از ترامپ جدا کرده است

محسن بهرامی ارض اقدس معتقد است: برجام پیروزی بزرگی است که در نتیجه تلاش سرداران دیپلماسی کشور و هدایت‌های مقام معظم رهبری و مدیریت و درایت ریاست محترم جمهور حاصل‌شده است. این موفقیت فضای ایران هراسی در سراسر جهان را به ایران‌دوستی تبدیل کرد و باعث شد حقانیت ایران در فعالیت‌های هسته‌ای به تائید بالاترین مراجع بین‌المللی برسد. برای اولین بار در تاریخ، فرایند مذاکرات و حصول برجام قطع‌نامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد را قبل از اجرا ابطال کرد. این دستاوردهای بزرگ متأسفانه به دلیل کج‌فهمی برخی از مخالفان در داخل که خطر آن‌ها کمتر از مخالفت‌های بین‌المللی نیست، درک نمی‌شود. بنابراین، گاه بیش از اینکه نگران واکنش اروپایی‌ها و همراهی یا عدم همراهی‌شان با ترامپ و سیاست‌های جدید ایالات‌متحده آمریکا باشیم، نگران جریان‌های داخلی مخالفیم.

وي ادامه داد: نکته دیگر اینکه به نظر می‌رسد کنش‌های رئیس‌جمهور جدید آمریکا ترامپ در زمینهٔ بین‌المللی جریان‌های فهیم داخل این کشور را هم دچار مشکل کرده است. حتی در حزب جمهوری‌خواه که از نظر سیاسی خاستگاه ترامپ محسوب شده و البته در بین دموکرات‌ها، مخالفت‌هایی با تصمیمات و رفتارهای ترامپ انجام‌شده و به روش‌های مختلف این مخالفت‌ها ابراز می‌شود. به نظر می‌رسد که ترامپ در اتحادیه اروپا هم منزوی‌شده است. بیانیه‌های تازه گروه G20 و کشورهای بزرگ صنعتی نشان می‌دهد که ترامپ در عمل در تصمیم‌گیری‌هایی باید به‌تنهایی عمل کند و حتی اگر بخواهد از نفوذ ایالات‌متحده آمریکا در فضای بین‌المللی استفاده می‌کند، این‌طور به نظر می‌آید که اتحادیه اروپا مسیرش را جدا کند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران در پايان گفت: همراهی کشورهایی مثل چین و روسیه با برجام و هماهنگی و پشتیبانی این دو کشور قدرتمند و بزرگ از این دستاورد ایران نشان می‌دهد که آمریکا نمی‌تواند در آینده تأثیر جدی بر روند برجام بگذارد مگر اینکه به لحاظ شکلی با آن برخورد کند. قراردادهایی مثل توتال و قرارداد خرید ایرباس دلیل دیگری بر این مدعاست که اروپا مسیر خودش را از ترامپ جدا کرده است. ایران به دلیل تحریم‌ها فاصله نسبتاً زیاد تکنولوژیکی که در سال‌های اخیر تشدید شده را می‌تواند در ارتباط با اروپا کمتر کند. نیاز ما به دانش فنی و تجهیزات صنعتی ضرورت است. بنگاه‌های صنعتی در اتحادیه اروپا می‌توانند به کمک ایران بیایند و شکاف ایجادشده را از نظر عمق و عرض کمتر کنند. این بنگاه‌ها پس از لغو تحریم‌ها و آغاز اجرای برجام آمادگی خودشان را برای مشارکت با سرمایه‌گذاران داخلی اعلام کردند و این امید وجود دارد که دست‌کم تا پنج سال آینده در زمینه تکنولوژیکی مشکلات زیادی را رفع کنیم.

 

منبع: اتاق تهران

کد خبر 21232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =