صرافی ها انتخاب پرریسک فعالان اقتصادی

فعال بخش خصوصی و تولید کننده اقتصادی گفت: چالش دسترسی به سوئیفت و ال سی یکی از چالش های مهم صنعت و بازرگانی است و با بهبود شرایط رونقی در اقتصاد ایران شاهد می شویم اما تمام مشکلات به این موضوع بر نمی گردد و گرفتاری اصلی فعالان این بخش به بازگشت پول حاصل از معامله بر می گردد

بهنام عزیززاده در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز در رابطه با نحوه خدمات دهی بانک ها به تولیدکننده ها گفت: مشکلات ال سی، اعتبار و کارگزاری ها همچنان پا برجا است و یکی از مهمترین عواملی که باعث شده صادرات به اندازه کافی قوی نشود، ضعف خدمات بانکی و گشایش اعتبارها است که مراودات با بازار هدف را سخت کرده است.

وی با بیان اینکه این مشکل باعث شده تا نتوانیم بازار پایدار و ماندگاری کسب کنیم، گفت: مشکلات دسترسی به سوئیفت و ال سی باعث شده تا مشکلاتی را در صنعت و بازرگانی احساس کنیم و پایداری لازم را در بازار هدف دریافت نکنیم.

عزیز زاده ادامه داد: تولیدکننده ها از این نقصان عارضه های زیادی را متحمل شده اند زیرا تولیدهای آنها برای عرضه محصولات علاوه بر بازار داخلی نیاز به بازار خارجی هم دارد اما این مشکل سبب شده تا تجار نتوانند محصولات داخلی را به جهان ارائه کنند.

این فعال بخش خصوصی و تولید کننده اقتصادی تصریح کرد: امروزه تجار و تولیدکننده ها با وجود مشکلات بانکی مجبور به پذیرش همکاری با صرافی ها هستند و راه دیگری بجز این انتخاب و بقای آنها وجود ندارد.

وی افزود: همکاری با صرافی ها در بحث تجارت تبعات مفنی دارد اما راهی بجز تن دادن به این ارتباط برای انتقال منابع مالی وجود ندارد و اگر زمینه های بانکی مهیا شود هیچ فعال اقتصادی حاضر به پذیرش بیم و مخاطره های ارتباط با صرافی ها نیست.

عزیز زاده خاطر نشان کرد: ضریب اطمینان صرافی ها به اندازه مکانیزم بانکی برومند نیست و اگر بانک ها با قوانین بین المللی بتوانند با یکدیگر معاشرت کنند تولیدکننده به یقین محصولات ساختی خود با کیفیت و کمیت بیشتری تولید می کند و به دنبال آن تجار هم کار خود را توسعه می دهد و در نهایت رفاه برای مردمان ایرانی و قدرتی سیاسی و اقتصادی برای کشور به ارمغان می آید.

وی عنوان کرد: ارتباط بانکی بین المللی موضوعی فراتر از تجارت است و صرافی ها تنها بخشی از کاستی های سیستم بانکی را جبران می کنند و این همکاری را تنها می توان یک مسکن موقت خواند؛ خود صرافی ها هم به این موضوع اذعان دارند که در حجم زیاد و در طولانی مدت به مشکل های جدی برخورد می کنیم.

عزیز زاده تصریح کرد: صرافی و بانک تعریف متفاوتی دارند و جایگزینی هر یک از آنها به جای دیگری تبعات سویی را به وجود می آورد و صادرات توانا نیاز به پشتوانه بانک و دولت دارد تا احتمال سوخت پول به حداقل برساند و طرف قرارداد هم با اطمینان خاطر بیشتری به معامله بپردازد.

این فعال بخش خصوصی و تولید کننده اقتصادی تصریح کرد: علاوه بر ال سی و اعتبارهای بسته مشکلات گمرکی و تعرفه های ترجیحی هم از دغدغه های مهم صادر کننده ها است که نیاز به نظارت بیشتری دارد اما با این حال اگر همه ی این مشکلات هم حل شود باز هم پول حاصل از معامله به داخل کشور به سختی باز می گردد و مشکل اصلی به قوت خود باقی می ماند.

عزیز زاده گفت: تجارت ایران نیازمند گسترش خدمات بانکی است، بانک ها هم باید در ارائه خدمات ذیربط تسهیلی ایجاد کنند و شرایط را به گونه ای فراهم کنند تا انگیزه بیشتری برای همکاری طرفین پیش بیاید و سرعت عمل ها هم افزایش یابد.

اگزیم نیوز گزارش می دهد، ایران در 10 ماهه سال 95با 234 و در سال 93 با 33 بانک و در سال 94 حدود 103 بانک و کارگزاری ارتباط داشته است. با توجه به بررسی ها بیشترین ارتباط بانکی ایران با سایر جهان مربوط به 145 بانک اروپایی و 82 بانک آسیایی می شود.

کد خبر 21240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =