تصمیمات ایران سختی آفرین بازار ترکیه شد/ مذاکره برای حل مشکل

سرپرست فروش پلیمری بازار اروپا-خاورمیانه هلدینگ خلیج فارس گفت: مشکل های برای صادرات پتروشیمی ایران به ترکیه به وجود آمده که مسئولان در پی اصلاح قوانین و حل این دشواری ها هستند.

به گزارش اگزیم نیوز، روح‌الله کریمی مطرح کرد: مدتی است که صادرات پتروشیمی ایران به ترکیه دشوار شده است و گمرک ترکیه اعلام کرده ترخیص محموله هایی که از ایران صادر می شود باید به تایید کنسولگری ترکیه برسد.

وی ادامه داد: نزدیکی جغرافیایی و تقاضای مصرف بسیار بالای صنایع پایین دست پتروشیمی در ترکیه، این کشور را به یکی از بازار های اصلی صادرات محصولات پتروشیمی ایران تبدیل کرده است و با رخداد این مشکل بازار ترکیه برای ایران سخت می شود و ترکیه این رفتار را در مقابل محدودیت هایی که ایران ایجاد کرده است نشان می دهد. 

کریمی اذعان کرد: گمرک ترکیه چندی پیش اعلام کرده بود برای ترخیص محموله‌هایی که از ایران صادر می‌شود، اسناد فروش باید به تایید کنسولگری ترکیه در ایران برسد.

وی خاطرنشان کرد: ظاهرا این روش برای بخشی از محصولاتی که از ترکیه به ایران صادر می‌شود نیز وجود دارد و ترکیه در تقابل اقدام ایران این محدودیت را ایجاد کرده است.

کریمی افزود: محدودیت هایی که ایجاد شده نقل و انتقال های پولی را هم دچار مشکل کرده و دریافت مبالغ حاصل از معامله محصولات پتروشیمی که از حساب های خارج ایران انجام می شود و با اسناد  فروش و اسناد پرداختی خریداران مغایرت دارد.

وی تصریح کرد: علاوه بر مشکل های بانکی اجرای این شیوه معامله بسیار زمان بر است و تهیه اسناد صادراتی و در نتیجه تاخیر در عملیات ترخیص کالا قطعا باعث ایجاد اختلال در روند صادرات به ترکیه و تضعیف جایگاه محصولات پتروشیمی ایران در برابر رقبا می شود.

سرپرست فروش پلیمری بازار اروپا-خاورمیانه هلدینگ خلیج فارس گفت: اجرای این روش در حال حاضر با پیگیری ها و مذاکرات مسئولان ایرانی با طرف ترک متوقف شده و اوضاع ظرف چند روز اخیر به حالت گذشته برگشته، ضمن اینکه مذاکرات مسئولان برای اصلاح قانون مذکور و اطمینان از عدم اجرای مقررات محدودکننده مشابه همچنان ادامه دارد.

کد خبر 21405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =