پسابرجام فرصت حضور در بازارهای نو

لاهوتی معتقد است: آینده تجارت خارجی کشور در گرو پیدا کردن بازار های جدید است که هم در اقتصاد مقاومتی به آن اشاره شده و هم به عنوان يكي از سياست هاي اصلي در دستور کار دولت قرار دارد

 مریم خورشیدی- موقعیت اقتصادی، سیاسی و جغرافیایی برخی از کشور های همسایه ایران، فرصت هاي بالقوه ای را برای کشور فراهم نموده است که با بهره گیری مناسب از آنها می توان بر سرعت رشد و توسعه اقتصادی ایران افزود. اما حضور ایران در این کشورها همواره با مشکلات مختلف همراه بوده است و عملا مبادلات تجاری در منطقه برای ایران را به فرایندی سخت، کند و پر استرس مبدل ساخته است. 

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در خصوص چالش های صادراتی تکرار شونده در منطقه به خبرنگار اگزیم نیوز گفت: یکسری از این مسائل مربوط به وضعیت سیاسی کشورهاست. خصوصا در ارتباط با عربستان صرفا عامل سیاسی باعث قطع ارتباط تجاری دو کشور شده است. مشکلات سیاسی و ناامنی در هر کجا فضا را برای تجارت نامساعد می سازد و نوسانات موجود روند صادرات به این کشورها را با فراز و نشیب مواجه می کند. عراق و افغانستان از این تعریف خارج نیستند و همواره شاهد مشکل در این بازارها هستیم.

لاهوتی افزود: گاها عدم وجود یک دیپلماسی تجاری ایجاد مشکل می کند اتفاقاتی که در چند هفته اخیر بین ایران و ترکیه رخ داد یک سوء تفاهم و یا یک مشکل قانونی قابل حل بود. می توان این دست مشکلات را قبل از اینکه منجر به توقف صادرات و ایجاد مشکل در مرزها شود، حل کرد. البته مشکل پیش آمده در ارتباط با ترکیه چون در مورد صادرات پتروشیمی بود به نظر می رسید همان مشکلات پیش آمده در چین اینجا هم در حال شکل گیری است.

وی گفت: با پیگیری ها مشخص شد کالاهای صادراتی و یا وارداتی بین دو کشور اگر مشمول تعرفه ترجیحی شوند باید گواهی تایید شده توسط کنسولگری ایران و یا ترکیه را در فاکتورهای خود داشته باشند در حالیکه دولت ترکیه این موضوع را به تمام کالاهای خود تعمیم داده بود که به محض پیگیری بلافاصله برطرف شد. البته در خبرها آمده بود که این دستورالعمل توسط دولت ترکیه لغو شده که در واقع خبر درست این است که دستورالعمل تعلیق شده و باید رایزن بازرگانی ایران و ترکیه لیست کالاهایی که شامل این دستورالعمل می شود را احصا کنند و این کالاها هستند که می بایست به تایید کنسولگری ها برسند.

لاهوتی خاطر نشان کرد: دولت ترکیه معتقد است رایزن ترکیه با تعامل با سازمان توسعه تجارت تعرفه ترجیحی برخی کالاها را مشخص کنند و به توافق در این خصوص برسند. امیدوارم سازمان توسعه تجارت نیز این موضوع را هر چه سریع ترپیش ببرند و به یک نتیجه قطعی برسند تا دوباره به مشکلاتی از این دست برخورد نکنیم.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در پاسخ به سوال خبرنگار اگزیم نیوز مبنی بر چگونگی تعیین استراتژی مشخص برای روابط اقتصادی با کشورهای منطقه به منظور ممانعت از فرصت سوزی در این حوزه گفت: تنوع بازار یکی از موضوعات مهمی است که می بایست در تجارت خارجی به آن توجه کرد. اگر ما همه ظرفیت های کشور را معطوف به چند کشور پیرامونی کنیم، احیانا با بروز مشکل در روابط بین کشورها اعم از سیاسی و امنیتی این ظرفیت ها به هدر خواهد رفت. با این سیاست قطعا نمی توانیم آینده تجارت خارجی کشور را تضمین کنیم. پیدا کردن بازار های جدید یکی از سیاست های اصلی است که هم در اقتصاد مقاومتی به آن اشاره شده و هم در دستور کار دولت قرار دارد.

 لاهوتی اذعان داشت: خوشبختانه در شرایط پس از توافقات هسته ای بازارهای جدیدی پیدا کرده ایم. کشور کره امروز در ردیف سوم واردات و پنجم صادرات بین طرف های تجاری ما قرار دارد. این اتفاقات بیانگر این است که فرصت های جدیدی برای اقتصاد ما و برای توسعه صادرات و تعامل تجاری با دنیا فراهم شده است. ضمن اینکه باید توجه داشته باشیم که نباید از بازارهای منطقه غافل شویم و بازارهایی که از قبل در اختیارمان بوده را از دست بدهیم. 

کد خبر 21476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =