پیش بینی بازگشت صادرات غیرنفتی به مدار صعودی

علینقی خاموشی پیش بینی کرد با بهبود روابط بانکی کشور با کشورهای دنیا و تغییر جهت بهای کالاها در بازارهای جهانی انتظار می رود صادرات غیرنفتی کشور تقویت شود

رییس اسبق اتاق بازرگانی ایران در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز در رابطه با دلایل افت و خیزهای صادرات غیرنفتی کشور در ماه های اخیر گفت: صادرات در ماه های آخر دولت یازدهم کاسته شده و اگر مشکلات داخلی و همچنین خارجی حل شود انتظار می رود دوباره صادرات افزایش پیدا کند.

علینقی خاموشی ادامه داد: توافقات برجام تاثیرهای مثبتی داشته اما همچنان آثار منفی از تحریم ها را لمس می کنیم و علاوه بر سیاست های خارجی قوانین داخلی که مدام تغییر می کند هم باعث تشدید این موضوع شده است.

وی با توجه به افزایش قیمت های صادرات غیرنفتی گفت: محصولاتی نظیر سنگ آهن، فولاد و پتروشیمی بر میزان صادرات غیر نفتی اثر می گذارد و اخیرا شنیده شده سنگ آهن قیمتی صعودی داشت و این روند در بازار فولاد نیز مشهود بود. در مورد فرآورده های پتروشیمی نیز که اثرپذیری مستقیمی از نفت دارد هم رشد و پیشرفت قابل ملاحظه ای شاهد بودیم.

خاموشی اظهار کرد: روال صعود و نزول میزان صادرات محصولات غیرنفتی بستگی به سیاست های اتخاذ شده دارد و دخالت دولت در نرخ ارز سرنوشت آن را مشخص می کند.

به گفته این عضو اتاق بازرگانی تهران، مدنظر قرار دادن مشوق های صادراتی مانند تسهیلات تعرفه ای سالانه و تخصیص سهم بندی ارز مبادله ای می تواند انگیزه بیشتری برای صادرکننده ها ایجاد کند.

خاموشی خاطرنشان کرد: دولت این موارد را نادیده گرفته و متاسفانه سرگیجه ای راجع به صادرات به وجود آمده که کسی نمی داند در نتیجه چه تصمیمی برای این بخش دارد.

وی در پاسخ به خبرنگار ما مبنی بر اینکه مشکلات بانکی تا چه میزان بر صادرات تاثیر داشته گفت: صادرات نیاز به نقدینگی دارد تا بتوان در مرحله نخست کالا را تهیه و همچنین الزامات صدور آن را فراهم کرد و اگر سیستم بانکی و نقل و انتقالات هزینه ها مشکل پیدا کند در اصل خود تجارت و صادرات مشکل دار می شود و این دو مورد ارتباط مستقیمی با هم دارند.

خاموشی تصریح کرد: راه های بانکی مشکل دارد و چندان باز نیست و اعتبار های بانکی ما در مقایسه با نیاز ما اندک و محدود است، اشخاص حقیقی و حقوقی برای صادرات نیاز به نقدینگی دارند که بانک ها هم در این زمینه ضعیف عمل کرده اند.

وی با اشاره به ضرورت اصلاح برخی از قوانین بیان کرد: سیاست های کلان مالی و بازرگانی در طول سال باید بررسی و سهمیه بندی شوند تا میزان اختصاص مبالغ اعتباری صحیح باشد.

خاموشی اضافه کرد: دولت باید به بخش های اقتصادی بیشتر از گذشته توجه کند و تصمیم هایی که در کلان گرفته می شود باید به بانک ها دیکته شود، متاسفانه ما در حال حاضر فاقد برنامه ای مدون هستیم.

خاموشی در پایان سخنان خود با بیان اینکه صادرات در کشور ما پر هزینه است گفت: صادرات یک قیمت تمام شده مربوط به اقتصاد آزاد، مواد اولیه، حمل و نقل و غیره است و هزینه ها باید به گونه ایی صرف شود که بازخورد خوبی از جامعه هدف دریافت کنیم و مشتری ها در زمان مقایسه  کالای ایرانی با دیگر اجناس ساخت رقبا، داوطلب معامله با ما شوند و این بازخورد مشتری ها به دولت مردان ما نشان می دهد که از چه صنفی باید بیشتر حمایت کنیم.

 

کد خبر 21526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =