تأثیر چالش های منطقه ای بر تراز تجاری ایران

جمشید عدالتیان: بسیاری از کارشناس ها معتقدند که صادرات غیر نفتی به دلیل کاهش نرخ ارز بوده، اما علت اصلی آن مشکلات بانکی و آشوب های منطقه ای که اخیرا با آن مواجه شده ایم بوده است

جمشید عدالتیان شهریاری در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز ضمن تحلیلی از دلایل کاهش صادرات غیرنفتی اعلام کرد: بسیاری از کارشناس ها معتقدند که صادرات غیر نفتی به دلیل کاهش نرخ ارز بوده و این موضوع اثر گذار است اما علت اصلی آن مشکلات بانکی و آشوب های منطقه ای که اخیرا با آن مواجه شده ایم بوده است.

وی اضافه کرد: اخیرا صادرات محصولاتی ایران به ترکیه با مشکل هایی رو به رو شدند زیرا گمرک ترکیه اعلام کرد اسناد فروش محصولات صادراتی باید به تایید کنسولگری ترکیه در ایران برسد و همچنین مشکلات مربوط به عدم تسویه ارزی صادرات محصولات پتروشیمی به چین و از طرفی هم تعرفه بالای صادرات كالا به عراق، مشكلات صادركننده ها را افزایش داد و همچنین باعث کاهش سرانه صادرات غیرنفتی کشور شد.
به گفته این عضو اتاق بازرگانی تهران، قیمت های جهانی بر تجارت کشور تاثیر مستقیمی دارد و با توجه به اینکه عمده صادرات ایران مربوط به پتروشیمی، فولاد و سنگ آهن است با هر صعود و نزول قیمت های جهانی میزان صادرات و واردات ما هم عکس العمل نشان می دهد.
عدالتیان خاطرنشان کرد: سیاست هایی که در داخل و خارج از کشور پیش گرفته می شود بر سرنوشت تجارت کشور تاثیر می گذارد و اکنون گرفتاری هایی از قبیل نقل و انتقالات پول داریم اما خوشبختانه این مسائل در حال پیگیری است و به زودی حل می شود.
وی ادامه داد: بیشتر چالش های بانکی مربوط به قوانین پول شویی است وFATF  (اتحادیه بین المللی مبارزه با پول شویی) مقررات جدیدی را در مورد مبارزه با تأمین مالی تروریزم وضع کرده و به همین دلیل چرخش مالی در سطح جهانی تحت الشعاع قرار گرفته و ایران هم ناسازگاری هایی با این قوانین دارد که نتیجه آن کاهش صادرات می شود.
عضو اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: صادرکننده ها از وجود چالش های بانکی رنج می برند و تا زمانی که مراودات بانک ها همواره دچار این ایرادها بماند تجار نمی توانند با یکدیگر به خوبی همکاری کنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار اگزیم نیوز مبنی بر اینکه چرا صادرات کشور پر هزینه است گفت: ایران صادرات پرهزینه ای دارد و این مشکل قدیمی در بیش از 40 سال پابرجا مانده و اراده ویژه ای برای حل دست اندازهای آن وجود ندارد.

این مقام مسئول معتقد است، علاوه بر نبود اراده قوی، مدیریت های فراجناحی هم برای حل این گرفتاری ها نیاز است؛ برای مثال تولید کننده کالایی را تولید می کند که در بخش دولتی به مشکل می خورد و تطابق و هم پوشانی مقررات دولتی و نیاز تولیدی ها کاری دشوار است.

عدالتیان گفت: قیمت و کیفیت ها با یکدیگر همخوانی ندارد و تولیدهای داخلی قابل رقابت با کالای سایر کشور ها نیست و برای اتصال و توسعه زنجیره اقتصاد باید آی پی های موثری در سطح جهان هم ایجاد شود.
 

کد خبر 21528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =