مبادلات ایران و اندونزی به ۶۰۰ میلیون دلار افزایش می یابد

اوکاتاونیو علی مودی گفت: در سال ۲۰۱۶ میزان مبادلات ایران و اندونزی ۳۳۸ میلیون دلار بود که درصورت ادامه روند رشد در سال ۲۰۱۷ به ۶۰۰ میلیون دلار افزایش خواهد یافت

اوکاتاونیو علی مودی روز یکشنبه در نشست با صنعتگران یزد در اتاق بازرگانی این استان، با اشاره به ظرفیت های 2 کشور اظهار کرد: میزان مبادلات سال 2016 انتظارات ما را پاسخ نداده با این حال نسبت به سال قبل از آن 28 درصد رشد داشته است. 
وی با بیان اینکه تبادلات اقتصادی ایران و اندونزی در 2 ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل هفت برابر شده؛ افزود: در این 2 ماه به طور متوسط ماهانه 70 میلیون دلار میان 2 کشور کالا مبادله شده است. 
سفیر اندونزی در ایران ادامه داد: امسال اگر به طور متوسط میزان مبادلات 2 کشور به طور میانگین ماهی 50 میلیون دلار باشد در پایان سال شاهد 600 میلیون دلار مبادله کالا خواهیم بود. 
علی مودین تصریح کرد: یکی از موضوعات میان 2 کشور، مبادلات مالی و بانکی است به همین دلیل یک بانک در جاکارتا به صورت ویژه دراین خصوص فعالیت دارد ولی سقف مجاز مبادله تنها 25 میلیون دلار است که امیدواریم با همکاری بانک های مرکزی 2 کشور افزایش یابد. 
وی رطب مضافتی و خرما، محصولات لبنی، قهوه، محصولات کشاورزی و فرش درکنار انرژی، نفت و معدن را از ظرفیت های ایران و معدن، نساجی، آی تی و آی سی تی را از ظرفیت های استان یزد ذکر کرد که می تواند بهترین زمینه ارتباط و فعالیت میان 2 کشور باشد. 
وی ادامه داد: در راستای افزایش مبادلات 2 کشور به تازگی پرواز تهران به شهر بالی اندونزی با هشت ساعت زمان سفر برقرار شده که می تواند در رشد حوزه گردشگری موثر باشد. 
سفیر اندونزی در ایران با تأکید بر لزوم ارتباطات بیشتر تجار و صنعتگران دو کشور تصریح کرد: هم اکنون صادرات نفت ایران از طریق یک بانک واسطه در ترکیه انجام می شود ولی در واردات هیچگونه واسطه ای میان دو کشور وجود ندارد و مبادلات مستقیما انجام می گیرد. 
علی مودین با بیان اینکه ایران رتبه 33 را در ارتباط اقتصادی با اندونزی در میان سایر کشورها دارد گفت: در سال گذشته میزان رشد مبادلات ایران با اندونزی در مقایسه با کشورهایی همچون عربستان و کویت بالاتر بود و هم اکنون نیز 16 طرح اقتصادی بویژه در بخش های سازه و انرژی میان دو کشور در حال اجراست. 
وی با اشاره به برگزاری نمایشگاههای بزرگی همچون اکسپو و برخی نمایشگاه های گردشگری درکشور اندونزی، از صنعتگران و بازرگانان یزدی درخواست کرد تا با حضور در بخش های مختلف این نمایشگاه بویژه نانوتکنولوژی، علاوه بر معرفی ظرفیت های استانی ، از کارخانه و ظرفیت های این کشور بازدید کنند. 
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه استان یزد در مرکز ایران باید در بخش های معدنی، آی تی و آی سی تی به صورت جدی برای ارتباط با اندونزی تلاش کند یادآور شد: خواهرخواندگی یزد و جاکارتا زمینه مطلوبی برای افزایش تبادلات دو کشور ایران و اندونزی است. 
سفیر اندونزی در ایران افزود: استان یزد دارای اقتصاد بزرگی است و ظرفیت های بالایی در بخش های معدن ، نساجی و کشاورزی دارد و در سفر سال گذشته قراردادهای خوبی با بخش های مختلف آن امضا کردیم که در حال اجراست و امیدواریم با توجه به جنبه های مشترک میان دو کشور رشد یابد. 
در ابتدای این جلسه رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان یزد با بیان پتانسیل های ایران و استان یزد گفت: یزد با توجه به موقعیت استراتژیکی و قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم در ایران شرایط خاصی دارد. 
محمدرضا قمی افزود: این استان چهارمین استان صنعتی و معدنی کشور و دارای سابقه بالا دربخش نساجی است که به تازگی به دلیل ظرفیت های بالای گردشگری ، ثبت جهانی شده است. 
وی ادامه داد: از سوی دیگر شهرت بالا در بخش های آی تی و آی سی تی در کنار نخبگان جوان در این بخش و نیز ظرفیت های مختلف معدنی و صنعتی همچون منطقه ویژه اقتصادی و بندر خشک در استان یزد می تواند زمینه تبادلات این استان را با شهرهای مختلف کشور اندونزی فراهم کند. 
رئیس اتاق بازرگانی یزد سوابق فرهنگی و دینی و ادیان مشترک میان این استان با اندونزی را یادآور شد و اظهار کرد: از یکسو اندونزی می تواند با سرمایه گذاری های مشترک از این ظرفیتها استفاده کند و ازسوی دیگر صنعتگران و بازرگانان یزدی با رایزنی با سفارت این کشور وارد بازارهای اندونزی می شوند. 
در پایان این جلسه صنعتگران و تجار یزدی، پرسش هایی را درخصوص نحوه حضور در نمایشگاههای مختلف در کشور اندونزی با سفیر مطرح کردند. 

 

منبع: ايرنا

کد خبر 21673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =