آزادی اقتصادی پیش نیاز جذب سرمایه گذاری خارجی

نشست هم اندیشی در خصوص ارتقای شاخص آزادی اقتصادی ایران با حضور «مایکل واکر بنیانگذار موسسه فریزر» و «مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران» و جمعی از فعالان و اقتصاددانان اقتصادی صبح امروز سیزدهم شهریورماه در محل اتاق بازرگانی تهران برگزار شد.

نشست هم اندیشی در خصوص ارتقای شاخص آزادی اقتصادی ایران با حضور «مایکل واکر بنیانگذار موسسه فریزر» و «مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران» و جمعی از فعالان و اقتصاددانان اقتصادی صبح امروز  سیزدهم شهریورماه در محل اتاق بازرگانی تهران برگزار شد.

موسسه فریزر که یک نهاد معتبر بین‌المللی در حوزه مطالعات اقتصادی و به ویژه سنجش آزادی اقتصادی کشورهای جهان است در سال ۱۹۷۴ میلادی تاسیس شد. این موسسه با مطالعه و سنجش متغیرهای اقتصادی که از پنج شاخص شامل «اندازه دولت، مخارج، مالیات‌ها و مشارکت دولت»، «ساختار قانونی و حمایت از مالکیت خصوصی»، «دسترسی به پول قوی»، «آزادی مبادله با همسایگان»، «قوانین مربوط به اعتبارات، بازار نیروی کار و کالا (کسب و کار)» تشکیل شده، گزارش‌های خود را در زمینه آزادی اقتصادی در کشور‌ها منتشر می‌کند.رتبه هر شاخص در فاصله صفر تا ۱۰ قرار دارد که هر چه این رتبه به عدد ۱۰ نزدیک‌تر باشد بیانگر آزادی اقتصادی بیشتر در آن کشور است.

محمدرضا بختیاری معاون امور بین الملل اتاق بازرگانی تهران در آغاز این نشست، ضمن خوش آمد گویی به مهمانان این نشست گفت: موسسه فریزر به عنوان مرکزی تخصصی برای تهیه گزارش های آزادی اقتصادی در کشورهای مختلف شناخته شده است. شاخص آزادی اقتصادی در تسهیل جذب سرمایه گذاری خارجی نقش مهمی ایفا می کند و ضروری است به دنیا نشان دهیم که مصمم هستیم اقتصاد خود را به دنیا پیوند دهیم، لذا اتاق بازرگانی تهران با ایجاد مرکزی تحت عنوان خدمات سرمایه گذاری اتاق بازرگانی به منظور ایجاد بستری مناسب برای جذب سرمایه گذاری خارجی تلاش دارد در این مسیر گامهای موثری بردارد.

بختیاری افزود: دعوت از بنیانگذار موسسه فریزر در راستای بهره مندی از دانش و تخصص این موسسه در ترسیم نقشه راه برای بهبود رتبه آزادی اقتصادی انجام گرفته است.

وی با اعلام آمادگی برای همکاری همه جانبه از این مرکز گفت: اتاق بازرگانی ایران تلاش دارد با برگزاری این دست جلسات در مسیر بهبود فضای اقتصادی قدم بردارد و شرایط را برای جذب سرمایه گذاری خارجی فراهم کند.

مسعود خوانساری در ادامه جلسه نشست هم‌اندیشی ارتقای شاخص آزادی اقتصادی ایران گفت: تحریم‌های طولانی در سال‌های گذشته ارتباط ایران با جهان خارج را در زمینه‌های اقتصادی قطع کرد و نتوانستیم در زمینه‌های مختلف از جمله بازارها، فناوری، سرمایه خارجی و مدیریت استفاده بهینه‌ای داشته باشیم.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران ادامه داد: ایران نیازمند جذب سالانه ۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری برای رشد و توسعه اقتصادی بوده و با ثبات اقتصادی به دست آمده در دولت یازدهم و برنامه‌های دولت دوازدهم زمینه برای این کار فراهم است.
وی تاکید کرد: ایران دوباره به بازارهای جهانی راه یافت و دو سال گذشته بیش از ۲۰۰ هیات سیاسی و تجاری به کشورمان سفر کردند که عمده آن‌ها تمایل زیادی به سرمایه گذاری در ایران دارند.
وی افزود:موقعیت راهبردی ایران و همسایگی آن با هفت کشور محصور در خشکی، جمعیت ۸۰ میلیونی آن، ارتباط با بازار ۴۰۰ میلیون نفری منطقه و همسایگان، امنیت بالا و نیروی کار جوان و تحصیلکرده، شرایط خوبی را برای سرمایه گذاری در کشورمان فراهم کرده است، با این حال در ۲ سال گذشته به دلیل تحریم‌ها و مسائل بانکی و ناتوانی شرکت‌ها و بنگاههای ایرانی در تطابق خود با شرایط بین المللی، نتوانستیم جذب سرمایه خوبی داشته باشیم.
خوانساری تاکید کرد:  بزرگ بودن دولت و دولتی بودن اقتصاد، بروکراسی شدید و صدور مجوزهای فراوان از سوی دولت از مشکلاتی است که سبب شده اقتصاد کشور رشد چندانی نداشته باشد.
وی تصریح کرد: با روی کار آمدن دولت یازدهم و با اقدام‌های انجام شده در حوزه اقتصادی، ثبات به اقتصاد کشور بازگشت و تورم کاهش یافت و زمینه برای جذب سرمایه گذاری خارجی فراهم شد.
رییس اتاق تهران گفت: رتبه ایران در شاخص‌های اقتصادی مناسب نیست، بر این اساس نیاز است که نهاد‌ها و شرکت‌های معتبر شناخته شده در این زمینه با ایران همکاری کنند و دعوت از موسسه فریزر در همین راستا بوده است.

در ادامه سالم بن ناصر الاسماعيلي، رئیس سازمان بهبود سرمایه‌گذاری و توسعه صادرات کشور عمان به اهمیت اصلاح نظام اقتصادی در بهبود شرایط اقتصادی کشورها اشاره کرد و گفت: با اصلاحاتی که از طریق ارگانهایی چون فریزر انجام شد توانستیم 14 میلیارد دلار جذب سرمایه داشته باشیم و امیدواریم این رقم را به 20 میلیارد دلار برسانیم.

وی افزود: عمان به تنهایی نمی تواند در حوزه سرمایه گذاری و تجارت امور را پیش ببرد لذا به کشورهایی چون ایران نیازدارد. یکی از مهمترین عناصر تجارت چرخش آزادانه افراد و کالاست. مایلم از فرصت استفاده کرده و اعلام کنم عمان آمادگی اعطای ویزا در کمتر از 48 ساعت به تجار ایرانی را دارد.

سالم گفت: ایران نشان داد مساله تحریم قابل گذر است و چشم انداز روشنی را در حوزه اقتصادی برای ایران می توان متصور شد.

لادن مستوفی نیز ضمن تاکید بر اهمیت تقویت ارتباط با جامعه جهانی گفت: در مرکزی که به منظور جذب سرمایه گذاری خارجی در اتاق ایران تشکیل شده به دنبال استفاده از تجربیات خوب بین المللی در حوزه تجارت و سرمایه گذاری و انتقال آن به  فعالین و علاقه مندان این حوزه هستیم.

مستوفی افزود: ما قویا معتقدیم رشد اقتصادی پایدار قابل دستیابی است از آنجاییکه سرمایه گذاری خارجی نقش مهمی در اقتصاد ایران ایفا می کند، ایران می تواند مامنی برای سرمایه گذاران خارجی باشد. به همین منظور بهبود رتبه ایران در گزارش آزادی اقتصـادی موسـسه فریزر که یکی از مهمترین مراجع برای تصـمیم‌گیری سرمایه‌گذاران خارجی تلقی می‌شود در دستور کار مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق تهران قرار گرفت.

مستوفی خاطر نشان کرد: ما با سازمان های مختلفی در اینباره کار کرده ایم و قراردادها و یادداشت تفاهم نامه هایی امضا کرده ایم که برای تسهیل ورود سرمایه گذار با هدف جذب سرمایه در پرو|ه های سبز و قهوه ای، تشکیل سیستم اطلاع رسانی یکپارچه و نیز کسب رتبه مناسب در رده بندی های جهانی به ما کمک کنند.

مستوفی به ایجاد پنجره واحد برای پیشبرد پروژه های اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: ما در فاز حساسی از اقتصاد کشور قرار داریم و بسیار اهمیت دارد که به همکاریهای بین المللی در زمینه بهبود فضای کسب و کار و نیز آزادی اقتصادی توجه شود. امیدواریم با بهبود ارتباطات بین مرکز جذب سرمایه گذاری اتاق تهران و سرمایه گذاران، ساز و کار حرفه ای ارائه کنیم تا شرکت های ایرانی بتوانند به صورت پایدار و بلند مدت در عرصه اقتصادی فعالیت کنند.

مایکل واکر بنیانگذار موسسه فریزر در سخنرانی خود در این نشست گفت: با توجه به تجریبات این موسسه از 1980 تا کنون می توانیم سیاست های اقتصادی خوبی را با شما در میان بگذاریم و کسانی را که قصد سرمایه گذاری مستقیم دارند راهنمایی کنیم.

وی افزود: باید به این پرسش مهم پاسخ داد که چرا مردم شما تمایلی به سرمایه گذاری در کشور خودشان ندارند و آن را جذاب نمی دانند. این چالش مهمی است که باید نگران ان بود. ایران رتبه 150 در میان 156 کشور را در حوزه آزادی اقتصادی داراست . ممکن است عده ای این رتبه را به مساله تحریم های بلند مدت ربط بدهند اما اینطوور نیست

واکر گفت: واقعیت این است که این رتبه نتیجه سیاست های غلطی است که با کارگران و سرمایه گذاران در پیش گرفته اید.

فرد مک ماهن، نايب رييس و مدير بخش رتبه بندي آزادي اقتصادي در ادامه این بحث گفت: ما نگرانی مردم را از راه اندازی مجدد بیزینس در ایران حس کردیم اینکه چطور مردم بدون دخالت دولت بتوانند بیزینس داشته باشند موضوعی بود که موسسه فریزر مورد بررسی قرار داده است. ثابت شده که اگر ردپای دولت در تعاملات تجاری مردم دیده شود رشد اقتصادی روندی کند خواهد داشت.

مک ماهن افزود: قوانین مالیات، تورم  و تعرفه های بالا در کسب آزادی اقتصادی موثرند. تحقیقات نشان می دهد که ایران مشقت های زیادی را تا امروز تحمل کرده و ثابت کرده است تاب تحمل در شرایط مختلف را دارد. توان رقابت در این میان موضوع مهمی است. شما تنها می توانید کالا و خدماتی را در بازار ارائه کنید که مشتری به آن اعتماد داشته باشد. در واقع وقتی برنده هستیم که بتوانیم دیگران را قانع کنیم.

وی اذعان داشت: موضوع درآمد سرانه در مقایسه با سیاست های درست اقتصادی در مسیر رشد و کسب رنبه مناسب در حوزه آزادی اقتصادی در اهمیت کمتری قرار دارد. ما شاهد رشد اقتصادی کشور هایی هستیم که درآمد سرانه بالایی نداشتند اما با در پیش گرفتن سیاست ها و ساز و کار های علمی و به روز توانستند جهش قابل توجهی را در اققتصاد تجربه کنند.

مک ماهن گفت: آزادی اقتصادی نه تنها منجر به جهش در رشد اقتصادی می شود بلکه به ارتقا سطح سواد و آموزش و رفاه نسبی  کمک خواهد کرد.

 

کد خبر 21768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =