۲۴۵ میلیون دلار صادرات لوازم خانگی در سال ۹۵

انصاری اظهار داشت: کشورهای آفریقایی آمادگی خرید همه نوع لوازم خانگی ما را دارند. مشکل عمده در تجارت با کشورهای آفریقایی عدم ساز و کار مناسب بانکی برای نقل و انتقال آسان پول است. ما یک بانک هم در کشورهای آفریقایی برای تسهیل تجارت نداریم و این یکی از موانع صادراتی است که اغلب صنایع با آن درگیرند.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در گفتگو با اگزیم نیوز صنعت لوازم خانگی ایران را صنعتی در مسیر گذار دانست و گفت: امروز غالب واحدهای تولیدی لوازم خانگی ما خود را با استاندارد های بین المللی تطبیق داده اند و واحدهایی که نتوانستند همگام با تکنولوژی گام بردارند از دور تولید خارج شده اند.

حبیب الله انصاری افزود: ما ظرفیت های خوبی برای صادرات لوازم خانگی به کشورهای همسایه داریم. در 12 ماهه سال 95 صادرات ما به 245 میلیون دلار رسید و بیشترین میزان صادرات ما به حوزه خلیج‌فارس، برخی کشور‌های اروپایی و کشور‌های آفریقایی بوده است. به گفته وی وجود 15 همسایه فرصت مناسبی برای صادرات در اختیار تولید ما گذاشته است.

انصاری اضافه کرد: کشورهای آفریقایی آمادگی خرید همه نوع لوازم خانگی ما را دارند. مشکل عمده در تجارت با کشورهای آفریقایی عدم ساز و کار مناسب بانکی برای نقل و انتقال آسان پول است. ما یک بانک هم در کشورهای آفریقایی برای تسهیل تجارت نداریم و این یکی از موانع صادراتی است که اغلب صنایع با آن درگیرند.

وی با تاکید بر اهمیت تولید صادرات محور گفت: یکی از برنامه‌‌های محوری انجمن صنایع لوازم خانگی توسعه صادرات بر اساس تولید صادرات‌گراست.

دکتر انصاری تاکید کرد: صنعت لوازم خانگی با توجه به تنوع زیادی که در دو بخش انرژی‌بر و غیرانرژی‌بر و انواع ظروف دارد، پتانسیل صادرات به کشور‌های مختلف را داراست. خوشبختانه ما در هیچ شاخه ای نیاز به واردات لوازم خانگی نداریم.

 وی ادامه داد: ما به جز کمپرسور یخچال، توان تولید باقی قطعات لوازم خانگی را در داخل داریم. مسائل اصلی و کلیدی مانع توسعه صادرات لوزم خانگی، تسهیلات بانکی ارزان قیمت و مالیات است. مالیات بر ارزش‌افزوده یکی از مالیات‌‌های خوب در دنیاست، اما در ایران به‌جای این‌که از مصرف‌کننده گرفته شود، آن‌را از تولیدکننده دریافت می‌کنند.

انصاری واردات بی رویه را معضل بزرگی در صنعت لوازم خانگی دانست و گفت: امروزه علاوه‌ بر کیفیت مطلوب تولیدات ایرانی، این کالا‌ها اغلب از خدمات پس از فروش مناسبی نیز برخوردارند و انجمن صنایع لوازم خانگی ایران نیز استاندارد مربوط به این زمینه را تدوین کرده است. در واقع مصرف بهینه انرژی یکی از مهمترین عوامل ترجیح خانوار‌ها در خرید کالا‌ها است.

انصاری نرخ سود تسهبلات به واحدهای تولیدی را غیر جذاب خواند و ادامه داد: تسهیلات با سود بانکی 20 تا 22 درصد، با توجه به رکود حاکم‌بر بازار، جذابیتی برای تولیدکنندگان ندارد. این مساله در کنار عوامل ذکر شده  منتهی به وضعیتـــــی شده که در آن برخی کارخانجات تعطیل شده و یا اصولاً فعالیت‌های تولیدی، تحلیل رفته‌اند. حال آنکه توان و ظرفیت تولید صادراتی بالایی در این صنعت وجود دارد.

انصاری توضیح داد: به‌طور قطع واحدهای تولیدی کوچک، در ابعاد کیفیت و قیمت نمی‌توانند در بازار رقابت کنند و بنابراین تولید در این واحدها مقرون به صرفه نیست. صنایع لوازم خانکی در ابعاد بزرگ پاسخگوی اهداف صادراتی خواهند بود.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در رابطه با مشارکت برندهای داخی و خارجی در داخل کشور گفت: برخی از شرکت‌های تولید داخل با برندهای مطرح و موفق جهانی قرارداد امضا کرده اند. این اقدام باعث افزایش سطح کیفیت کالای تولیدی و انتقال دانش روز دنیا به داخل کشور شده و به نفع این صنعت است.

انصاری بر نقش پررنگ وزارت خانه های مربوطه برای کمک به صنایع لوازم خانگی تاکید کرد و گفت: وزارت صمت برای توسعه صنعت و ارتقاء سطح صنعت لوازم خانگی تلاش‌های بسیاری را انجام داده اما هنوز مسائل مهمی از جمله بهره‌های بانکی، مالیات بر ارزش‌افزوده و تامین مواد اولیه.... وجود دارد که وزارت صمت می‌تواند در اعمال بهینه  آنها موثر باشد.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران تبلیغات را در این صنعت بسیار مهم دانست و گفت: متاسفانه با وجود اهمیت این موضوع و لزوم فرهنگ سازی در مورد مصرف لوازم خانگی ساخت ایران، به دلیل هزینه بالای تبلیغات واحدهای تولیدی نمی توانند تبلیغات داشته باشند. اگر قرار است فرهنگ استفاده از کالای تولید داخل نهادینه شود باید در سطح ملی و با استفاده از همه امکانات رسانه ای دولتی به این صنایع کمک کرد.

 

 

 

کد خبر 21809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =