بارقه‌های تجارت آزاد میان ایران و بوسنی

در نشستی با حضورسفیر و دوتن از مدیران وزارت تجارت خارجی بوسنی و هرزگوین با ریاست سازمان توسعه تجارت و معاون توسعۀ بازارهای صادراتی زمینه‌های همکاری مشترک دو کشور بررسی شد

در نشستی با حضورسفیر و دوتن از مدیران وزارت تجارت خارجی بوسنی و هرزگوین  با ریاست سازمان توسعه تجارت و معاون توسعۀ بازارهای صادراتی زمینه‌های همکاری مشترک دو کشور بررسی شد.

به گزارش اگزيم نيوز به نقل از سازمان توسعه تجارت، در این ملاقات در ایران، مدحت سالیچ، رئیس بخش روابط تجاری بین‌الملل وزارت تجارت خارجی و روابط اقتصادی بوسنی و هرزگوین با اشاره به زمینه‌های مورد علاقه و توانمندی کشور بوسنی از جمله در صنایع چوبی، مبلمان، صنعت ITو نرم افزارهای کامپیوتری، صنایع فولاد، صنایع فراوری مواد غذایی، توریسم، شیلات و ... تقاضای همکاری با ایران در حوزه‌های فوق را مطرح و در راستای تقویت تجارت فیمابین اعلام آمادگی کرد.

در ادامۀ این جلسه، با توجه به موافقت‌نامه تجارت ترجیحی بوسنی با ایران که از سال 2009 اجرایی شد، دو طرف بر ضرورت بازنگری در توافق فوق و بهبود آن تأکید کردند و مقرر شد در این زمینه مذاکرات طرفین تا توافق نهایی و به منظور افزایش فهرست کالاهای تحت پوشش موافقت نامه، ادامه یابد و همچنین در راستای افزایش سطح تجارت میان دو کشور و برای بهبود و گسترش دامنۀ مشمول موافقت‌نامه تجارت ترجیحی فعلی، سمیرا سولیمانوویچ، رئیس بخش روابط تجاری دوجانبۀ وزارت تجارت خارجی بوسنی و مذاکره کنندۀ  تیم الحاق به WTO، اعلام کرد که عقد تجارت آزاد بین ایران و بوسنی نیز امکان‌پذیر است.

مجتبی خسروتاج با اشاره به ضرورت رفع موانع موجود برای افزایش تجارت بین دو کشور، درخواست رفع مشکلات مربوط به روابط بانکی و تسهیل صدور ویزا، ضرورت افزایش تعامل های بخش خصوصی و تولیدکنندگان و ادامه تبادل هیأت‌های تجاری را مطرح کرد و طرف بوسنیایی با استقبال از افزایش زمینه‌های همکاری مشترک، عزم خود را برای تمرکز بر حل این موانع  عنوان نمود.

گفتنی است، بوسنی و هرزگوین در مجموع سه موافقت‌نامه تجارت آزاد با ترکیه، CEFTA، شامل ایالات سابق یوگسلاوی، مولداوی، آلبانی و اتحادیه اروپا و یک موافقت‌نامه تجارت ترجیحی با ایران دارد. در حال حاضر دو سوم از تجارت کشور بوسنی با اتحادیه اروپا است که به عنوان بزرگترین شریک تجاری در زمینه واردات و صادرات بوسنی محسوب می‌شود. در تجارت ترجیحی با ترکیه تعرفۀ صفر برای همه کالاها به جز چند خط تعرفه (گوشت و فرآورده های آن) از سوی هر دو طرف اعمال شده است که سال اجرای آن از سال 2003 آغاز شده است.

کد خبر 21841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =