حضور اقتصادی ایران در سوریه

ایران در دور جدید بازسازی سوریه نقش مهمی را ایفا خواهد کرد که این موضوع در حوزه های نیرو، مسکن، زیرساخت ها و ... عملیاتی خواهد شد

رویترز روز گذشته در گزارشی به بررسی روابط اقتصادی ایران و سوریه بعد از آزادسازی این کشور از داعش پرداخته و با اشاره به قراردادی که تهران و دمشق روز سه شنبه در رابطه با بازسازی شبکه برق سوریه امضا کردند این قرارداد را یک قرارداد سودآور برای تهران دانست که بعد از سال ها جنگ و درگیری در سوریه می تواند آغازگر نفوذ اقتصادی عمیق ایران در این کشور باشد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز به نقل از رویترز، به دنبال حمایت های ایران از سوریه در سال های اخیر در مبارزه با داعش و گروهک های تکفیری، اکنون پس از نزدیک شدن به مراحل انتهایی این جنگ زمان آن رسیده تا تهران منافع ناشی از بازسازی این کشور را کسب کند. در ماه ژانویه، دولت ایران قراردادهای عمده مخابراتی و معدنی را با دمشق امضا کردند. در روز سه شنبه، ایران و سوریه در جریان دیدار وزیر انرژی سوریه از تهران، قراردادهای ایجاد یک نیروگاه با ظرفیت 540 مگاوات در استان لاذقیه را به امضا رساندند. این توافقنامه شامل بازگرداندن مرکز کنترل اصلی شبکه برق سوریه در دمشق است. کارشناسان معتقدند معاملات جدید برق می تواند میلیون ها یورو درآمد برای ایران را در بر داشته باشد. این توافق همچنین شامل بازسازی نیروگاه 90 مگاواتی در استان دیرالزور نیز هست؛ جایی است که ارتش سوریه و نیروهای متحد در روزهای اخیر پیشرفت های چشمگیری در برابر داعش داشته اند.

در این رابطه محمد زهیر خربوتی، وزیر انرژی سوریه گفت: شرکت های ایرانی در بازسازی زیرساخت های سوریه نقش مهمی را ایفا خواهند کرد. در این رابطه به گزارش رویترز دو قرارداد جدید نیز امضا شده است، از جمله تأمین منابع برقی و انرژی شهر حلب که نیروهای سوریه و متحدان آن سال گذشته به طور کامل آن را از اشغال نیروهای داعش خارج کردند.
وزیر نیروی ایران نیز در این نشست اعلام کرد ما در خانه های مردم سوریه نور وارد خواهیم کرد. وی گفت که این معامله ها اگر نهایی شود، صدها میلیون یورو را در بر خواهد داشت و تهران نیز تمایل دارد همکاری خود را برای ساخت تاسیسات آب و فاضلاب در سوریه گسترش دهد.
کارشناسان جهانی نیز انتظار دارند به دلیل نقش مهمی که ایران در پاکسازی سوریه از داعش ایفا کرده باید ایران سهم مهمی در پروژه ها و مناقصه هایی داشته باشد که در زمینه اقتصادی توسط این کشور تعریف می شود. با این حال شرکت های ایرانی در حال حاضر در یک سری پروژه های تولید برق در سوریه شرکت دارند. ایران قصد دارد با استفاده از ظرفیت های داخلی خود به کشورهای عراق و لبنان برق صادر کرده و بزرگترین شبکه برق را در جهان اسلام ایجاد کند.
ایران در ماه اوت اعلام کرد که در چهار ماه نخست امسال 58 میلیون دلار کالا به سوریه صادر کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 100 درصد افزایش یافته است.

به گزارش اگزیم نیوز در ماه ژوئن سفیر ایران در دمشق جواد ترکابادی نیز گفت: ایران آماده است تا به بازسازی سوریه کمک کند.

وی گفت: بسیاری از شرکت ها در ایران آماده کمک به سوریه در حوزه های مسکن و بازسازی شهری هستند که بهترین خدمات خود را ارائه می دهند. وزیر امور خارجه سوریه در گزارش خود گفته است که کشورش برای کمک به ایران در پروژه های زیربنایی نیاز به کمک تهران دارد. ترکیه نیز با احمد القدری وزیر کشاورزی سوریه دیدار و گفتگو کرده تا در مورد اجرای توافقنامه های دوجانبه پروژه های کشاورزی که دو کشور پیشتر امضا کرده بودند، بحث و گفتگو کنند.
به طور جداگانه، علاالدین بروجردی، رئیس کمیته سیاست های امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران در ماه ژوئن نیز اظهار داشت که ایران علاقمند است تا تخصص های خود را در حوزه پروژه های عمرانی با دولت سوریه به اشتراک بگذارد. وی گفت: ایران به منظور بازسازی سوریه با به اشتراک گذاشتن تجارب گذشته خود در زمینه بازسازی عراق پس از جنگ آمادگی کامل برای حضور در سوریه را دارد.

به گزارش رويترز، مقامات سوريه از مشاركت ايران در بازسازی این کشور استقبال كرده اند و تأكيد كرده اند كه سرمايه گذاري مشترك اقتصادي و حضور شركت هاي ايراني در سوريه به بازسازي این کشور جنگ زده كمك خواهد كرد و منجر به روابط عميق تر بين دو كشور خواهد شد. اگرچه جنگ سوریه بسیار دور از انتظار نیست، اما بخش خصوصی در حال حاضر تلاش هایی را برای حضور در بخش اقتصادی سوریه افزایش داده است.
در ماه ژانویه، تهران قراردادهای مهمی با دمشق امضا کرده، از جمله ساخت یک شبکه تلفن همراه در سوریه و پروژه های معدنکاری و کشاورزی. این موافقتنامه ها طی دیدار یک هیأت عالی رتبه سوری به رهبری ایماد خامی نخست وزیر سوریه از تهران امضا شده اند.

کد خبر 21874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =