سهم بالای چوب وارداتی نامرغوب از روسیه

حجت نقاش زادگان گفت: بیشترین چوب واردات ایران از روسیه است که متاسفانه بیشتر این واردات نیز چوب نا مرغوب است

عضو کمیسیون واردات اتاق بازرگانی تهران در گفت و گو با اگزیم نیوز در رابطه با واردات چوب به کشور اظهار کرد: عده ای تمایل به واردات چوب بی کیفیت دارند و اصولی همچون کسب کارت بازرگانی و گواهی های بیمه که واردکنندگان باید زمانی که ال سی (اعتبار اسنادی) باز می شود رعایت کنند، در صنعت چوب نادیده گرفته می شود.

حجت نقاش زادگان ادامه داد: ال سی در این صنعت یکی از بزرگترین چالش های واردکننده ها است و واردکننده های چوب پس از خرید کالا هزینه آن را پرداخت می کنند و بعدها باید مدت زیادی منتظر بمانند تا چوب وارد کشور شود و اگر این تجارت با سیستم بانکی انجام شود کالاهای مرغوب تری با موعد زمانی مشخصی وارد کشور می شوند.

وی اضافه کرد: زمانی که چوب وارد کشور می شود کمتر کسی متوجه تفاوت نوع مرغوب و نامرغوب آن می شود و در نگاه نخست همه فکر می کنند، چوب یک نوع درخت ویژگی های مشترکی دارد اما این تمام قضیه نیست و چوب ها گریدهای متفاوتی دارند و گرید آنها مشخص کننده کیفیت و قیمت آنها است.

رئیس اتحادیه واردکنندگان چوب گیلان افزود: عدم گشایش اعتبار (ال سی) اکنون بیشتر زمینه ورود کالای نامرغوب را فراهم کرده زیرا عمده واردات چوب بی کیفیت از روسیه انجام می شود و به دلیل نزدیکی این کشور همسایه و باز نبودن ال سی ها تاجر در مقابل واردات چوب کالا یا خدمات دیگری را ارائه می کند.

نقاش زادگان مطرح کرد: در مورد واردات چوب معمولا کیفیت محصولاتی که از سوئد و فنلاند وارد می شوند بهتر است اما به دلیل مشکلات موجود بیشتر چوب از روسیه وارد کشور می شود و دلال ها چوب های دپو شده ای از چند کارخانه وارد کرده و حتی قاچاق کرده و به مشتری های خود می فروشند، از این رو ممکن است در یک محموله وارداتی چند نوع کیفیت متفاوت یافت شود.

وی تشریح کرد: چوب های وارداتی معمولا از کارخانه تولید آن صادر نمی شود و چون از مبدأ خریداری نشده کیفیت نا مرغوب هم به وفور در آن دیده می شود و این چوب ها حاصل تجارت با دلال ها است.

نقاش زادگان در رابطه با این که عرضه چوب به دست دلال ها انجام می شود، عنوان کرد: کارخانه ها در قید اینکه بخواهند صادراتی به کشور ما انجام دهند تضمین خرید دراز مدت را که معمولا یک ساله است پذیرا هستند و این در حالی است که واردکننده ها با توجه به اقتضای زمانی و شرایط بازار تصمیم به واردات کالا می گیرند.

وی در خصوص شرایط بازار کنونی اذعان کرد: چوب ها بیشتر در صنعت ساختمان کاربرد دارند که اکنون به دلیل اینکه ساخت و ساز ضعیف است و بازار مسکن رکود دارد واردات چوب هم در مقایسه با قبل کاسته شده است.

نقاش زادگان در پاسخ به این سوال که بازار ایران پذیرش چه کیفیت چوبی را دارد گفت: چوب با گرید بالا قیمت بالایی دارد و چوب با هر کیفیت نیاز صنعت است و مشتری های خود را دارد و هر نوع آن مورد مصرف بازار کشور است.

وی در خصوص نوع درختی که چوب آن وارد کشور می شود، بیان کرد: بیشتر این چوب ها از درخت کاج سوزنی است که در ایران هم سال قبل جنگل کاری هایی از این درخت شده اما به دلیل اینکه در محیط های سردسیری همچون سیبری توانایی رشد دارد درخت های ما قابل رقابت و مقایسه با درخت های خارجی نیست و کیفیت آن نیاز صنعت را رفع نمی کنند، از این رو واردات این نوع چوب باید تسهیل شود تا کسب و کار رونق بهتری بگیرد و فضاهای سبز کشورمان حفظ شود. سیستم حمل و نقل اکنون ضعیف است و چالش های زیادی را برای واردکننده ها و حتی صادر کننده ها در تمام صنایع ایجاد کرده و اخیرا کرایه کشتی ها افزایش داشته است.

نقاش زادگان در پایان سخنان خود در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: نرخ تعرفه ها مناسب است اما مالیات بر ارزش افزوده نا عادلانه است و نیازمند بازنگری مسئولان مربوطه و تجدید نظر آنها است.

کد خبر 21909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =