سهم واحدهای اقتصادی کوچک و متوسط از خطوط اعتباری احیاء شود

محمد لاهوتي گفت: اغلب خطوط اعتباری خارجی تمایلی برای تامین‌مالی واحدهای اقتصادی کوچک و متوسط با ارقام کوچک ندارند و این اعتبارات نصیب شرکت‌های بزرگ می شود

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت : اغلب خطوط اعتباری خارجی تمایلی برای تامین‌مالی واحدهای اقتصادی کوچک و متوسط با ارقام کوچک ندارند و این اعتبارات نصیب شرکت‌های بزرگ می شود. به گزارش اگزيم نيوز، محمد لاهوتی اظهار داشت : این در حالی است که بانک‌ها می‌توانند در تعامل با بانک‌های طرف قرارداد فاینانس ، این خطوط اعتباری را دریافت کنند و در ارقام کوچک‌ به واحدها اختصاص دهند. 
عضو کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران اظهار داشت : اگر فاینانس‌هایی که اخیرا قرارداد آنها بین ایران و برخی کشورها به امضا رسیده است در اختیار بخش خصوصی، به‌ ویژه صنایع کوچک و متوسطی که به دنبال ارتقای دانش فنی و به‌روزرسانی خطوط تولید خود هستند ، قرار گیرد ، در کیفیت کالای صادراتی کشور تغییرات قابل ملاحظه‌ای ایجاد خواهد کرد.
محمد لاهوتی افزود : تجربه نشان داده است تامین مالی خارجی مانند انچه اکنون دریافت می‌کنیم، اغلب در اختیار واحدهای بزرگ مقیاس قرار می‌گیرد و واحدهای کوچک و متوسط تولیدی کمتر قادر به استفاده از آنها هستند.
لاهوتی ادامه داد: بی‌نصیب ماندن واحدهای کوچک و متوسط به دو تا سه موضوع ریشه‌ای مربوط می شود که در صدر آنها، عدم تمایل ارائه دهندگان خطوط اعتباری به تخصیص مبالغ خُرد به واحدهای متعدد قرار دارد و در عمل زمینه استفاده این تسهیلات برای واحدهای خُرد و متوسط اقتصادی را از بین می‌برد.
لاهوتی تصریح کرد : نکته دیگری که می‌تواند در بحث استفاده از تامین مالی خارجی به بهبود تولید صادرات محور کمک کند، این است که از این طریق ، خرید مواد اولیه برای واحدهای تولیدی به‌ منظور تبدیل به محصول و کالای صادراتی در دستور کار قرار گیرد.
عضو کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران با اشاره به سابقه دریافت‌ فاینانس‌های خارجی در دوران پیش از تحریم ، اظهار داشت : قبل از دوران تحریم از این منابع برای خرید ماشین آلات، قطعات و مواد اولیه استفاده می‌شد و بسیار می‌توانست در تامین منابع مالی واحدها مفید باشد اما در آن دوران نیز واحدهای کوچک و متوسط امکان استفاده از این مبالغ را نداشتند و در عمل فقط در اختیار بنگاه‌های بزرگ قرار می‌گرفت.
لاهوتی تاکید کرد : در حال حاضر نیز زمینه برای استفاده صنایع کوچک و متوسط از این منابع مالی خارجی وجود ندارد اما این امکان هست که خطوط اعتباری از طریق برخی بانک های ایرانی به مبالغ کوچک زیر یک میلیون دلار تبدیل شود و در اختیار متقاضیان قرار گیرد.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران ادامه داد: قبل از اعمال تحریم‌های ناعادلانه اقتصادی علیه ایران، فعالان اقتصادی ایرانی با کمک روابط کارگزاری بانکهای ایرانی، از خطوط اعتباری فاینانس و ریفاینانس مدت دار یک ساله و شش ماهه استفاده می‌کردند و اگر همان رویه‌های گذشته دوباره احیا شود واحدهای کوچک نیز قادر به استفاده از این منابع خواهند بود.
عضو کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران تاکید کرد: زمینه‌سازی برای تخصیص خطوط اعتباری خارجی به صنایع کوچک و متوسط تا حد زیادی متاثر از برقراری روابط کارگزاری و ارتباط بین بانک‌های ایرانی و بین المللی است که میدان استفاده از منابع تامین مالی خارجی یا فاینانس‌ها را بزرگتر می‌کند.
به گفته لاهوتی ، در گذشته کشورهای اروپایی این خطوط اعتباری را به ایران می‌دادند که در عمل در کشورهای اتحادیه اروپا قابل استفاده بود و وقتی خطوط اعتباری فقط از یک کشور مانند چین یا کره‌جنوبی دریافت می‌شود، ما هم ناگزیر هستیم فقط محدود به آن کشورها شویم و از ظرفیت آنها استفاده کنیم.
وی البته یادآور شد : چین و کره‌جنوبی جزء شرکای مطرح تجارت ایران به شما می‌روند و فعالان اقتصادی کشورمان می‌‌توانند از خطوط اعتباری این کشورها برای کارهایی که با آنها دارند ، بهره‌ بگیرند.
عضو شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اضافه کرد : کره جنوبی یکی از کشورهای مهم طرف تجارت ایران است به‌گونه‌ای که براساس آمار گمرک ایران، کره چهارمین شریک تجاری ما در صادرات و سومین شریک در واردات است.
لاهوتی تصریح کرد : بخش زیادی از واردات ایران از کره‌جنوبی مربوط به آن بخش از قطعات منفصله‌ است که در ایران به کالا تبدیل می‌شود و حجم قابل توجهی از تجارت با این کشور را شامل می‌شود.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت : صنایعی که در این زمینه با کره جنوبی تعامل دارند می‌توانند به خوبی از خطوط اعتباری اختصاص داده شده استفاده کنند.

کد خبر 21969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =