کمترین مرجوعی صادرات را در حوزه میوه داریم

سید رضا نورانی گفت: شاید تولیدکننده برخی از کالاها استانداردهای بین المللی را مد نظر قرار ندهد و در نهایت کالای صادر شده وی بازگشت بخورد اما باید بگویم در زمینه میوه و تره بار کمترین مرجوعی را داشته ایم و تولیدکننده ها با کسب اطلاعات در مورد کشور هدف بازار پایداری را برای خود به وجود آورده اند

رئیس هیئت مدیره انجمن ارگانیک ایران در گفت و گو با اگزیم نیوز در رابطه بازگرداندن برخی کالاهای صادراتی که در گذشته سابقه داشته گفت: بازگشت برخی از کالاهای صادراتی در گذشته به دلیل باقی ماندن سموم در کالا ها بود و بحث باقی ماندن سموم بحثی متفاوت از محصولات ارگانیک است.

سید رضا نورانی ادامه داد: متاسفانه تولید کننده های ایرانی در چند دهه سموم و مواد شیمیایی زیادی در پرورش محصولات خود استفاده کرده اند و حتی این سموم را با یارانه دولتی دریافت می کردند.

وی مطرح کرد: دولت در گذشته کود شیمیایی و سموم را با یارانه در اختیار کشاورزان قرار می داد تا آنها بتوانند به قیمت تمام شده ارزانی برسند و در نتیجه تمایلی برای تولید پیدا کنند، البته میزان مصرفی این مواد شیمیایی در حد عرف بود و پس از تولید در آزمایشگاه هایی کیفیت آنها کنترل می شد و از سلامت لازم برخوردار بودند.

رئیس هیأت مدیره انجمن ارگانیک کشور در ادامه عنوان کرد: محصول سالم را تولیدی می گویند که در پرورش آن سموم و کود شیمیایی به کار برده شده اما میزان آن مطابق استانداردهای جهانی تعریف شده است و آن محصول گواهی سلامت را اخذ کند، اگر محصولی از استانداردهای بین المللی دور شود چه در بازار داخلی و چه خارجی جایگاهی ندارد و زندگی مصرف کننده را دچار مخاطره می کند.

به گفته این مقام مسئول، شاید تولیدکننده برخی از کالاها استانداردهای بین المللی را مد نظر قرار ندهد و در نهایت کالای صادر شده وی بازگشت بخورد اما باید بگویم در زمینه میوه و تره بار کمترین مرجوعی را داشته ایم و تولیدکننده ها با کسب اطلاعات در مورد کشور هدف بازار پایداری را برای خود به وجود آورده اند.

وی با تکذیب برخی شایعات مبنی بر اینکه ایران استانداردها را به خوبی رعایت نمی کند، گفت: ایران اقلام زیادی را در برهه های زمانی مختلفی به بازارهای هدف صادر می کند و اگر اجناس ایرانی از استانداردهای کافی برخوردار نبود نمی توانست با رقابت دشوار جهانی، بازار های خود را حفظ کند و صادرکننده ها در این موضوع سهیم هستند و موظف اند که اطلاعات دقیقی از بازار نهایی محصول به دست بیاورند و خصوصیات مورد پسند مشتری را ملاک قرار دهند تا کالای آنها مرجوع نشود.

نورانی در ادامه سخنان خود به ویژگی های محصول ارگانیک پرداخت و اضافه کرد: کشاورزی ارگانیک از هیچ سمی برای تولید استفاده نمی کند و از نهاده های مجاز برای پرورش محصول بهره می برد و به همین دلیل قیمت تمام شده بیشتری نسبت به تولید های سنتی دارد.

وی ادامه داد: هزینه تولید ارگانیک زیاد است اما خریداران خود را حفظ کرده و ایران تا کنون در زمینه تولید و صادرات این نوع محصولات اقدام موثری انجام نداده اما در حال حاضر توجه هایی در برنامه ششم توسعه به منظور توسعه این بخش از کشاورزی لحاظ شده است.

وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در آبان ماه سال 1394 ابلاغیه ای به سران سه قوه ارسال کردند که طی بند 3 این ابلاغیه لزوم پیش روی به سمت تولید محصولات ارگانیک اشاره شده بود؛ در همین راستا ابلاغیه دیگری از جانب ریاست جمهوری کشور در 29 شهریور سال 1396خطاب به وزیر جهاد کشاورزی تنظیم و اعلام شد که در این ابلاغیه به صراحت حرکت به سمت تولید محصولات سالم ارگانیک مورد تأکید واقع شده است.

نورانی تشریح کرد: کشاورزی ارگانیک دارای ارزش افزوده بیشتری نسبت به تولیدهای سنتی است و همچنین این محصولات ضامن سلامتی جامعه و محیط زیست هستند، از این رو کشور باید در این زمینه که موضوع تولید غیرنفتی را تقویت می کند عزمی جدی برای اجرای آن قائل شود.

وی تشریح کرد: تولید کننده ها و صادرکننده ها باید به موضوع گلوبال گپ (گواهی مواد ورودی به مزرعه) بیتشر توجه کنند تا کالای تولیدی آنها قابل مصرف بوده و همچنین مزیتی برای صادرات خود ایجاد کنند و اگر ابلاغیه های مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری به درستی اجرا شود مسیر توسعه هموار و اهداف برنامه ششم توسعه قابل دسترس می شود.

نورانی همچنین افزود: هفته گذشته هیأتی از پاکستان به ایران آمدند تا زمینه های تجارت دوجانبه را با کشورمان بررسی کنند و طی نشستی میان اتحادیه تولیدکننده ها و صادرکننده های پاکستان با اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران شیوه مراودات تجاری دو کشور با یکدیگر و این کشور ها با جهان مشخص مورد واکاوی قرار گرفت تا با همبستگی یکدیگر مشارکتی را برای افزایش صادرات به وجود بیاورند.

رئیس انجمن ارگانیک کشور طی این گفت و گو به خبرنگار ما گفت: کشور در گذشته پورتکل های یک سویه ای داشت و واردات به راحتی ممکن بود و از طرفی صادرات به کندی شکل می گرفت که اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران سعی در اصلاح این پورتکل ها دارد.

کد خبر 21971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =