ثبات تورم در شهریور/رشد ۸.۱ درصدی در پایان تابستان

بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران نرخ تورم شهریور امسال نسبت به شهریور پارسال به ۸.۱ درصد رسید که در مقایسه با تورم مرداد ماه تغییری را تجربه نکرده است

بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران نرخ تورم شهریور امسال نسبت به شهریور پارسال به ۸.۱ درصد رسید. به گزارش ایسنا، شاخص کل (بر مبنای ۱۰۰=۱۳۹۰) در شهریور ماه سال ۱۳۹۶ برای کل کشور، مناطق شهری و روستایی به ترتیب ۲۵۲.۷، ۲۴۹.۸ و ۲۶۴.۳ را نشان می‌دهد که نسبت به ماه قبل برای کل کشور بدون تغییر مانده است، در حالیکه برای مناطق شهری ۰.۱ درصد افزایش و مناطق روستایی ۰.۶ درصد کاهش داشته است.

بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران، افزایش شاخص کل قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور در شهریور ماه، نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای کل کشور، مناطق شهری و روستایی به ترتیب ۸.۱، ۸.۰ و ۸.۳ درصد بوده که نسبت به  ماه قبل برای کل کشور و مناطق شهری ۰.۱ واحد درصد و مناطق روستایی ۰.۶ واحد درصد کاهش یافته است.

درصد تغییرات شاخص کل (نرخ تورم کالاها و خدمات مصرفی خانوار) در ۱۲ ماه منتهی به شهریور ماه سال ۱۳۹۶ نسبت به دوره مشابه سال قبل برای کل کشور ۸.۰ درصد، مناطق شهری ۷.۸ درصد و مناطق روستایی ۸.۹ درصد است که نسبت به همین اطلاع در مرداد ماه  ۱۳۹۶، برای کل کشور، مناطق شهری و روستایی ۰.۱ واحد درصد افزایش یافته است.

بررسی های اگزیم نیوز نشان می دهد ماه گذشته تورم اعلامی برای مرداد توسط بانک مرکزی رقم 10 درصد بوده که انتظار می رود در آمارهای شهریور نیز با اندکی افزایش روبرو شده باشد. در این بین باید گفت ماه گذشته قیمت دلار در بازار تهران با روند افزایشی روبرو بود. قیمت این ارز مهم که ابتدای شهریور 3 هزار و 833 تومان بود در انتهای ماه به 3 هزار و 892 تومان رسید که بالاترین نرخ ارز در سال جاری محسوب می شود.

از طرفی در بازار مواد اولیه نیز نشانه هایی از رشد قیمت های مواد پایه دیده می شود. این بدان معناست که هزینه های تأمین مواد اولیه در کشور که در ماه های اخیر روند صعودی داشته به عاملی برای تقویت بهای مصرف کننده تبدیل شده است.

در این بین آخرین نرخ تورم تولیدکننده (به عنوان سیگنالی برای رشد بهای مصرف کننده) در کشور ما در 12 ماه منتهی به مرداد ماه سال 96 بر اساس داده‌های بانک مرکزی به رقم 6/ 7 درصد رسید که حکایت از رشد 7/ 1 واحد درصدی در این ماه در مقایسه با ماه قبل از خود دارد. همچنین این نرخ در مرداد ماه در مقایسه با ماه مشابه سال قبل از 10 درصد رشد برخوردار بوده است.

با نگاهی به آمار بازارهای پایه در بورس کالا و بازار آزاد باید گفت رشد تورم بهای تولیدکننده در کشور ما در یک سال گذشته امری طبیعی بوده است. آمارهای گوناگون نشان می‌دهند در عرصه داخلی و بین‌المللی رشد قیمت‌های محصولات پایه در فاصله یک سال اخیر کاملا محسوس بوده است. به‌عنوان مثال قیمت میلگرد از هزار و 400 تومان در سال گذشته به حدود 2 هزار و 400 تومان در هفته‌های اخیر رسیده است. قیمت شمش فولاد نیز که سال گذشته هزار و 100 تومان قیمت می‌خورد امسال به حدود 2 هزار تومان رسیده است. به عبارتی در بازار محصولات فولادی بیش از 80 درصد در هر کیلو رشد قیمتی را شاهد هستیم.

در بازار محصولات پلیمری نیز به‌صورت منتخب بررسی تغییرات قیمتی چند گرید از پرمصرف‌ترین محصولات نشان‌دهنده رشد قیمتی این محصولات است. به‌عنوان مثال قیمت پلی‌اتیلن سنگین لوله که مرداد‌ماه سال گذشته 4 هزار و 280 تومان قیمت خورده بود امسال به 4 هزار و 420 تومان رسیده است. قیمت پلی‌اتیلن سنگین اکستروژن نیز از 4 هزار و 300 تومان به 4 هزار و 400 تومان رسیده که تغییرات محدودتری را تجربه کرده است. قیمت پلی‌اتیلن سنگین فیلم نیز در مدت یک سال اخیر با رشد 300 تومانی به 3 هزار و 970 تومان در هر کیلو افزایش یافته است. در همین دوره زمانی، قیمت پلی‌اتیلن سنگین تزریقی حدود 400 تومان رشد کرده و از 3 هزار و 440 تومان به 3 هزار و 820 تومان رسیده است. BL3 نیز که 3 هزار و680  تومان در هر کیلو قیمت داشت به حدود 4 هزار تومان رسیده است. این روند با نسبت‌های کم و بیش برابر در بازار محصولات شیمیایی نیز در این یک سال مشهود بوده است. در این بین در بازار محصولات فلزی نیز رشد قیمت‌ها شدیدتر بوده به‌طوری‌که قیمت مس حدود 8 هزار تومان در هر کیلو افزایش یافته و آلومینیوم نیز افزایش 3 هزار تومانی را تجربه کرده است.

در کنار رشد قیمت دلار، رشد بهای محصولات در بازارهای جهانی نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در یک سال اخیر قیمت نفت در بازارهای جهانی برای نفت آمریکا 4 درصد و برای نفت برنت در حدود 10 درصد رشد کرده است. قیمت نفتا نیز که خوراک تولید محصولات پتروشیمی محسوب می‌شود 30 درصد افزایش را تجربه کرده است. قیمت مس نیز در یک سال اخیر 5/ 49 درصد افزایش یافته است. سرب نیز 24درصد افزایش قیمت یافته و این رشد قیمتی برای آلومینیوم 32 درصد گزارش شده است. این در حالی است که روی 38 درصد افزایش قیمت یافته و سنگ آهن نیز 45/ 26  درصد رشد قیمت را از آن خود کرده است.

تورم مصرف کننده به تفکیک گروه ها

در آمارهای مرکز آمار اما شاخص گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در این ماه برای کل کشور، مناطق شهری و روستایی به ترتیب به عدد ۲۹۹.۱، ۳۰۱.۰ و ۲۹۵.۰ رسید که نسبت به ماه قبل، این اطلاع به ترتیب ۱.۵، ۱.۲ و ۲.۲ درصد کاهش نشان می‌دهد. شاخص گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه مشابه سال قبل برای کل کشور و مناطق شهری ۱۰.۱ درصد و مناطق روستایی ۱۰.۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

درصد تغییرات این گروه در ۱۲ ماه منتهی به شهریور ماه ۱۳۹۶ نسبت به دوره مشابه سال قبل برای کل کشور و مناطق شهری ۱۱.۳ درصد و برای مناطق روستایی  ۱۱.۴ درصد است. شاخص گروه اصلی «خوراکی‌ها» در ماه مورد بررسی برای کل کشور، مناطق شهری و روستایی به ترتیب به عدد ۲۹۶.۶، ۲۹۸.۸ و ۲۹۱.۵ رسید که نسبت به ماه قبل به ترتیب ۱.۶، ۱.۳ و ۲.۴ درصد کاهش نشان می‌دهد. شاخص گروه اصلی «خوراکی‌ها» نسبت به ماه مشابه سال قبل برای کل کشور و مناطق شهری ۱۰.۲ درصد و مناطق روستایی ۱۰.۳ درصد افزایش نشان می‌دهد. نرخ تورم دوازده ماهه این گروه برای کل کشور و مناطق شهری ۱۱.۴ درصد و مناطق روستایی ۱۱.۵ درصد است.

 شاخص گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» در شهریور ماه ۱۳۹۶ برای کل کشور، مناطق شهری و روستایی به ترتیب به عدد ۲۳۴.۲، ۲۳۲.۳ و ۲۴۳.۶ رسید که نسبت به ماه قبل، این اطلاع برای کل کشور و مناطق شهری  ۰.۷ درصد و مناطق روستایی ۰.۸ درصد افزایش داشته است. همچنین میزان افزایش شاخص گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» نسبت به ماه مشابه سال قبل برای کل کشور و مناطق شهری ۷.۱ درصد و مناطق روستایی ۶.۸ درصد بوده است. نرخ تورم دوازده ماه منتهی به شهریور ماه ۱۳۹۶ نسبت به دوره مشابه سال قبل این گروه برای کل کشور ۶.۴ درصد، مناطق شهری ۶.۳ درصد و مناطق روستایی ۶.۹ درصد است.

 

کد خبر 21973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =