تشدید زیان معادن با اخذ عوارض صادرات

سجاد غرقی گفت: تامین مالی نخستین نیاز معادن به ویژه معادن SME ( کوچک و متوسط) برای فعالیت و توسعه است و تنها راه تامین مالی در این بخش از اقتصاد صادرات است که سیاست های اشتباه باعث تعطیلی آنها می شود

عضو انجمن سنگ آهن ایران در گفتگو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز با اشاره به این که مكانيزم‌هاي تامين مالي معادن از طريق نظام بانكی و تسهيلات محدود است گفت: تنها مسير اقتصادي براي كسب درآمد و تامين مالي صادرات است و اگر با سیاست تنبیهی و یا قوانین اشتباه مانعی برای صادرات به وجود بیاید معادن مجبور به تعطیلی می شوند و دولت باید در نخستین گام حمایتی خود درباره گرفتن عوارض صادراتی تجدید نظر کند زیرا این نحوه که اکنون رواج دارد غیر اصولی است.

سجاد غرقی خاطرنشان کرد: معادن سنگ آهن در کشور ما اغلب SME ( کوچک و متوسط) هستند و به دلیل کوچک مقیاس بودن، در برابر چرخه‌هاي اقتصادي و ركود بازار آسيب پذيرند و مصداق این مسئله را در سه سال گذشته دیده ایم که با سقوط قيمت جهاني سنگ آهن بسیاری از معادن مجبور به تعطیلی شدند.

وی تصریح کرد: فعالان این عرصه، تشکل ها و دولت باید به یک خرد جمعی و تدبیری برسند تا بتوانند ضعف های این واحدها را تکمیل و برطرف کنند و باید به جای سياست‌هاي تنبيهي و اخذ عوارض به سوی سياست‌هاي تشويقي، اعمال معافيت‌ها و ارائه تسهيلات پیش بروند.

غرقی اظهار کرد: معادن تاکنون از سیاست های تشویقی بی بهره مانده و اگر دولت قدمی برای توسعه فرآوری بردارد و تسهیلاتی برای آنها در نظر بگیرد، معادن حتما واحدهای تولید كنسانتره و گندله خود را تاسيس می کنند.

وی اذعان کرد: اختلاف میان پريميوم كنسانتره و گندله پرعيار بسیار بالا رفته و بازار کم عیارها فاقد رونق مانده پس ما هم باید در جهت تقاضای بازار حرکت کنیم، اما سیاست های تنبیهی مانع از رشد شده و اگر دولت در سیاست های خود بازنگری کند تمام معادن كوچك و متوسط واحدهای كنسانتره و گندله ایجاد می کنند و يا به نحوی به كارخانه‌هاي داخلي متصل می شوند و در نتیجه تحول چشم گیری در صادرات رخ می دهد.

وی افزود: سنگ آهن ایران قابليت تبدیل و فرآوري شدن برای بازارهاي صادراتی جهاني را دارد و می تواند برای کشور ارز آور باشد اما عمده معادن ما كوچك و متوسط مقياس هستند و براي تامين سرمايه تاسيس واحدهاي كنسانتره و گندله ناتوان هستند پس دولت باید اعتبارات ویژه ای را برای تكميل زنجيره ارزش معادن كوچك و متوسط که اکنون قابلیت تولید سنگ آهن دانه بندي 20 الی 25 تن دارند اختصاص دهد.

غرقی اضافه کرد: معادن كوچك و متوسط در حال حاضر توانایی تولید سنگ آهن دانه بندي 20 الی 25 تن دارند که از این مقدار حدود 15 تن آن قابل تبدیل به کنسانتره و گندله است و اگر این تبدیل رخ دهد یعنی بازار صادراتی خوبی را به دست آورده ایم و تنها لازمه رسیدن به این موضوع تسهیل گری دولت در حوزه اعتباردهی، فضاي كسب و كار و قوانين است.

وی در پاسخ به این سوال که با شرايط فعلي امكان صادرات و تجارت در اين فرصت وجود دارد، گفت: واحدهايي كه در سال های گذشته بر توليد گندله و كنسانتره پر عيار سرمايه گذاري كرده اند امکان حضور در بازار صادراتی را دارند، برای مثال ما در سال گذشته حدود 16 ميليون تن صادرات كنسانتره داشتيم و نخستین محوله صادراتي گندله به هندوستان در ماه گذشته انجام شد و این روال فضای رشد را دارد اما عمده معادني كه در سال گذشته کنسانتره صادر کردند معادنی بزرگ مقیاس بودند که شرایط سرمایه گذاری برای آنها مقدور بود.

این عضو انجمن صادرکنندگان سنگ آهن ادامه داد: لازمه اینکه معادن داخلی به سوی تولید این مواد معدنی پیش بروند، تغییر در شرایط و ایجاد تسهیلاتی برای واحدهای تولیدی كنسانتره و گندله است که آنها بتوانند علاوه بر تامین نیاز داخلی وارد مزيت‌هاي رقابتي در بازارهاي صادراتي بشوند.

غرقی تشریح کرد: معادن SME ( کوچک و متوسط) ظرفیت هایی را دارند که مغفول مانده و برای بازیابی آن نیاز به یک نیروی محرکه است و به شرط تحول در این معادن تولید، اشتغال زایی و ارزآوري بسیاری حاصل می شود.

وی بیان کرد: کشور در حال حاضر كمتر از 10 معدن بزرگ مقياس دارد که از این تعداد تنها 2 معدن متناسب با سطح جهانی هستند و 90 درصد معادن کوچک و متوسط حدود 1 الی 100 تن ذخایر دارند. به گفته وی ما كمتر از 10 معدن بزرگ مقياس داریم و از حدود 200 معدن سنگ آهن بالاي 90 درصدشان كوچك و متوسط هستند که البته اين معادن ظرفيت توليد خوبي دارند و  تقريبا 25 درصد ظرفيت توليد سنگ در اين معادن نهفته است.

.

کد خبر 21994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =