۸ محور مهم همکاری تجاری تهران-آنکارا

فرود عسگری در دیدار با قائم مقام وزارت گمرک-تجارت ترکیه از ضرورت هایی که برای ارتقای روابط تجاری مورد نیاز است سخن گفت

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز به نقل از گمرک شب گذشته فرود عسگری، رییس کل گمرک کشورمان که برای دیدار با مقامات گمرکی و اقتصادی ترکیه به آنکارا سفر کرده است در دیدار با قائم مقام گمرک ایران و تجارت ترکیه با تاکید بر عزم مقامات جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای روابط اقتصادی و تجاری با ترکیه گفت: نقش گمرکات دو کشور در زمینه تسهیل مبادلات تجاری و بازرگانی بسیار مهم است و بر این اساس مفید خواهد بود که  روابط و همکاری های  دوجانبه در این بخش بیش از پیش گسترش یابد.

وی با اشاره به اهمیت تکریم مسافران و گردشگران در مرزهای زمینی و گمرکات دو کشور و تسهیل عبور و مرور گفت: توسعه پایانه های مرزی در دستور کار گمرک ایران قرار دارد. آشچی قائم مقام  وزارت گمرک - تجارت ترکیه نیز با ابراز امیدواری نسبت به توسعه و تعمیق روابط دو کشور در کلیه سطوح آمادگی گمرکات ترکیه برای تعمیق هر چه بیشتر مناسبات و همکاری های اقتصادی وبازرگانی دو جانبه ابراز کرد.

در این بین به گزارش اگزیم نیوز به نقل از گمرک روسای گمرکات ایران و ترکیه بر 8 محور مهم در همکاری های مشترک گمرکی امروز توافق کردند که  این محورها شامل حذف کامل تاییدیه گواهی مبدا کالاهای ایرانی در کنسولگری های ترکیه، 24 ساعته شدن فعالیت گمرکات گوربلاغ - بازرگان ، تبادل اطلاعات تصاویر ایکس ری به صورت برخط ، تردد کامیون های ترکیه از ایران همزمان با بسته شدن مرزهای ترکیه با اقلیم کردستان عراق ، ایجاد تسهیلات ترانزیت کالاهای ترکیه به قطر ، مبارزه مشترک با قاچاق مواد مخدر ، هماهنگی لازم برای احیای پروژه جاده ابریشم و تبادل اطلاعات در بستر دروازه مشترک مجازی است.
در دیدار امروز فرود عسگری و جیناپ آشجی روسای کل گمرکات ایران و ترکیه در آنکارا پس از بحث و بررسی در خصوص مسایل و مشکلات موجود و به منظور نیل به اهداف افزایش تجارت به سقف 30 میلیارد دلار در سال ، دو طرف در این موارد به توافق رسیدند :
1- با توجه به تصمیم دولت ترکیه مبنی بر اعلام اعمال اصل عمل متقابل جهت صادرات اقلام ایران از مبدا کشورمان در خصوص لزوم دریافت تاییدیه اسناد توسط کنسولگری های ترکیه در ایران مقرر شد تاییدیه گواهی مبدا بصورت الکترونیکی بین گمرکات دو کشور حداکثر در یک هفته انجام پذیرد و بدین ترتیب نیازی به تاییدیه اسناد مذکور در سفارتخانه و کنسولگری دو طرف نخواهد بود.
موضوع درخواست تاییدیه اصالت گواهی مبدا توسط کنسولگری های دوطرف به حالت تعلیق درآمد.
این پیشنهاد در جلسه مشترک با معاون وزیر اقتصاد ترکیه نیز مطرح و تایید شد.
2- دو طرف بر 24 ساعته کردن فعالیت مرز بازرگان - گوربلاغ و تامین نیروی انسانی وتجهیزاتی به توافق رسیدند.
3-به منظور سهولت در تردد وسایل نقلیه تبادل اطلاعات تصاویر ایکس ری به صورت برخط مورد توافق واقع شد.
4-با توجه به تحولات اخیر در منطقه اقلیم کردستان عراق ، دو طرف بر هماهنگی کامل عملیات مرزی تاکید کردند و با توجه به درخواست گمرک ترکیه مبنی بر افزایش ترانزیت از قلمرو گمرک جمهوری اسلامی ایران با توجه به انسداد مرزهای آن کشور بر منطقه اقلیم مقرر شد ، گمرک جمهوری اسلامی ایران هماهنگی لازم را به عمل آورد.
5- به منظور مقابله مشترک با قاچاق مواد مخدر ، دو طرف ضمن توسعه همکاری های موجود بر انجام عملیات مشترک سالانه توافق کردند.
6- با توجه به درخواست گمرک ترکیه مقرر شد تسهیلات لازم برای ترانزیت کالا به قطر در نظر گرفته شود.
7- دو طرف بر همکاری و هماهنگی لازم برای احیاء پروژه جاده ابریشم تاکید کردند که در اولین مرحله قرار است در مسیر استانبول -تهران-اسلام آباد صورت پذیرد و تا یک ماه آینده نشست مشترک با دعوت از چین انجام گیرد.
8-با توجه به فراهم شدن زیرساخت های لازم در دو کشور و تبادل اطلاعات آزمایشی داده ها در کانال امن و همچنین اجرای موفقیت آمیز مرحله اول گمرک الکترونیک ، گمرک جمهوری اسلامی ایران درخواست کرد تبادل اطلاعات اظهارنامه های صادراتی و وارداتی به منظور تحقق کامل دروازه مشترک مرزی به صورت مجازی انجام پذیرد که مورد توافق قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز این دیدار در شرایطی صورت گرفته که روز شنبه مجتبی خسروتاج قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام این که تجارت ايران و تركيه بايد به سقف ٣٠ ميليارد دلار در سال برسد گفت: اين حجم مبادله بايد از طريق تجار دو كشور صورت پذيرد كه دولت بايد زيرساخت هاى لازمه را فراهم نموده و مجلس در مورد قوانين بهبود فضاى كسب و كار بطور جد ورود پيدا نموده تا بتوان به كمک بخش خصوصى هدف تجارت ٣٠ ميليارد دلارى دو كشور را فراهم نماييم. این در حالی است که در بهترين حالت حجم مبادلات دو كشور در گذشته ١٥ ميليارد دلار بوده كه اغلب صادرات نفت و گاز و يا تجارت اقلام مصرفى كالايى دو طرف است.

این در حالی است که در نیمه نخست امسال 900 میلیون دلار کالای غیرنفتی به ترکیه صادر و یک میلیارد و 300 میلیون دلار از این کشور وارد شده است که نشان می دهد در این مسیر باید بیش از این تلاش کرد. در حال حاضر آنطور که رییس سازمان توسعه تجارت اعلام کرده طبق موافقت نامه امضا شده بین ایران و ترکیه در سال 92، ترکیه 140 فقره از کالاهای صادراتی ایران اغلب شامل اقلام کشاورزی و ایران 125 فقره از کالاهای صادراتی ترکیه شامل اغلب تولیدات صنعتی را شامل تعرفه ترجیحی قرار داده است.  

در حال حاضر شرکت یونیت اینترنشنال ترکیه اعلام کرده که با همراهی شرکت روسی زاروبژ نفت و شرکت ایرانی سرمایه گذاری غدیر قرارداد هفت میلیارد دلاری برای توسعه میدان های نفت و گاز ایران را به امضا رسانده اند.

بر اساس گزارش آناتولی، این نخستین توافقنامه سه جانبه یک شرکت ایرانی با شرکتهای خارجی محسوب می شود. بر اساس موافقت نامه طرفین، مجموع ذخیره مورد توافق استخراج 10 میلیارد بشکه نفت و گاز در چهار میدان نفتی و گازی ایران است. شرکت یونیت اینترنشنال همچنین اعلام کرده است که این شرکت ها می توانند با همکاری هم در مناطق دیگر ایران نیز نفت و گاز استخراج کنند.  

در این بین در سالهای اخیر چه در زمینه ارتباطات و چه در زمینه حمل و نقل، همکاری های خوبی بین دو کشور ایران و ترکیه برقرار شده چرا که زمینه همکاری بزرگی در حمل و نقل ریلی از شرق آسیا، افغانستان، آسیای مرکزی تا اروپا از طریق ایران و ترکیه وجود دارد و دو طرف در تلاشند در خصوص چگونگی توسعه کریدورهای حمل و نقل به ویژه ریلی، بین ایران و ترکیه به نحوی که در راستای تامین منافع مشترک دو کشور باشد، تعامل لازم را داشته باشند.

کد خبر 21995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =