احیای بازارهای پلاستیک در پسابرجام

کامبیز رضاییان پور گفت: ایران بهترین پتروشیمی را تولید می کند و ضعفی در این مورد ندارد و ریشه مشکلاتی که خارجی ها در مورد پتروشیمی دارند مربوط به دوره تحریم ها است، اما الان بازارها در حال احیا شدن است اما سرعت کندی دارد

مدیر عامل شرکت «طرح و ساخت نوین» که در صنعت قالب سازی فعالیت می کند در گفت و گو با اگزیم نیوز اظهار کرد: صنعت پلاستیک در حال تبدیل شدن به یک صنعت مهم و با ازش افزوده زیادی است، از این رو تغییراتی را در زمینه فروش و تکنولوژی به دنبال دارد.

کامبیز رضاییان پور ادامه داد: بسیاری از وسایل مصرفی در گذشته به شکل سرامیکی و فلزی تولید می شد اما اکنون نمونه پلاستکی آنها هم یافت می شود و در صنعت و مصارف خانگی نفوذ خوبی داشته است.

وی افزود: صنعت خودرو از پلاستیک بهره خوبی برده و در گذشته عمده قطعاتی که در خودرو به کار می رفت فلزی بود و نیاز به جوش کاری و پرس کاری داشت که وزن خودرو را سنگین و قیمت آن را گران تر می کرد اما با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی در بسیاری از قطعات خودرو نمونه پلاستکی آن تولید و به شکل یکپارچه و قیمتی نازل تر استفاده می شود، البته هر پلاستیکی قابل استفاده در این صنعت مهم نیست و منظور پلاستیک های مهندسی و صنعتی است.

رضاییان پور اضافه کرد: ایران صنعت پتروشیمی قوی دارد و مواد اولیه تولید محصول های این چنینی به خوبی و به طور کامل قابل دسترس است و می توانیم با ارتقای دانش و همگام شدن با نیاز بازار جهانی از ارزش افزوده بیشتری بهره ببریم.

وی تصریح کرد: البته تکنولوژی به تنهایی نمی تواند یاری رسان صنعت کشور شود و پیشرفت صنایع در گروی بازاریابی و فروش محصولات هم هست که باید برای عموم فرهنگ سازی شود و تغییر نگرشی در دولت به وجود بیاید.

به گفته وی، پذیرش پلاستیک در جامعه مشکل است زیرا صحبت هایی در تضاد با علم گفته می شود و پلاستیک را به دلیل عدم تجزیه در طبیعت سخت می پذیرند در حالی که دانشگاه های ما بر علم تجزیه تمرکز دارند و به روش های نوینی دست پیدا کرده اند و پلاستیک از جمله موادی است که مدام نیاز به تولید آن نیست و با بازیافت می توان دوباره به صنعت آن را برگردانیم و اکنون دنیا به پلاستیک به دلیل تهیه آسان و وزن کم آن نگاه ویژه ای دارد.

وی با اشاره به مشکلاتی که در صادرات پتروشیمی چندی پیش به وجود آمده بود گفت: ایران بهترین پتروشیمی را تولید می کند و ضعفی در این مورد ندارد و ریشه مشکلاتی که خارجی ها در مورد پتروشیمی دارند مربوط به دوره تحریم ها است زیرا در فاصله زمانی تحریم تا برجام ما بازار خود را از دست داده بودیم و الان بازارها در حال احیا شدن است اما سرعت کندی دارد.

مدیر عامل این شرکت صنعتی اذعان کرد: دولت باید شرایطی را فراهم بیاورد تا تولیدکننده ها بتوانند به عنوان تامین کننده مواد اولیه و عرضه کننده محصول در نمایشگاه های بین المللی حضور یابند.

رضاییان پور بیان کرد: پس از تحریم ها شرکت های خارجی راحت تر با ایران ارتباط گرفته اند و نمایشگاه ایران پلاست بسیار مورد استقبال خارجی ها بود و زمینه همکاری و مشارکت شرکت های ایرانی با دیگر کشور ها فراهم شده است؛ البته تمرکز خارجی ها بر بازیابی بازار از دست رفته ایران است اما نگرش تولیدکننده ها همانند گذشته نیست زیرا در زمان تحریم ها توانایی ما افزایش پیدا کرد و رقابتی تنگاتنگ با محصول های خارجی به وجود آمده است.

به گفته این فعال اقتصادی، سطح دانشگاه های کشور باید ارتقاء بیابد و همچنین در کنار این موضوع باید به صنعت بهای بیشتری داد، زیرا اگر از صنعت حمایت نشود امکان اشتغال نیست و دانش آموخته های نخبه جذب دیگر کشورها می شوند و اگر سطح دانشگاه های ما ارتقا نیابد صنعت ضعیف و عقب مانده می شود و باید پیوستگی میان این نهادها و دولت به وجود بیاید.

رضاییان پور با توجه به اهمیت تبلیغات در کسب بازارهای جهانی اظهار کرد: تبلیغات و همچنین حضور در نمایشگاه ها نقش به سزایی در جذب بازار های جهانی دارد و اهمیت این موضوع به قدری است که کشورهای توسعه یافته بیش از 50 الی 70 درصد مخارج صنعت گر و تولیدکننده ها را برای حضور در این عرصه تامین می کنند.

وی  خاطرنشان کرد: راهکارهای جذب بازار جهانی و پیشرفت در صنعت ساده است و اگر دولت از انحصار گری خارج شود و مشاورانی از دل صنعت به عنوان پیشنهاد دهنده مسائل این چنینی قرار دهد دستاورد های خوبی حاصل می شود.

رضایان پور گفت: پس از گذر از تحریم ها صنعت ما دچار چندگانگی شد و باید در قوانین داخلی و تکنولوژی بازنگری شود زیرا قیمت تمام شده هم حتی با کشور های مطرح همسان کنیم از نظر علم روز دنیا با آنها فاصله داریم و در نتیجه باز هم به خوبی نمی توانیم با آنها رقابت کنیم.

کد خبر 22000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =