رشد توليد فولاد در ۱۰ سال اخير

نادر علیزاده: در ۱۰ سال گذشته یک شاخص متداوم برای افزایش تولید فولاد داشته ایم که روالی مثبت را طی کرده است

نادر علیزاده در دومین کنفرانس بین المللی استیل پرایس اظهار کرد: در 10 سال گذشته یک شاخص متداوم برای افزایش تولید فولاد داشته ایم که روالی مثبت را طی کرده است.

وی ادامه داد: شاخص های مثبت افزایش تولید فولاد حتی با رشد اقتصاد منفی و تورم، رشد خود را حفظ کرده و همچنین تولید صنعتی کشور که نوسان های زیادی را پشت سر گذاشت نتوانست بر این رشد اثر بگذارد و پیش بینی می شود این روال ادامه پیدا کند.

علیزاده همچنین در سخنان خود به وضعیت فولادی چین هم اشاره کرد و افزود: شاخص تولید فولاد چین در 27 سال گذشته نشان می دهد که تولید در این کشور 10 برابر شده و برخی از متخصصان گمان می کنند که این مدل خوبی برای تقلید ایران است اما در واقع این طور نیست و تقلید ایران در این مورد از این کشور اشتباه است.

وی اضافه کرد: چین افزایش تولید و همچنین افزایش مصرف در ساخت و ساز را در کشور خود داشته اما زمانی که به شاخص سودآوری شرکت های فعال می نگریم شاخصی را با نوسان زیادی می بینیم و نمی توان آن را ساختگی نامید اما تشخیص کارشناسانه بیان می کند که از سال 2000 به بعد آنگونه که انتظار می رفت رشد نکرده است.

علیزاده تشریح کرد: به دلیل اینکه چين برنامه ریزی مرکزی دولتی در این زمینه دارد، حال این پرسش مطرح است که آیا برنامه ریزی دولت ایران برای کشور و صنعت مثبت هست یا خیر؟ و در نگاه نخست گمان می کنیم که مدل چین شاید ربط خاصی به سرنوشت ایران پیدا نکند اما این طور نیست و پشت پرده تصمیم های چین، ایران هم باید برنامه ای رقابتی با این کشور تدوین کند.

به گفته وي چین تصمیم به ایجاد ساختاری برای اتصال کشورش با پاکستان گرفته و از این اتصال مزیت زیادی را بهره برده و در مورد ایران می توان بررسی کرد که افغانستان هم با ثروتی بیش از 2 هزار میلیارد تن سنگ آهن غنی پایلوت خوبی برای سرمایه گذاری ایران و اتصال به این کشور است.

مدیر عامل شرکت کامودیتژ عنوان كرد: ایران اگر می خواهد رقابت خود را با کشور های مطرح در این زمینه حفظ کند نباید تنها به تولید کشور اکتفا کند و باید به ایران علاوه بر تولید های خود به عنوان یک ترانزیت هم نگاه شود.

وي ادامه داد: تصمیم چین و ایجاد ساختاری با پاکستان سبب شد تا ایران با افغانستان اتصالی برقرار کند و خوشبختانه این تصمیم بسیار کاربردی و مطلوب است و باید از ظرفیت های این چنینی را در دیگر کشور ها ایجاد کنیم تا امکان حفظ مزیت نسبی به وجود بیاید.

عليزاده افزود: ایران در زمینه صنعت نیازمند سرمایه گذاری های چند صد میلیاردی است و نه تنها معادن خود بلکه باید معادن دیگر کشور ها را هم برای سرمایه گذاری هدف گذاری کنیم اما با دخالت دولت این امر دشوار شده است.

مدیر عامل شرکت کامودیتژ اضافه كرد: دخالت دولت به دلیل اینکه گاهی در برخی از مناطق به خوبی هزینه می کند اما در برخی از معادن دیگر سرمایه گذاری انجام نمی دهد و سوبسیدی تعلق نمی گیرد موجب ايجاد شکافی در بازار مي شودو زمانی که این معضل وجود دارد سرمایه گذاری سخت شود پس باید خصوصی سازی به معنای واقعی کلمه تحقق پیدا کند.

وي اظهار كرد: ایران مالیاتی حدود 25 الی 40 درصد اخذ می کند که با وجود چنین شرایطی سرمایه گذاری با چالش های جدی مواجه می شود و باید ظرفیتی به وجود بیاید تا سرمایه گذاری در ایران بهیه شود و علاوه بر ایجاد ترانزیت برای جا به جایی مواد اولیه از طریق ایران، ارزش افزوده هم مورد توجه قرار بگیرد.

وی به پیشرفت تکنولوژی و اثر پذیری صنعت از فناوری اشاره کرد و گفت: خودرو هایی با تغذیه از سوخت تجدید پذیر موجب شده تا مورد استقبال قرار بگیرد و با گسترش این استقبال سوخت های فسیلی و مواد صنعتی افت قیمتی دارد و دولت نباید اجازه دهد که فناوری ضرر جدی به صنعت که بزرگترین ثروت کشور است وارد کند.

 وی در پایان سخنان خود طی سخنرانی در این کنفرانس بیان کرد: ایران هم باید این نکته را مد نظر قرار دهد و قبل از اینکه این خودرو هایی که از منابع تجدید پذیر تغذیه می کند فراگیر شود برنامه ریزی را برای ایجاد ارزش افزوده تدوین کند تا ثروت معدنی کشور متضرر نشود.

کد خبر 22042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =