ارگانیک قانون ندارد/ خطرکلاهبرداری با استفاده از نام ارگانیک

زوبین امیری گفت: محصولات ارگانیک به دلیل در نظر گرفتن ملاک های سلامت و شرایط سخت تولید، قیمت تمام شده بیشتری نسبت به دیگر محصولات رایج بازار دارند اما قانون و شرایط ناظری برای تولید این دسته از محصولات وجود ندارد و این خلاء باعث شده تا سودجویانی در کمین سوءاستفاده از نام ارگانیک برای گران فروشی محصولات رایج در بازار به وجود آيد

مديرعامل شرکت تولید کننده چای زوبین ارگانیک در گفت و گو با اگزیم نیوز در رابطه با پیوستن ایران به مجمع ارگانیک کشور های آسیایی گفت: شهرداری های کشور های آسیایی با همفکری و همکاری یکدیگر در زمینه توسعه و ترويج محصولات ارگانيك از طریق این مجمع اتصالی را ایجاد کرده اند و ایران به دلیل تحول و تصمیماتی که در زمینه ارگانیک گرفته توانسته به این مجمع بپيوندد.
زوبین امیری ادامه داد: پیوستن ایران به مجمع ارگانیک کشورهای آسیایی سطح آگاهي مسوولان شوراي شهر و شهرداري را افزایش می دهد زیرا در عمده فعاليت‌هاي این مسئولان در زمینه های شهري و زيست محيطي شهرها و كشور اثر مستقیمی می گذارند، آموزش های پیشرفته می تواند الگوبرداری از کشور های پیش گام در این زمینه را آسان کند.
وی تصریح کرد: فرهنگ سازي مصرف اين گونه محصولات در کشور ضروری است و ایجاد پایه ها و  فرهنگ مصرف محصولات بی ضرر و سالم ارگانیک در عادت غذایی ما می تواند از هزینه های جانبی بکاهد و ارگانیک یک اقتصاد پایداری است که هیچ گونه عوارض چه برای محیط و چه برای فرد ندارد.
به گفته این تولید کننده محصولات ارگانیک، ایران با عضویت در این مجمع شایعاتی که مبنی بر عدم کیفیت مناسب محصولات ایرانی رد  کرد و این عضویت نشان دهنده ابراز اهمیت ایران به سلامت مواد غذایی را نشان می دهد.
امیری عنوان کرد: ایران نسبت به موضوع ارگانیک موضع نوین و مثبتی را پیش گرفته اما نباید در همین میزان متوقف بماند و باید از کشورهایی همچون دانمارک که حدود 80 الی 90 درصد محصولات مصرفی به ویژه در نهاد های شهري‌ آنها ارگانيك است الگوبرداری کنیم.
وی در پاسخ به این سوال خبرنگار اگزیم نیوز مبنی بر اینکه در حوزه صادرات محصولات ارگانيك چه اقدامی را باید پیش بگیریم، گفت: دولت، وزارت خانه‌ها و مجلس بايد حمايت‌هاي سياسي و مالي برای صنعت ارگانيك در نظر بگیرند، همان طور که کشور های توسعه یافته بسته های حمایتی ویژه ای براي توليد و مصرف محصولات ارگانيك متداول کرده اند.
امیری ادامه داد: زمانی که یک صنعت در حال شکل گیری است تا زمانی که به حد روال و معمول همچون سایر صنایع برسد هزینه های زیادی دارد و دولت به عنوان نظام ناظر و آگاه باید تسهیلاتی را ویژه  اینگونه تولید ها در نظر بگیرد.
این تولید کننده ابراز کرد: ارگانیک علاوه بر ایجاد یک اقتصاد پایدار موجب پیشگیری از بیماری ها همچون سرطان مي شود که اين نوع بيماري ها در سال های اخیر به دلیل نوع تغذيه و رويه زندگي رشد سریعی طی کرده است.
امیری مطرح کرد: حدود 30 الی 40 درصد عوامل سرطان در ايران مربوط به نوع تغذيه مي‌شود، ما مي‌توانيم با نهادینه کردن فرهنگ مصرف ارگانیک اين درصد را كاهش دهيم و ضمن کمک به بهبود کیفیت زندگی شهروندان، سهم صادرات خود را از محصولات غیر نفتی افزایش دهیم.
به گفته این کارشناس، ارگانیک برای پیدا کردن جای خود در بین مردم نیازمند یک بازار سازی هست به همین دلیل باید عرضه مستقیمی طبق یک قرارداد هایی به عده ای به طور مرتب و به شکل سهميه داده شود تا کم کم زائقه ارگانیک ملموس شود.
دولت می تواند برای حمایت در نهادیه کردن این محصول از فروشگاه های زنجيره‌اي مثل شهروند و اتكا که دولتی هستد و بر آنها تسلط دارند، دستور عملی برای ایجاد بازار سازي و عرضه مستقیم صادر و مقرر کند.
وی بیان کرد: وزارت های كشاورزي، بهداشت، صنايع و معادن، مجلس شورای اسلامی و موسسه استاندارد باید با همفکری هم قوانینی را برای تولید محصولات ارگانیک وضع کنند.
امیری با تاکید بر اهمیت و فوریت قائل شدن حقوقی برای تولید محصولات ارگانیک ادامه داد: محصولات ارگانیک به دلیل در نظر گرفتن ملاک های سلامت و شرایط سخت تولید آن قیمت تمام شده بیشتری نسبت به دیگر محصول های رایج بازار دارد اما قانون و شرایط ناظری برای تولید این دسته از محصولات وجود ندارد و این خلاء باعث شده تا سودجویانی در کمین سوءاستفاده از نام ارگانیک برای گران فروشی محصولات رایج در بازار کنند.
وی اضافه کرد: کمبود نهاد نظارتی که مراحل تولید محصول ارگانیک را بررسی کند شدیدا احساس می شود و متاسفانه ایران هنوز بازرسی در این زمینه ندارد و این کمبود دامنه سواستفاده سودجویان را دامن داده و همچنین مانع مانع کسب و تولید افرادی که خالصانه فعالیت می کنند می شوند، زیرا با سواستفاده آنها از نام ارگانیک از مردم سلب اعتماد می شود.
امیری تاکید کرد: دولت باید اجزاي مختلف ارگانيك را لمس كند و مزيت‌هاي آن را ببيند و از لحاظ قانوني این صنعت را حفظ كند، با ارزش بخشی و حفظ صنعت امکان رصد و هدایت آن هم به وجود می آید.
وی تصریح کرد: سم و کود بافت خاک را خراب می کند و همچنین باران ها معمولا اسیدی هستند در نهایت رعایت این نکات برای ارگانیک ماندن یک محصول هزینه های هنگفتی دارد که برای رونق این صنعت جوان تسهیلات بلاعوضی نیاز است.
امیری بیان کرد: عضویت در این مجمع به تنهایی کارساز نیست و باید اقدام های عملیاتی شکل بگیرد و زمانی که مشکلات و چالش های تولید این محصول رفع شد می توان به عنوان صادرکننده با مهر تایید این مجمع با مدال یک فعال مطمئن در تولید در عرصه جهانی پا بگذاریم.
وی در پایان گفت و گوی خود با خبرنگار اگزیم نیوز گفت: بورس کالا از دسته بازار هایی است که اغلب کالا را سامان دهی و از تخلف سودجویان جلوگیری می کند اما تولید ارگانیک ایران به قدری ناچیز و اندک است که محصول به خصوصی برای عرصه در چنین فضایی را نداریم.

کد خبر 22104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =