تقابل اروپا و آمریکا بر سر ایران؟

برخی معتقدند احتمال تقابل شرکت های اروپایی با ایالات متحده بخاطر لغو تحریم های غرب علیه ایران وجود دارد

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز به نقل از USA Today تصمیم ترامپ برای خروج یک طرفه از معاهده برجام و تحریم مجدد ایران از طرف ایالات متحده می تواند دو اثر را در پی داشته باشد؛ نخست هدایت میلیاردها دلار سرمایه کشورهای اروپایی به سمت ایران و دوم اقدامات تلافی جویانه این کشورها علیه آمریکا. این در حالی است که این هفته ترامپ تصمیم خود را درباره ادامه توافق هسته ای و یا توقف یکجانبه آن اقدام خواهد کرد که نشانه هایی مبنی بر تصمیم دوم دیده می شود و این موضوع نگرانی هایی را برای کشورهای اروپایی و شرکت ها و سرمایه گذاران غربی ایجاد کرده است.

توافقنامه برجام که در سال 2015 توسط باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به همراه انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین امضا شده است، تحریم های بین المللی را علیه ایران در عوض تعلیق درازمدت برنامه هسته ای خود لغو کرده است. در این رابطه رییس موسسه خاورمیانه لندن، معتقد است که از زمان امضای این قرارداد، کشورهای اروپایی با علاقه زیاد به منظور تجارت با ایران راهی تهران شده اند و اگر ایالات متحده اقداماتی کند که سرمایه گذاری این کشورها را تحت الشعاع خود قرار دهد دولت های اروپایی متحد ایالات متحده می توانند با محدودیت های تجاری علیه شرکت های آمریکایی با این اقدام مقابله کنند.

در این بین دولت های اروپایی از ایالات متحده خواسته اند که با توافقنامه برجام کنار بیاید و از بازی با این برنامه مهم دست بکشد. علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، روز سه شنبه "واکنش های منفی اخیر واشنگتن را در قبال ایران مورد انتقاد قرار داد و اظهار امیدواری کرد که این قرارداد با مشکل مواجه نشود. به گفته وی بیشتر منافع جامعۀ بین المللی در معرض خطر است تا منافع ملی ایران.

با این حال آنطور که این گزارش نشان می دهد اظهارات ترامپ نمی تواند ناقض توافق هسته ای توسط این کشور شود چراکه اظهارات وی به معنای آن است که تصمیمات گذشته دولت آمریکا اشتباه بوده و مسایلی در این توافق لحاظ نشده و اکنون ترامپ قصد دارد توافق مذکور را اصلاح کند و این در حالی است که آنطور که طرف های اروپایی می گویند این توافق از هر حسث جامع و کامل بوده و نیازی به بازبینی ندارد.مسأله بعدی عمل کردن ایران به تعهدات خود بعد از امضای برجام است که تاکنون گزارشی بر خلاف آن توسط سازمان انرژی اتمی منتشر نشده است.
در هر صورت USA Today در این گزارش می نویسد در طرف دیگر یک احتمال وجود دارد و آن این که شرایط نااطمینانی در معاهده برجام می تواند باعث شود که شرکت های اروپایی، ژاپن و دیگر نقاط دنیا در مورد سرمایه گذاری در ایران از ترس نقض تحریم های مجدد تجدید نظر کنند. ریچارد نیفیو، تحلیلگر مرکز سیاست جهانی انرژی معتقد است ترامپ 120 روز دیگر باز هم باید درباره سرنوشت تحریم ها تصمیم گیری کند اما روند کنونی نشان می دهد وی همواره این نیش را در استخوان نگه خواهد داشت چراکه شرکت های آمریکایی عملا از رفع تحریم های ایران منافعی نمی برند چون عملا تحریم های تجاری یکطرفه آمریکا علیه ایران هیچگاه رفع نشده و تنها تحریم های مربوط به موضوع هسته ای ملغی شده اند. در این میان یکی از مهمترین استثنائات، بوئینگ است که قراردادهایی را به ارزش 19 میلیارد دلار برای فروش هواپیما به ایران دارد.

حکیمیان در این بین معتقد است حتی تهدید ایران به تحریم مجدد می تواند شرکت های اروپایی و سرمایه گذاران غربی را در معرض خطر قرار دهد و همین موضوع باعث می شود اروپا در برابر وزارت خزانه داری آمریکا قرار بگیرد. نیفیو نیز معتقد است تهدید کردن ایران یک سیگنال منفی برای شرکت های اروپایی است و شرکت های آ مریکایی که در اروپا سرمایه گذاری کرده اند نیز در معرض خطر قرار دارند.

در این بین ویلیام مک گلون، متخصص قانون تحریم اما نظر دیگری دارد. او معتقد است سیگنال لغو برجام قطعا دارای اثرات منفی بر سرمایه گذاران خارجی است اما میزان آن را نمی توان با قطعیت گفت. به گفته وی شرکت های اروپایی حتما در معرض تردید قرار می گیرند که این تردید در ادامه ممکن است حتی افزایش یابد.

کد خبر 22117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =