جنگ اقتصادی ترامپ علیه اروپا با خروج از برجام

خروج آمریکا از توافق برجام تنها به منظور ضربه زدن به ایران نیست بلکه می تواند اعلام جنگ تجاری ایالات متحده علیه شرکای اروپایی و اسیایی ایران باشد

پایگاه خبری و تحلیلی RT روسیه در گزارشی به نقل از یک تحلیلگر سیاسی به نام گلاسبرگ با اشاره به این که رفتار ضد ایرانی ترامپ در ماه های اخیر به قصد جنگ اقتصادی و شرکای اروپایی و آسیایی آن است از نگرانی اتحادیه اروپا در برابر این رفتار خبر داد.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از این پایگاه خبری و تحلیلی رییس جمهور آمریکا روز جمعه اگر چه توافق هسته ای را ملغی نکرد اما آن را تأیید هم نکرد و رفتار خصمانه ای را علیه آن در پیش گرفت. به این ترتیب اکنون کنگره آمریکا 60 روز زمان دارد تا در مورد تصمیم گیری برای تحریم مجدد ایران تصمیم گیری کند.

کارشناسان معتقدند در این بین اگر آمریکا نسبت به تحریم ها اقدام کند در بلندمدت تعادلی که در نتیجه این توافق به وجود آمده دستخوش تغییر می شود. با این حال RT معتقد است نگرانی ها در خصوص وضع تحریم های بیشتر وجود دارد. فدریکو موگرینی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد عواقب خروج احتمالی امریکا از توافق هسته ای ابراز نگرانی کرده است.

دان گلاسبرگ تحلیلگر سیاسی معتقد است کشورهای اروپایی در شرایط کنونی حق دارند که نگران رفتار احتمالی ترامپ باشند. به گفته وی ترامپ تلاش می کند تا نیروهای نظامی ایران را که در منطقه با داعش مبارزه کرده و موفقیت های بزرگی برای خاورمیانه کسب کرده اند در ردیف تروریست ها قرار دهد که این اقدام وی قابل توجیه نیست و اصرار ترامپ روی چنین موضوعی نتیجه منطقی به دنبال ندارد.

به گفته وی این تمام ماجرا نیست. ترامپ به دنبال آن است تا کشورهای اسیایی و اروپایی را که بعد از تحریم ها خرید نفت خود را از ایران از سر گرفته اند که این موضوع به نظر می رسد از نگاه ترامپ قابل قبول نیست. از طرفی حضور شرکت های بزرگی همچون توتال یا شرکت های خودروساز مهم اروپایی در تهران که با خود منابع مالی گسترده ای را وارد کشور کرده اند نگرانی دیگر آمریکا در موزد برجام است.

توتال رقمی در حدود 5 میلیارد دلار قرارداد در مورد فازهای گازی پارس جنوبی با ایران امضا کرده و در نظر دارد در اینده نیز همکاری های خود را افزایش دهد. شرکت های مختلف در حوزه های مختلف در تلاشند در ایران سرمایه گذاری کنند و بانک های معتبر اروپایی و آسیایی در حال ایجاد خطوط اعتباری برای ایران هستند که تمام این موارد باعث شده تا برجام مهمترین آثار خود را بر اقتصاد ایران بر جای بگذارد با این حال ترامپ در تلاش است تا ایران و به خصوص شرکای ایران را تحت فشار بگذارد و یک جنگ اقتصادی علیه دو طرف به راه بیندازد و دیر یا زود این موضوع نگرانی هایی را برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا ایجاد خواهد کرد.

یک دیپلمات سابق ایالات متحده در این باره معتقد است ترامپ در نهایت ممکن است بدترین تصمیم را بگیرد و از این معاهده چندجانبه خارج شود. وی معتقد است آمریکا در حال حاضر در یک معاهده چندجانبه قرار دارد و نمی تواند یک طرفه ان را ملغی کند. وی در ادامه می گوید البته ترامپ معتقد است که این قرارداد هیچگاه به صورت یک معاهده مورد تأیید وی نبوده با این حال ایالات متحده این قرارداد را امضا کرده است.

بر همین اساس ترامپ در تلاش است تا این قرارداد را از کانال کنگره ملغی کند. به این ترتیب کنگره باید برنامه تحریم های مجدد علیه ایران و خروج از معاهده برجام را مورد بررسی قرار دهد. با این حال رییس سابق پنتاگون معتقد است احتمال آن که ترامپ بتواند کنگره را متقاعد کند کمی سخت است چراکه دموکرات های کنگره نگران لغو توافق بوده و معتقدند این نوع برخورد با یک توافق چندجانبه می تواند شرکای مهم آمریکا را تحت الشعاع خود قرار داده و روابط با آنها را نیز متأثر سازد.

به گفته وی ایران با آژانس بین المللی انرژی همکاری درست و دقیقی داشته و دلیلی برای تحریم آن وجود ندارد و بیشتر به نظر می رسد آمریکا در تلاش است تا سیاست های اسراییل را در منطقه خاورمیانه عملیاتی سازد. RT در ادامه به بررسی این موضوع می پردازد که ایا کنگره تحریم ها علیه ایران را باز خواهد گرداند؟

نیکلاس دیویس یک کارشناس مسایل بین الملل در این رابطه می گوید: به نظر می رسد ترامپ تحریم هایی را علیه سپاه پاسداران در نظر گرفته ولی نمی داند که از نظر فنی اقدام درستی صورت گرفته یا خیر. به عقیده وی در هر حال تحریم هایی که احتمالا آمریکا علیه ایران تصویب می کند ناقض برجام خواهد بود و این بسیار مهم است که ایران چه پاسخی در عوض خواهد داد؟

کد خبر 22149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =