عملكرد ضعيف ايران و عراق در توسعه روابط اقتصادي

آل اسحاق گفت: دو کشور ایران و عراق در مسائل امنیتی، نظامی و سیاسی در همه حالات مانند برادر همکاری داشته و روابط مناسبی دارند اما در بخش اقتصادی به این اندازه فعال نبوده است

به گزارش اگزيم نيوز، همایش بزرگ تجاری ایران و عراق با حضور محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهوری امروز یکشنبه در محل سالن همایش سران کشورهای اسلامی آغاز شد. در این همایش 2 روزه معاون وزیر بازرگانی، معاون وزیر صنعت، مشاور ارشد نخست وزیر عراق و مشاور عالی رئیس بانک مرکزی عراق، همچنین مدیرکل خاورمیانه شورای عالی امنیت ملی و مدیرعامل بورس کالای ایران به عنوان سخنرانان کلیدی سخنرانی خواهند کرد.

یحیی آل اسحاق در ابتداي همایش بزرگ تجاری ایران و عراق ضمن خوش آمدگويي به حضار، گفت: روابط دو کشور ایران و عراق رابطه تاریخی، قدیمی و استراتژیک است و عزم مسئولان دو کشور در دوره‌های مختلف بر توسعه و رشد این همکاریها در حوزه‌های مختلف است.

وی افزود: مسائل امنیتی، نظامی و سیاسی در همه حالات خود در سطح مناسبی قرار دارد و دو کشور به صورت برادروار با یکدیگر همکاری می‌کنند که جهان نیز نتایج خوب آن را می‌بیند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق ادامه داد: عزم دو کشور بر آن است که مسائل اقتصادی نیز در سطح مسائل امنیتی و نظامی و حتی بالاتر از آن رشد کند زیرا پایداری امنیتی با اقتصاد رابطه مستقیم دارد و این رابطه باعث پایدارتر شدن آن خواهد شد.

آل اسحاق تصریح کرد: این انتظار و خواهش وجود دارد که همانطور که در حوزه‌های سیاسی و امنیتی فعال هستیم و سرمایه‌گذاری می‌کنیم بدانید که در حوزه اقتصادی نیز اهمیت حضور و سرمایه‌گذاری کمتر نیست.

وی گفت: توسعه اقتصادی، سرعت رشد حوزه‌های دیگر را ندارد که شاید شرایط زمانی، مکانی این الزام را فراهم می‌کند. 

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق یادآور شد که در مسائل زیرساختی توسعه روابط اقتصادی مواردی در حوزه‌های بانکی، حمل و نقل‌، صدور روادید، رقابت‌ها، گمرک و ... وجود دارد که برای حل آنها باید اقدام شود.

آل اسحاق اظهار داشت: باید به گونه‌ای توجه ویژه به توسعه روابط اقتصادی دو کشور داشت و سرعت رشد همکاریهای اقتصادی از سایر حوزه‌ها بیشتر شود و ما 20 میلیارد دلار برای همکاریهای اقتصادی دو کشور در چشم‌انداز پیش رو پیش‌بینی کرده‌ایم.

سعید اوحدی، دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق نيز در ادامه اين همايش بزرگ اظهار کرد: در ماه گذشته همایش اقتصادی دو کشور را در کربلا برگزار کردیم که آثار ارزشمندی داشت. در چهل و چهارمین نمایشگاه بغداد، ایران حضوری پررنگ و بزرگترین غرفه را با حضور برندهای مختلف ایرانی خواهد داشت.

وی افزود: دومین اکسپو توانمندیهای ایران در شهر آفتاب با حضور مسئولان عراقی برگزار خواهد شد.

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق ادامه داد: ظرفیت خدمات فنی، مهندسی در عراق بعد از جنگ با داعش فراوان است که با توجه به ظرفیت‌هایی که ایران در این ارتباط و تجربه‌هایی که بعد از جنگ تحمیلی برای بازسازی داشته کم است و می‌توان این ظرفیت را افزایش داد.

اوحدی با اشاره به برگزاری مراسم اربعین حسینی در کشور عراق اظهار کرد: هیچ کنسولگری و سفارتی در دنیا نداریم که 3 میلیون ویزا را ظرف دو روز صادر کند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه امروز شاهد تحولی عظیم در منطقه هستیم که در نوع خود تاریخ‌ساز و سرنوشت‌ساز است و تحولات آینده را رقم می‌زند، گفت: اگر کشورهای مرتجع منطقه با پولهای حرام خود به فقیرترین کشور منطقه حمله‌ور شده‌اند امروز در باتلاق گرفتار شده‌اند. فعالین اقتصادی ما امروز امانتدار خون شهدایی است که در این ارتباط جان خود را از دست داده‌اند.

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق در پایان با اشاره به مشکلات زیرساختی همکاریهای اقتصادی دو کشور ایران و عراق گفت: در بخش‌های گمرکی، حمل و نقل و زیرساخت‌ها مشکلاتی برای فعالیت‌های اقتصادی دو کشور و همکاریهای مشترک وجود دارد که این مسائل زیرساختی باید از پیش روی پای فعالین اقتصادی برداشته شود و ما خواهان توسعه پایدار در کشور دوست و همسایه خود هستیم.

 

کد خبر 22159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 3 =