نشانه های هراس ترامپ و عربستان از برجام

livemint می نویسد ترامپ و عربستان در تلاشند تا از رشد اقتصادی و نفوذ منطقه ای ایران جلوگیری کنند و به همین دلیل این کشورها سعی می کنند چالش هایی را در برابر برجام ایجاد کنند

برنامه اقدام مشترک جامع ایران و گروه 1+5 که طی آن کشورهای ایالات متحده آمریکا، انگلستان، فرانسه، روسیه، چین و آلمان با ایران امضا کردند نشان می دهد که خوش بینی های زیادی را برای اقتصاد ایران به همراه داشته است که این خوش بینی ها باعث شد تا اقتصاد ایران در فاصله 3 سال نشانه های خوبی را از منظر شاخص های اقتصادی تجربه کند.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از livemint که یک روزنامه الکترونیکی چاپ هندوستان است این توافقنامه که بر اساس آن در قبال محدود کردن فعالیت های هسته ای در ایران تحریم ها نیز علیه تهران کاهش می یافت تأثیرات شگرفی را در فاصله چند سال اخیر به همراه داشت به طوریکه نرخ تورم در فاصله یک سال به نصف کاهش یافت و رشد اقتصادی که پیش از تحریم ها منفی 6.6 درصد بود به 4.3 درصد رسید که این جهش ها در شاخص های اقتصادی نشانه های مثبتی از تأثیر معاهده مذکور بر اقتصاد ایران دارد.

علاوه بر این سرازیر شدن سرمایه گذاران خارجی به ایران برای امضای توافقات تجاری و سرمایه گذاری در ایران یکی دیگر از آثار ناشی از برجام بود که باعث شد تا حدود 12 میلیارد دلار سرمایه خارجی در مدت دو سال وارد ایران شود که این رقم در قیاس با دوره تحریم ها از رشد شدید جذب سرمایه های خارجی حکایت دارد.

علاوه بر آن تقویت روابط بانکی ایران با بانک های بین المللی ، عضویت مجدد ایران در کمیته های بین المللی مانند کمیته مبارزه با پولشویی، فعال شدن مجدد سوییفت، ارتقا و تسهیل تجاری و ... همگی از نتایج امضای برجام برای ایران بوده که به نظر می رسد ترس از این مسایل باعث شده تا ترامپ علیه آن به مخالفت بپردازد.

کارشناسان معتقدند آنچه باعث نگرانی ترامپ شده نه روح توافق و نه پایبندی ایران به آن است بلکه موفقیت های اقتصادی ایران زیر سایه توافق مذکور است وگرنه به شهادت آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران به مفاد توافق تاکنون پایبند بوده است. با این حال هر 90 روز یک بار رییس جمهور آمریکا باید نظر خود را در این رابطه به کنگره اعلام و آن را امضا کند که اگرچه در نهایت این توافق به تأیید وی رسید اما همچنان ترامپ معتقد است ایران در عمل به روح توافق درست عمل نکرده است.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از livemint این موضوع که رییس جمهور آمریکا باید هر 90 روز یک بار بر این موضوع نظارت کند دو نشانه و تأثیر را با خود به همراه دارد؛ نخست آن که رییس جمهور آمریکا به تنهایی قادر به نظارت بر برجام نیست و این موضوع باید به تصویب کنگره نیز برسد و دوم این که سازمان ملل متحد نیز باید بر آن نظارت داشته باشد که ترامپ با این دیدگاه مخالف است. به هر حال آمریکا جسته و گریخته تحریم های مختلفی را به صورت یکجانبه علیه ایران اعمال می کند اما خروج از برجام یکی از تصمیمات مهم است که این کشور می تواند علیه برجام لحاظ کند.

در این بین شناسایی یک استراتژی مدیریت کوتاه مدت در این مرحله به ویژه از طرف آمریکا بسیار دشوار است. Livemint در ادامه به تأثیرات این توافق بر کشورهای عربی منطقه به خصوص سعودی ها پرداخته و می گوید: عربستان در تلاش است تا از قدرت ایران در منطقه و نفوذی که در میان کشورهای منطقه دارد بکاهد و این در حالی است که رفع تحریم های ایران این حضور را تقویت می کند.

البته این موضوع سابقه تاریخی دارد که عربستان تلاش کند تا قدرت اقتصادی ایران را محدود سازد. عربستان در دهه 1970 با افزایش 30 درصدی تولید نفت تلاش کرد تا قیمت نفت را کاهش داده و مانع از برنامه های توسعه اقتصادی ایران شود و این در حالی است که در همان زمان (رژیم گذشته) ایران در تلاش بود تا برنامه های توسعه انرژی هسته ای را کلید بزند.

در عین حال مبارزات ایران در منطقه علیه داعش موضوع دیگری است که موجب نگرانی های برخی کشورهای منطقه از نفوذ ایران شده است. به عنوان مثال عربستان و شرکای منطقه ای وی در تلاش بودند تا با تهدیدهای ایران در این مدت عزم وی در مبارزه با تروریزم داعش را تحت تأثیر قرار دهند با این حال ایران در این مسیر به طور مناسب حرکت کرده است.    

کد خبر 22165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =