همکاری بانک مرکزی عراق لازمه تسهیل ارتباطات بانکی

در دومین روز از همایش بزرگ تجاری ایران و عراق در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی ، مقامات بانکی و جمعی از فعالان بازرگانی و روسای اتاق مشترک دو طرف به منظور حل و فصل موانع و مشکلات در این حوزه و تسهیل مبادلات مالی به بحث و گفتگو پرداختند

در دومین روز از همایش بزرگ تجاری ایران و عراق در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی، مقامات بانکی و جمعی از فعالان بازرگانی و روسای اتاق مشترک دو طرف به منظور حل و فصل موانع و مشکلات در این حوزه و تسهیل مبادلات مالی به بحث و گفتگو پرداختند. شریفیان مدیر شعبه میلاد بانک تعاون اسلامی عراق در این همایش گفت: تجارت رو به رشد ایران و عراق نیازمند بسترسازی در حوزه نقل و انتقال پول و نیز توسعه همکاریهای بانکی و مالی است. اگر هدف ما رسیدن به رقم 20 میلیارد دلار تجارت در حوزه عراق است می بایست روابط بانکی خود را توسعه دهیم.

شریفیان افزود: در 2016 با اخذ مجوز از بانک مرکزی دو بانک ایرانی در عراق شروع به فعالیت کردند و به دلیل شیوه سنتی معامله در عراق، علی رغم اعطای تسهیلات و ارائه خدمات مناسب از سوی این دو بانک استقبال چندانی از سوی تجار عراقی شاهد نبودیم.

وی گفت: بانک تعاون اسلامی به منظور توسعه و استحکام تبادلات مالی بین المللی با تاکید بر کشورهای اسلامی خاورمیانه  در آوریل سال ۲۰۰۷ میلادی توسط بانک اقتصاد نوین تاسیس  و سپس بخشی از سهام آن توسط بانک کشاورزی خریداری شد.

شریفیان گفت: بانک تعاون اسلامی به عنوان دومین بانک خصوصی کشور عراق دارای ۱۰ شعبه شامل اداره مرکزی و شعبه مرکزی در بغداد، شعبه کربلا، شعبه نجف، شعبه سلیمانیه، شعبه بصره، شعبه اربیل، شعبه کاظمین، شعبه کوت، شعبع دیوانیه و شعبه باب الشرقی در کشور عراق است و  شعبه میلاد تنها شعبه این بانک در کشور ایران است. اين بانک مبادلات بين دو کشور را تسهيل کرده است.

 شریفیان اذعان داشت: بانک تعاون اسلامی با هدف ارائه خدمات نوین و تخصصی در حوزه صادراتی و پیمانکاری مشتریان ایرانی در کشور عراق‌، تدوین نظام قیمت‌گذاری رقابتی برای ارائه خدمات ضمانت‌نامه‌ای با توجه به چارچوب کارمزدی نظام بانکداری در عراق، ایجاد امکان صدور ضمانت‌نامه های مبتنی بر کانتر گارانتی توسط بانک‌های ایرانی به نفع بانک تعاون اسلامی جهت صدور ضمانت‌نامه توسط بانک در عراق، افتتاح حساب و ارائه خدمات بانکی در کشور عراق برای شرکت‌های ایرانی به ثبت رسیده در آن کشور و بهره‌مندی از شبکه شعب این بانک فعالیت می کند

در ادامه اين همايش پرتو افکن، قائم مقام بانک سپه با اشاره به فعالیت های ارزی این بانک گفت: در دو سال گذشته بالغ بر 14 میلیارد دلار فعالیت ارزی داشتیم و با 110 کارگزاری پیام سوئیفت مبادله کردیم و با بیش از 90 کارگزار در حال حاضر فعالیت داریم.

قائم مقام بانک سپه افزود: بانک سپه  از محل صندوق توسعه ملی بیش از 17 میلیارد دلار قرارداد در حوزه صنایع نفت، پتروشیمی و نیروگاهی و سایر صنایع  قرارداد امضا کرده است که خوشبختانه اکثر این قراردادها گشایش اعتبار شده اند.

وی گفت:  بانک سپه تامین مالی تعداد زیادی از فعالین حوزه صادراتی را به عهده دارد مشتریان عمده ای درحوزه صادرات تامین مالی می کنیم.

پرتو افکن در ادامه گفت: ما سعی کرده ایم روابط کارگزاری خود را بانکهای عراقی انجام بدهیم. در این حوزه با چند بانک پیام سوئیفت مبادله کردیم که متاسفانه افتتاح حساب امکان پذیر نشد. قطعا برای گسترش روایط تجاری نیازمند حضور فعال و موثر بانکها هستیم.

قائم مقام بانک سپه اذعان داشت:  با تقویت ارتباطات بانکی می توان با استفاده از ابزار اعتبار خریدار به صادرکنندگان خود تسهیلات پرداخته و در سررسید این مبلغ را از بانک های مقابل دریافت کنیم. در این باره با سفیر عراق گفتگو کرده ایم و نقطه نظرات مشترک را مطرح کرده ایم. سفیر عراق قول مساعد داده اند با بانک مرکزی عراق جهت رفع موانع موجود مذاکره کند.

وی تاکید کرد: لازم است بانک مرکزی عراق به طور شفاف به بانک های عراقی اعلام کند که تنها با دلار کار نکنند و بایستی از سایر ارزها مانند دینار و یورو نیز استفاده کنند. این محدودیت مانعی است که بانک مرکزی عراق می تواند در راستای تسهیل آن قدم های مثبتی بردارد.

پرتو افکن افزود: هلدینگ بانک سپه آمادگی دارد شرایط حضور 20 درصدی در این هلدینگ را برای سرمایه گذاران  علاقه مند به سرمایه گذاری در عراق پس  از طی مراحل قانونی فراهم کند.

فاطمه شعبانی، عضو اتاق مشترک ایران و عراق با تاکید بر اهمیت افتتاح شعب بانک های عراقی در ایران گفت: بانک مرکزی عراق باید برای افتتاح شعب بانکهای عراقی در ایران اقدام کند و از نزدیک با تجار و فعالین اقتصادی در ارتباط باشند.

وی گفت: می توان به طور مشترک بسیاری از معضلات بانکی را در مناطق آزاد حل نمود. همچنین با توجه به اینکه بهره بانکی در شعب بانکهای ما در خارج از کشور حداقل 6 و حداکثر 13 درصد است، پیشنهاد می شود فعالین اقتصادی از امتیاز این تسهیلات استفاده کنند. به نظر می رسد این نرخ کمک زیادی به رقابت پذیری کالا و خدمات ایرانی خواهد کرد.

شعبانی در ادامه گفت: ما تلاشهای زیادی برای ایجاد صندوق سرمایه گذاری مشترک از طریق بانکها انجام دادیم از آنجاییکه بازار سرمایه باید از بازار پولی و مالی جدا شود تا بتواند انعطاف پذیر تر عمل کند، ایجاد صندوق مشترک سرمایه گذاری می تواند راهکار خوبی برای این منظور باشد.

 به گفته شعبانی خیلی از کشورها مانند چین در عراق این کار را انجام داده اند. در همه دنیا ارزهای محلی از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند و ما نیز باید این مساله را مد نظر داشته باشیم. این شیوه می تواند دستاوردهای خوبی را برای ما به دنبال داشته باشد. استفاده از بازار تهاتر راهکاری است که  می تواند مبادلات کالا و خدمات  دو کشور را تسهیل کند. برای این منظور می بایست بازار تهاتر مالا و خدمات را نیز در سبد مالی خود بگنجانیم.

 

کد خبر 22179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =