مطالبات سه گانه کنفدراسیون صادرات ایران از دولت

لاهوتی واقعی شدن نرخ ارز، واقعی شدن نرخ تسهیلات و برطرف شدن مشکلات حوزه حمل و نقل سه مطالبه مهم کنفدراسیون صادرات ایران برای کاهش قیمت تمام شده و توسعه و به تبع آن توسعه صادرات کشور اعلام کرد

مریم خورشیدی – محمد لاهوتی مطالبه  کنفدراسیون صادرات ایران به عنوان بالاترین تشکل بالادستی ملی صادراتی در کشور که بیش از سی تشکل صادراتی را در عضویت دارد، واقعی شدن نرخ ارز، واقعی شدن نرخ تسهیلات و برطرف شدن مشکلات حوزه حمل و نقل اعلام کرد و گفت: این سه اولویت فوق با هدف کاهش قیمت تمام شده کالای تولیدی و توسعه صادرات کشور باید در برنامه های راهبردی دولت قرار بگیرد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در آستانه روز ملی صادرات در گفتگو با اگزیم نیوز گفت: آمار شش ماهه گمرک کاهش 6 درصدی در حجم تجارت خارجی را نشان می دهد. از تجارت 44 میلیون دلاری ما، 23.6میلیون دلار واردات و 20.550 میلیون دلار را صادرات نشکیل می دهد.

 لاهوتی با اعلام رشد 15.5 درصدی واردات گفت: متاسفانه در صادرات رشد منفی 3.20 درصدی را داریم که نشان می دهد طبق هدف گذاریها و برنامه های اقتصاد مقاومتی حرکت نکرده ایم.

 وی با اشاره به رشد در بخش پتروشیمی و میعانات افزود: متاسفانه در حوزه کالای صنعتی، معدنی و کشاورزی افت صادرات منفی 5.47 درصدی را تجربه کرده ایم. این بخشها که دقیقا حوزه هایی است که ارزآوری، اشتغال و ارزش افزوده را برای کشور به ارمغان می آوردو زنگ خطری است که برای واحدهای تولیدی و بسته بندی ما به صدا درآمده است.

 رئیس کنفدراسیون صادرات خاطرنشان کرد: ضروری است دولت برای خروج از این شرایط اقدامات مثمر ثمری را انجام دهد. تجربه نشان داده تنها اعطای تسهیلات و مشوق های صنعتی برای رشد صادرات موثر واقع نمی شود. چراکه بستر لازم برای صادرات وجود ندارد.

محمد لاهوتی مساله قیمت تمام شده را از مهمترین موضوعات بحث صادرات مطرح کرد و گفت: قیمت تمام شده کالای ایرانی در مقابل رقبایی چون ترکیه غیر قابل رقابت است. طبیعی است خریدار خارجی میل به استفاده از کالای قیمت پایین را دارد و صادرکننده ای که نمی تواند کالای با قیمت رقابتی تولید کند خود به خود از گردونه رقابت و حضور در بخش بین المللی خارج خواهد شد.

وی غیر واقعی بودن نرخ ارز را اصلی ترین مانع برای تولید رقابتی خواند و گفت: حتی اگر بسته حمایتی را به صورت نقدی به صادرکننده اعطا کنند قادر به خنثی کردن تورم سالانه موثر بر قیمت تمام شده نخواهد بود. متاسفانه در برهه هایی افزایش نرخ ارز را داریم و بعد  شاهد سرکوب نرخ ارز هستیم و این موضوع صادرکننده را از برنامه ریزی باز می دارد. حال آنکه برای حضور در بازار بین الملل ثبات قیمت ها اهمیت حیاتی دارد.

لاهوتی نرخ گران تسهیلات در ایران را عامل دیگر موثر بر قیمت تمام شده کالای تولیدی معرفی کرد و گفت: نرخ تسهیلات ما در حال حاضر 5 برابر  تسهیلات بین المللی است. از آنجاییکه قیمت تمام شده متاثر از نرخ تسهیلات است این نرخ به هیچ عنوان مناسب تولید صادرات محور نیست. رقبای ما برای حمایت از صادرات نرخ های بسیار پایین تری در اختیار دارند و این امتیازی است که دلیل موفقیت و رشد صادرات آنها می شود.

وی گفت: حمل و نقل ما به روز نیست و نیازمند رسیدن به استانداردهای بین المللی است. امروز حمل و نقل ما دوبرابر قیمت جهانی تمام می شود که به نوبه خود بر قیمت تمام شده کالای صادراتی ما تاثیر منفی می گذارد. سرمایه گذاری در بخش زیرساخت ها به خصوص در بخش حمل و نقل از موضوعات جدی است که می بایست در پسابرجام با جذب سرمایه گذاری خارجی حل می شد.

لاهوتی افزود: موارد ذکر شده عمده ترین مشکلات حوزه صادرات و تولید صادرات محور هستند که تا برطرف نشوند هیچ بسته حمایتی و مشوقی نمی تواند آن را حل کند.

 وی تاکید کرد مشکلات صادرات را باید در سطح کلان دید.سوال مهم فعالان اقتصادی این است که چرا دولت برنامه چهارم، پنجم و ششم توسعه مبنی بر افزایش نرخ ارز متناسب با تورم را اجرا نمی کند. هیچکدام از دولت ها به این برنامه پایبند نبوده اند. عملی نشدن این برنامه و نپذیرفتن ولقعیت های اقتصادی،  تولید و صادرات کشور را با بحران روبرو کرده است.

لاهوتی گفت: در همه جای دنیا نرخ سپرده گذاری زیر نرخ تورم است تا پول های کوچک به سمت سرمایه گذاری در بخش های مولد و تولیدی حرکت کنند. همچنین نرخ تسهیلات نیز 2 درصد بالاتر از نرخ تورم تعیین می شود بنابراین تا زمانیکه نرخ تسهیلات ما به عدد 11 در مقابل تورم 9 درصدی نرسد همچنان در تولید اتفاق مثبتی را نخواهیم دید و در خلا تولید صادرات محور و رقابتی و تعرفه های سرسام آور وارداتی و با توجه به مرزهای گسترده ای که داریم، شاهد رشد واردات غیر رسمی خواهیم بود که علاوه بر متضرر شدن بخش تولید و صادرات دولت را نیز به چالش جدی مواجه خواهد کرد.

کد خبر 22199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =