مهر تأیید سران اروپا بر برجام

ترزا می، فدریکا موگرینی، امانوئل مکرون و برخی دیگر از روسای جمهور اتحادیه اروپا بر لزوم پایبندی به توافق برجام تأکید کردند

بخش روابط خارجی اتحادیه اروپا جمعه شب با صدور بیانیه ای اعلام کرد: فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و 'کانگ کینوگ - وا' وزیر امور خارجه کره جنوبی روز جمعه در بروکسل دیدار و درباره روابط دوجانبه، کره شمالی و برجام گفت و گو کردند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر امور خارجه کره جنوبی در این دیدار بر اهمیت برجام برای نظام منع اشاعه هسته ای بین المللی تاکید کردند.

به گزارش ایرنا ، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه نیز پیش از نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل تاکید کرد: برجام منفعت امنیتی کلیدی اتحادیه اروپا و منطقه است و ما به اجرای کامل آن توسط تمام طرف ها متعهد می مانیم.

نشست شورای اروپا متشکل از سران 28 کشور عضو اتحادیه اروپا پنجشنبه شب و جمعه در بروکسل برگزار شد و این شورا همچنین با صدور بیانیه ای بر تعهد خود به توافق هسته ای با ایران موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تاکید کرد.

در عین حال ترزا می نخست‌وزیر انگلیس در پایان نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل بر تعهد اروپا به توافق هسته‌ای با ایران تأکید کرد و گفت: ما بر این باور هستیم که این توافق برای منافع امنیتی مشترک ما حائز اهمیت است.

نخست‌وزیر انگلیس همچنین افزود کشورش تا زمانی که رسماً از اتحادیه اروپا خارج نشده، در نشست سران این اتحادیه شرکت خواهد کرد.

وی اضافه کرد: در این مدت ما کارهای مهمی را برای پیگیری در دست داریم. البته همکاری‌های ما با اروپا پس از مارس 2019 (موعد رسمی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) متوقف نخواهد شد و انگلیس به‌عنوان یک شریک متعهد و قوی در کنار اتحادیه اروپا خواهد ماند و در راستای حفظ ارزش‌ها و منافع مشترک یکدیگر گام برمی‌دارد.

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه نیز پس از پایان نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل اعلام کرد که اتحادیه اروپا به برجام متعهد می ماند.

رئیس جمهوری فرانسه افزود: ما با آمریکا همکاری می کنیم تا در مورد نیاز به این توافق قانع شوند.

در این بین طبق نظرسنجی که شبکه خبری سی ان ان انجام داده دو سوم مردم این کشور با خروج از این توافق مخالف هستند و این در حالی است که ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده در تلاش است تا توافق برجام را یکجانبه لغو و تحریم های جدیدی را علیه ایران وضع کند.

براساس این نظرسنجی، در میان کسانی که به حزب دمکرات وابسته هستند، 80 درصد مخالف خروج بوده و 13 درصد با آن اعلام موافقت کرده اند.

در حالی که جمهوریخواهان معمولا شدیدترین موضع ها را علیه ایران می گیرند، طرفداران این حزب اما درباره توافق هسته ای نظری نسبتا متفاوت دارند.

مخالفان خروج از برجام در میان جمهوریخواهان با جمیت 48 درصدی، یک درصد بیشتر از موافقان خروج هستند.

این نظرسنجی همچنین نشان می دهد که آمریکایی ها مستقل که هیچ وابستگی به احزاب دوگانه این کشور ندارند، نظری مشابه دمکرات ها دارند؛ 67 درصد از مستقلان مخالف و 27 درصد موافق خروج آمریکا از این توافق بین المللی هستند.

نتیجه کلی این نظرسنجی گویای این واقعیت است که 67 درصد از مردم آمریکا با خروج این کشور از برجام مخالفند و تنها 27 درصد موافقت خود را با این امر نشان داده اند.

این نظرسنجی که یک هفته پس از سخنرانی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا علیه ایران منتشر می شود، نشان می دهد که مواضع او در تقابل شدید با نظر اکثریت مردم آمریکا است.

کد خبر 22227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =