ترامپ به دنبال انزوای اقتصادی ایران

رییس جمهور آمریکا به دنبال مهار هسته ای ایران نیست بلکه بیشتر تلاش می کند مانع از رشد اقتصادی و توسعه آن شود و می خواهد شرکای اقتصادی و تجاری ایران را از آن دور کند

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از روزنامه اماراتی گالف نیوز حمید مجتهدی، مشاور حقوقی و رییس سابق کارگروه ایران در گروه التمیمی معتقد است رفتار ترامپ در قبال تعهد هسته ای دو پیام عمده به همراه دارد که یکی خاص ایران است و دیگری پیامی به کشورهای دنیا است.

مجتهدی در ادامه افزود: ایالات متحده نمی تواند به طور یکجانبه از این معامله خارج شود چراکه این امر منوط به تأیید سایر اعضا نیز هست. به گفته وی ترامپ در شرایطی تلاش می کند از برجام خارج شود که معتقد است این اقدام جلوی توسعه هسته ای ایران را خواهد گرفت! درحالیکه این موضوع دقیقا نتیجه عکس به همراه خواهد داشت.

بر اساس این گزارش از سال 2015 که توافق هسته ای بین ایران و 6 قدرت بزرگ دنیا نهایی شده شرکت های معتبر بین المللی از همه جای دنیا برای عقد قراردادهای اقتصادی به ایران سرازیر شدند درحالیکه طی یک دهه ماقبل آن این شرکت ها به دلیل تحریم های بین المللی از ایران خارج شده بودند.

شرکت یورو مانیتور پیش بینی کرده است ایران به دلیل فرصت های اقتصادی و تجاری که دارد تا سال 2020 خواهد توانست حجم اقتصاد خود را به حدود 750 میلیارد دلار برساند. گالف نیوز در ادامه گزارش با انتقاد از رفتار ترامپ می گوید این اقدام ترامپ اعتماد به آمریکا را خدشه دار خواهد کرد و صحت این نظریه ایرانی را که هرگز نباید به آمریکا اعتماد کرد تأیید می کند.

به نظر می رسد ترامپ از زمان روی کار آمدن خود از هیچ فرصتی برای حمله به برجام دریغ نکرده و از آن استفاده کرده است. این در شرایطی است که یوکیا آمانو رییس آژانس بین المللی انرژی هسته ای بارها از پایبندی تهران به توافق هسته ای خبر داده است و این موضوع برخلاف ادعاهای ترامپ است.

با این حال این گزارش با اشاره به فرصت های مناسبی که برای ایران به وجود آمده می نویسد برخی شرکت های معتبر بین المللی مثل توتال که اخیرا 4.8 میلیارد دلار سرمایه گذاری در پارس جنوبی را متعهد شده (اولین قرارداد اروپا با ایران بعد از 10 سال) و بسیاری دیگر از شرکت های کوچک و بزرگ منتظرند تا انتهای داستان ترامپ را ببینند.

بر این اساس احتمال آن که این شرکت ها در کوتاه مدت به ایران پشت کنند بسیار ضعیف است و در نشستی که کشورهای عضو اتحادیه اروپا اخیرا برگزار کردند این موضوع به صراحت مورد تأکید مجدد رهبران اروپایی قرار گرفت. نخست وزیر انگلستان یکی از کسانی بود که تعهد به برجام را ضروری خواند و گفت: ما بر این باور هستیم که این توافق برای منافع امنیتی مشترک ما حائز اهمیت است.

همچنین رییس جمهور فرانسه بر ضرورت تداوم تعهد هسته ای تأکید کرد و فدریکا موگرینی رییس کمیته خارجی اتحادیه اروپا نیز معتقد است برجام منفعت امنیتی کلیدی اتحادیه اروپا و منطقه است و ما به اجرای کامل آن توسط تمام طرف ها متعهد می مانیم.

گالف نیوز در بخش دیگری از این گزارش می نویسد بزرگان ایران معتقدند اگر آمریکا به تعهد برجام پایبند نباشد ایران نیز لزومی نمی بیند این توافق را ادامه دهد و این موضوع بر امنیت اقتصادی شرکای ایران اثرگذار خواهد بود. این گزارش در پایان می نویسد توافق هسته ای ایران برای کشورهای منطقه نیز بسیار حیاتی است و رفتارهای ترامپ می تواند امنیت خاورمیانه را به خطر بیندازد.

کد خبر 22237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =