دیپلماسی اقتصادی ارجح است

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران می گوید : برتری دیپلماسی اقتصادی بر سیاسی رمز توسعه صادرات‌ غیرنفتی است اما سایه سنگین سیاست بر اقتصاد اجازه نمی‌دهد

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران می گوید : برتری دیپلماسی اقتصادی بر سیاسی رمز توسعه صادرات‌ غیرنفتی است اما سایه سنگین سیاست بر اقتصاد اجازه نمی‌دهد. علی‌اصغر جمعه‌ای افزود: چند سال است که در کشور بر توسعه صادرات غیرنفتی تأکید می‌شود اما در عمل موانع هنوز برطرف نشده است و به هدف مطلوب نرسیده‌ایم.
وی تصریح می کند : بارها مقام معظم رهبری بر توسعه صادرات غیرنفتی تأکید داشتند و ما امیدوار بودیم که چاه‌های نفتی بسته شود و کشور با درآمدهای حاصل از صادرات غیرنفتی اداره شود ولی هرگز چنین نشده است.
عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران اظهار می کند : صادرات یک کشور با تولید داخلی ارتباط مستقیم دارد و هزینه تمام‌شده کالا باید قابل‌رقابت با دیگر رقبا باشد.
وی ادامه می‌دهد: شرایط حاکم بر فعالیت صادرکننده‌های ما با دیگر کشورها باید یکسان باشد ولی اصلاً این‌گونه نیست. ایران باید تعرفه‌هایی را بپردازد که کشورهای دیگر این هزینه‌ها را یا پرداخت نمی‌کنند یا این هزینه‌ها برای آن‌ها خیلی کمتر است. همین موارد مانع افزایش حجم و توسعه صادرات در ایران می‌شودو باید راه پیوستن ایران بهWTO هموار شود.
او ادامه می‌دهد: توانمندی تولیدی و صادراتی داریم و در کشور کالای مازاد هم وجود دارد ولی موانع متعدد داخلی و خارجی باعث می‌شود نتوانیم از این فرصت‌ها استفاده کنیم.
به گفته جمعه‌ای، نباید فرصت‌های خود را در بازارها از دست دهیم؛ تا دیر نشده است باید به اصلاح ساختاری در اقتصاد دست بزنیم و راهبرد جدیدی در توسعه صادراتی تدوین کنیم.
او تصریح می‌کند: فشارهای جانبی هم به این ناکامی‌ها کمک می‌کند تا به اهداف مطلوب خود دست نیابیم. خام فروشی هم از همان ناکامی‌هاست که این نوع صادرات هیچ ارزش‌افزوده‌ای برای ایران ندارد.
او می‌گوید: ما باید به فراوری‌های جدید بیندیشیم و از خام فروشی عبور کنیم.
او راهکار را در دیپلماسی اقتصاد می‌داند:‌ همه اینها مستلزم دیپلماسی اقتصادی است که باید تنگاتنگ با سیاست پیش رود تا زمینه را برای ساماندهی مسائل اقتصادی فراهم کند. ما عزم ملی و همه‌جانبه در این حوزه نداریم.
می‌توانیم با کشورهای مختلف ارتباط اقتصادی داشته باشیم ولی مناسبات سیاسی جدی با آن‌ها نداشته باشیم اما متأسفانه سیاسی‌کاری در ایران اجازه هیچ تحرکی را به اقتصاد و تولید صادرات‌محور نمی‌دهد.

 

منبع: صدا وسيما

کد خبر 22242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =