تغییر فاز خاورمیانه برای انرژی های تجدید پذیر

منطقه خاورمیانه در تلاش است برای استفاده کامل از ظرفیت های جغرافیایی انرژی های نو را به چرخه وارد کند

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز به نقل از فوربس با ان که وقتی سخن از منابع انرژی در خاورمیانه می شود ناخودآگاه به یاد منابع نفت و گاز می افتیم اما این در حالی است که در حال حاضر کشورهای این منطقه استراتژیک و نفتی جهان به دنبال رشد سرمایه گذاری ها در حوزه انرژی های نو و سبز هستند.

با آن که این مسأله می تواند با انگیزه های زیست محیطی همراه باشد اما واقعیت ان است که نمی توان سهم انگیزه های اقتصادی را پررنگ تر ندانست. کارشناسان جهانی حوزه انرژی معتقدند هزینه های انرژی از منابع فسیلی در دهه های آینده بسیار بالا خواهد بود و از طرفی رشد سریع منابع تجدید پذیر باعث شده تا سرمایه ها این بخش را به عنوان پتانسیلی برای سرمایه گذاری تلقی کنند.

در این رابطه خاورمیانه نیز در تلاش است تا از این مسابقه جهانی دور نماند. فوربس در ادامه با اشاره به شرایط آب و هوایی این منطقه معتقد است خاورمیانه از پتانسیل بسیار بالایی برای تحقق این هدف است که دلیل آن شرایط آب و هوایی منطقه است. به عنوان مثال بیابان های این منطقه می تواند مولد بسیار خوبی برای انرژی های خورشیدی باشد.

در حال حاضر نیز پارک خورشیدی محمد بن راشد المکتوم در دوبی که تا 2030 بهره برداری خواهد شد 214 کیلومتر مربع را در خود جای می دهد و این در حالی است که اقدامات مشابهب در مراکش و مصر نیز در حال انجام است. به گزارش فوربس یکی از کشورهای منطقه که بهترین شرایط را برای جذب سرمایه های خارجی دارا است ایران است.

در گذشته نیز ایران سرمایه گذاری های زیادی را در تولید برقابی به کار برده اما با توجه به قدرت بالای خورشید و باد در ایران می تواند پیشرفت های فراوانی را تجربه کند که البته در این مسیر در حال برداشتن گام های مهمی است از جمله قرارداد 2.5 میلیارد دلاری با شرکت های خارجی که می تواند سالانه 2 گیگا وات برق از منبع خورشیدی به دست بیاورد. در عین حال قرارداد با یک شرکت نروژی به نام اسکاتک سولار نیز از جمله جذابیت های این نوع از منابع انرژی محسوب می شود.

این شرکت در حال حاضر در حال ساهن یک نیروگاه خورشیدی با ظرفیت تولید 110 مگاوات و به ارزش 132 میلیون دلار است. این ظرفیت در اینده می تواند به 500 مگاوات نیز برسد. یک شرکت دانمارکی نیز اعلام کرده در حوزه انرژی های تجدید پذیر و انرژی خورشیدی آمادگی دارد تا یک میلیارد دلار در این زمینه سرمایه گذاری کند.

شرکت های سولاروات از آلمان و فانرجی از ایتالیا نیز برای حضور در این پروژه ها تصمیم گیری کرده اند. در ماه ژوئن نیز یک هیأت از یک شرکت آلمانی به ایران سفر کردند و با بازدید از مناطقی در خراسان شمالی آمادگی خود را برای همکاری با پروژه های انرژی خورشیدی اعلام کردند. در این بین به گفته فوربس، برخی از پروژه های کوچک در این حوزه در حال تکمیل شدن یا نزدیک شدن به آن هستند.

در اواخر ماه جولای کار بر روی نیروگاه خورشیدی مونک 20 مگاوات در استان کرمان تکمیل شد که توسط یک سرمایه گذاری مشترک از آدور آلمان و دورین سوئیس حمایت شد. شرکت ها در حال برنامه ریزی یک کارخانه خورشیدی 100 مگاواتی برای یک سایت مجاور هستند. در ماه آوریل شرکت برق و انرژی قادیر ایران و Metka یونان اعلام کردند که یک کارخانه 10 مگاواتی نزدیک به اصفهان را به اتمام رسانده اند.

در ماه فوریه، یک نیروگاه انرژی خورشیدی 14 مگاواتی در غرب همدان به نمایش گذاشته شد. در مجموع، این معاملات به میلیاردها دلار سرمایه گذاری در اقتصاد ایران افزوده است. محمد خزاعی، معاون وزیر اقتصاد، در ماه آوریل گفت که کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سال 2016، زمانی که طرح جامع جامع اقدامات (JCPOA) به تصویب رسید، در بخش انرژی ایران 3.6 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده اند.

وی ادامه داد: دولت "تاکنون 48 پروژه برای تولید برق از طریق انرژی های تجدید پذیر تأیید کرده است". فوربس در ادامه به بررسی شرایط ایران برای جذب سرمایه های خارجی پرداخته و می گوید چند دلیل برای جذب سرمایه گذاری خارجی وجود دارد، از جمله شرایط سرمایه گذاری مطلوب که از سوی دولت ایران ارائه می شود. وزارت انرژی کشور معمولا از طریق سازمان انرژی تجدید پذیر ایران (SUNA)  قرارداد هایی را امضا می کند که تضمین خرید 20 سال تولید انرژی های تجدید پذیر را می دهد.

کد خبر 22287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =