ایران به دنبال روابط اقتصادی برد-برد در نیجر

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و سرپرست ­هیئت تجاری اتاق که همراه محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، به آفریقا سفر کرده، تاکید کرد: ایران به دنبال روابط اقتصادی برد-برد در نیجر است

به گزارش اگزيم نيوز، مسعود خوانساری در مجمع تجاری دو کشور گفت: تهران شریک قابل‌اعتمادی برای نیجر است.
مسعود خوانساری، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در این نشست گفت: جمهوری اسلامی ایران نیز اقتصاد بزرگ و یکی از بیست اقتصاد برتر دنیا محسوب می‌شود و دارای منابع عظیمی از نفت و گاز و معادن و نیروی انسانی جوان و تحصیل‌کرده و توانمند است. ایران می‌تواند بازار خوبی برای فروش محصولات کشور نیجر در خاورمیانه باشد.
رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: با توجه به تجارب ارزشمند شرکت‌های توانمند ایرانی در کشورهای آفریقایی در زمینه? ساخت سد و ساخت توربین‌های تولیدکننده برق‌آبی و فناوری کشاورزی و پروژه‌های عظیم صنعتی از شما دعوت می‌کنم زمینه را برای حضور شرکت‌های ایرانی در مناقصات خود باز بگذارید.
به گفته خوانساری، ایران برای حضور خود در آفریقا به دنبال فقط خرید محصولات خام نیست و همواره تلاش کرده است اهداف برد- برد را دنبال کند تا ضمن ایجاد اشتغال برای برادران خود زمینه رشد و توسعه اقتصادی را فراهم آورد.
نایب‌رئیس اتاق ایران در ادامه گفت : کشور نیجر با نرخ تورم نسبتاً پائین و نرخ رشد قابل‌توجه می‌تواند بزودی به یکی از اقتصادهای برتر قاره آفریقا تبدیل شود. لازمه تحقق این مهم همکاری‌های مشترک و پایدار اقتصادی با شرکای قابل‌اعتماد است.
وی ادامه داد: با توجه به اسلامی بودن دو کشور و عضویت 
در سازمان همکاری‌های اسلامی و سازمان کشورهای غیر متعهد و همچنین غنی بودن کشور نیجر از نظر دامداری ؛ ایران و نیجر می‌توانند در زمینه تولید گوشت حلال و محصولات دامی حلال همکاری‌های ارزنده‌ای داشته باشند.
خوانساری اظهار داشت : دو کشور می‌توانند در کشاورزی و پروژه‌های کشت و زرع همکاری کنند و ایران می‌تواند ماشین‌آلات کشاورزی و تجهیزات الکترونیکی نیجر را تأمین کند ، نیجر هم می‌تواند غلات و لوبیا و برخی مواد غذایی بازار خاورمیانه و کشورهای آسیای مرکزی را از طریق ایران تأمین کند.
وی در ادامه به چند پروژه سودآور همکاری دوجانبه که دو کشور می‌توانند در مورد آن‌ها گفتگو و توافق کنند ، اشاره کرد و گفت : ایجاد مجتمع‌های صنعتی پرورش دام و ذبح و تولید گوشت حلال ، ایجاد مجتمع‌های پرورش شترمرغ ، کارخانه سیمان ، تولید انرژی 
به ویژه برق ، کشاورزی ، ایجاد مراکز بهداشتی و انتقال تجارب ارزنده در زمینه? پیشرفت های بهداشتی ، دارو و تجهیزات پزشکی، همکاری‌های دوجانبه در زمینه? آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و تربیت نیروی انسانی متخصص مهم است.
وی افزود :مسئولان و مقام‌های دولتی دو کشور در اهتمام ویژه به روابط اقتصادی دو کشور در زمینه? رفع مشکلات بانکی و حمل‌ونقل گام‌های مؤثر بردارند و حامی بخش خصوصی جهت ورود و حضور به بازارهای یکدیگر در خاورمیانه و آفریقا باشند. امیدوارم این نشست نقطه آغاز و بهار رابطه‌های پایدار و همکاری‌های تجاری و اقتصادی باشد.


وزیر خارجه نیجر: روابط در جهت افزایش است

ابراهیم یاکوبا ، وزیر خارجه نیجر نیز در این نشست با ابراز خرسندی از حضور ظریف و هیئت همراه در نیامی اظهار کرد: با ایران روابط دیپلماتیک بیش از 40 ساله داریم و حضور هیئتی بلندپایه از ایران نشانگر آن است روابط در جهت خوبی پیش می‌رود و در جهت هم‌افزایی است.
او ضمن قدردانی از وزیر خارجه ایران برای آوردن این هیئت و حضور کارگزاران اقتصادی در نیجر که از توانایی و ظرفیت بالایی برخوردار است، ادامه داد: اطمینان می‌دهم با همکاران و شرکای خوبی مواجه خواهید شد که در جهت همکاری به‌پیش بروید.
سید غلامرضا میر محمد میگونی، سفیر ایران در نیامی نیز در مجمع تجاری دو کشور گفت: برغم وجود مزیت‌ها و پتانسیل‌های خوب دو کشور سطح فعلی روابط تجاری و اقتصادی رضایت‌بخش نیست.
وی با تأکید بر نقش تجار و بازرگانان افزود : سفارت ایران آمادگی خود را اعلام می‌کند با همکاری وزارت خارجه و سایر نهادهای ذی‌ربط همه تسهیلات لازم را برای تردد و فعالیت تجار ایرانی و نیجری فراهم کند.


با اطمینان در نیجر سرمایه‌گذار کنید

سیدی محمد رئیس اتاق بازرگانی و صنایع نیجر نیز در این مجمع ضمن ابراز خرسندی از حضور ظریف وزیر خارجه ایران به همراه هیئت سیاسی و اقتصادی در نیامی و این نشست گفت : این نشست‌ها باعث فعال‌تر شدن بخش‌های خصوصی دو کشور می‌شود و اینها نشانگر توجه دو کشور بر تقویت مناسبات در چارچوب منافع دو کشور است.
وی افزود : در عصر باز شدن فضای نیجر در زمینه? سرمایه‌گذاری هستیم. دو کشور می‌توانند موانع را پشت سر گذارند و به سمت جلو حرکت کنند ، نیجر از فرصت‌های زیادی در بخش کشاورزی، صنعتی و.. برخوردار است.
وی ادامه داد : شورای ملی سرمایه‌گذاری در کشور ایجاد شده و زمینه‌ای را برای همکاری‌ها با دیگر کشورها فراهم کرده است. 
تلاش کردیم قوانین برای ایجاد شرکت‌ها تسهیل شود و اقدامات تشویقی برای شرکت‌ها نیز در نظر گرفته‌شده است.
سیدی محمد گفت: شرکت‌های ایرانی می‌توانند حضور خوبی در نیجر داشته باشند. تعداد زیادی از نیجری‌های شاغل در بخش دولتی و خصوصی در ایران درس‌خوانده‌اند. ضمن آن اسلام هم ما را به یکدیگر پیوند داده است.
وی از شرکت‌های ایرانی خواست با اطمینان کامل در نیجر سرمایه‌گذاری کنند.

کد خبر 22317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 3 =