نمایش قدرت صادراتی کشور در IRAN EXPO ۲۰۱۷

شريعتمداري: اميدواريم برگزاري نمايشگاه هاي صادراتي، نقش احیاگر اقتصاد ایران را در آینده ایفا کنند و همچنين شرکت های توانمندتری از مجموعه های تولیدی صادرات محور در این نمایشگاه حضور پیدا کنند

 مریم خورشیدی-وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن اظهار خوشوقتی از حضور در این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه یک ویژگی خاص دارد و آن برگزاری این نمایشگاه در جوار مرقد مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران است. ما  امروز در این مکان شاهد برگزاری فعالیت های اقتصادی بزرگی هستیم که امیدواریم نقش احیاگر اقتصاد ایران را در آینده ایفا کند.

شریعتمداری افزود: ما در 20 نقطه کشور مراکز بزرگ نمایشگاهی داریم و 320 واقعه نمایشگاهی در طول سال در کشور ما اتفاق می افتد و در جای جای ایران  شاهد برگزاری نمایشگاههای عمومی و تخصصی هستیم. همچنین در طول سال در بیش از 60 نقطه جهان نمایشگاههای تخصصی ایران برگزار می شوند و صادرکنندگان ایرانی با هدف انتقال دانش و توانمندیهای داخلی  خود در تعداد قابل ملاحظه ای از اکسپوها حضور فعال دارند.

وی گفت: با نگاه به مسیر دشوار پیموده شده توسط پیشتازان عرصه تجارت در گذشته در می یابیم که با وجود همه محدودیت ها و موانع ایجاد راه ابریشم ایده با ارزشی بوده است که علاوه بر تحول در اقتصاد و تجارت تاثیرات فرهنگی بسزایی را موجب شده است.

شریعتمداری در ادامه گفت: امروز پیشرفت تکنولوژی و تسهیل در ارتباطات، انتقال اطلاعات در کوتاهترین زمان ممکن انجام می گیرد. در چنین شرایطی تعاملات اقتصادی امری بسیار ساده به نظر می رسد.اما کماکان مراکز نمایشگاهی نقش بی بدیل خود را در ارتقا تعاملات تجاری حفظ کرده اند. چرا که مذاکرات رودر رو باعث نزدیکی ملت ها به یکدیگر می شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: برگزاری نمایشگاههای صادراتی یکی از سیاست هایی است که دولت در سالهای متمادی در پیش گرفته است و توسعه مراکز نمایشگاهی در برنامه دولت بوده وخواهد بود و کاملا بر این باوریم که  نمایشگاههای بین المللی زمینه تبادل اقتصادی بیشتر برای کشور فراهم می کنند.

 وی تاکید کرد: علاوه بر این اقدام، سیاست های دولت همواره بر پایه حمایت از تولید صادرات گرا بوده است. در همین راستا دولت 4600 میلیارد تومان که نیمی از آن متعلق به صندوق توسعه ملی و مابقی متعلق به چند بانک تخصصی است را در قالب تسهیلات با نرخ 13.5 درصد در اختیار واحدهای تولیدی صادرت گرا قرارداده است.

 شریعتمداری گفت: از ابتدای سال جاری از این مقدار 580 میلیارد تومان به واحدهای تولیدی که تقاضاهای خود را به بانکها عرضه کرده اند، پرداخت شده و مابقی تا پایان سال تخصیص داده خواهد شد. سال قبل نیز این نوع از تسهیلات برقرار بود که با نرخ 16 و 11 درصد ارائه می شد.علاوه بر آن در بودجه سال 1397، منابع 120 میلیاردی و 100 میلیاردی برای پرداخت مابه التفاوت سود تسهیلات اعطایی( یارانه سود تسهیلات) به فعالیت های صادرات گرا در نظر گرفته شده تا کمک بیشتری به این حوزه بشود.

 وزیر صنعت دولت دوازدهم افزود:همچنین منابعی در اختیار مرکز توسعه صادرات ایران برای پرداخت نقدی کمک هزینه برای فعالیت های تبلیغاتی شرکت های صادراتی قرار خواهد گرفت. امیدواریم با تلاش سازمان برنامه و بودجه در شش ماهه دوم سال روند پرداخت این منابع سرعت بگیرد و شاهد حمایت بیشتری از صادرکنندگان باشیم.

وی اذعان داشت: صادرات موتور محرک پیشران اقتصاد کشور، خصوصا صنعت است. اگر بخواهیم صنعت ما به رشد و بالندگی خود ادامه بدهد و محصولات و تولیدات صادراتی در انبارها نماند ضروری است که از صادرات حمایت بیشتری از صادرات بشود.

 محمد شریعتمداری با ذکر این مهم که حمایت از صادرکنندگان امری ضروری است گفت: دولت صادرکنندگان را در این راه تنها نخواهد گذاشت. البته نقایص و ضعف هایی در این مسیر وجود دارد که باید نسبت به رفع آنها اقدام کنیم. یکی از مهمترین این اقدامات ایجاد شرکت های صادراتی منطقه ای و موضوعی در کشور است.بسیاری از شرکت های صادرکننده مطرح در دنیا امروزه عمدتا مسئول انتقال تولیدات کشور خود به سایر نقاط دنیا هستند امتیازی که ما فاقد آن هستیم.

وی بیان داشت: انتظار دولت از بخش خصوصی در ماههای باقیمانده از سال جاری و سال آینده این است که با ایجاد شرایط منطقی، تشکیل کنسرسیوم های صادراتی و تجمیع اطلاعات صادراتی شرکت های همگرا و همسنگ، اقدام به حداکثر نمودن منفعت صادرکنندگان در عرصه های بین المللی اهتمام ورزد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اذعان داشت: ما به آینده صادراتی کشور بسیار امیدواریم. حجم تجارت خارجی کشور رو به افزایش است. طبق گزارش های منتشر شده توسط گمرک ایران در ماه هفتم سال جاری 6 درصد رشد را شاهد بوده ایم و روند منفی صادرات کشور کاهشی بوده است.امید است تا پایان سال در مجموعه صادرات کشور با تلاش و همت شما صادرکنندگان محترم به رشد 15 درصدی دست پیدا کنیم.

 شریعتمداری اضافه کرد: این نمایشگاه در نوع خود بی بدیل است چرا که شرایطی فراهم شده است که تجار و فعالان اقتصادی کشورهای مختلف امکان بازدید از محصولات تولیدی ایران در داخل کشور و شهر تهران داشته باشند و این یک حرکت کم نظیر است که امیدواریم سال آینده نیز ادامه داشته باشد. هر چقدر حجم حظور اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی در نمایشگاهایی از این دست بیشتر باشد و همچنین شرکت های توانمندتری از مجموعه های تولیدی صادرات محور در این نمایشگاه حضور پیدا کنند به همان نسبت موفقیت بیشتری در این زمینه کسب می شود اگر این دو عنصر مورد توجه برگزارکنندگان نمایشگاههای صادراتی قرار بگیرد بی تردید روابط تجاری و نیز تامین مالی کنندگان بزرگتری را تجربه خواهیم کرد.

محمد شریعتمداری در ادامه صحبت های خود بر ضرورت نوسازی صنعت کشور تاکید کرد و گفت: در حالیکه در دنیا عمده هدفهای اقتصادی بر پایه سیاست جایگزینی صادرات در حوزه تولید اتخاذ می شود و تولیدکنندگان نگاهشان به بازارهای بین المللی است با کمال تاسف صنایع ایران نگاه تولید به بازار داخل محدود بوده است.لذا نوسازی صنعت با هدف صادرات گرا کردن صنعت یکی از برنامه های مهم دولت است. در سال جاری 10 هزار میلیارد تومان منابع از طریق سیستم بانکی با نرخ ترجیحی در اختیار واحدهای تولیدی برای نوسازی قرار گرفت. این روند درسالهای بعد نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

 وی اعلام کرد:سازمان گسترش صنایع ایران «ایدرو» و نیز سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران مسئولیت پیدا کرده اند که به نوسازی صنعتی واحدهای کوچک و متوسط کمک کنند. امیدواریم با تحقق برنامه های دولت در قالب بسته حمایتی که به تصویب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی رسیده است شاهد رشد روزافزون صادرات غیر نفتی کشور باشیم.  

کد خبر 22364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 14 =