۱۲۰ پروژه مشترک خارجی با بخش خصوصی در پسابرجام

حسین سلیمی: تعداد پروژه هایی که در حال حاضر ما با خارجی ها شریک هستیم حدود ۱۲۰ پروژه است که در حال اجرا، تکمیل شده و یا در مراحل پایانی قرار دارد. حدود نود درصد این پروژه ها مربوط به بخش خصوصی است

رئیس هیات مدیره انجمن سرمایه‌گذاری های مشترک ایرانی و خارجی در گفتگو با اگزیم نیوز پیرامون سهم بخش خصوصی در پروژه های مشترک با سرمایه گذاری خارجی گفت: تعداد پروژه هایی که در حال حاضر ما با خارجی­ها شریک هستیم حدود 120 پروژه است که یا در حال اجرا، تکمیل شده و یا در مراحل پایانی قرار دارد. حدود نود درصد این پروژه ها مربوط به بخش خصوصی است.

وی افزود: از لحاظ رقم سرمایه گذاری هم سهم بزرگی متعلق به بخش خصوصی است. البته چند پروژه هم وجود دارد که تفسیر خیلی دقیقی از بخش خصوصی یا دولتی بودن آن ها ندارم مثلاً پژو که در ایران سرمایه ­گذاری کرده یک شرکت خارجی است و بخش خصوصی. پنجاه درصد در پروژه سرمایه گذاری کرده است و پنجاه درصد مابقی سهم سایپا است. ما سایپا را به عنوان بخش خصوصی تلقی می کنیم زیرا یک شرکت سهامی عام است و در بورس حضور دارد و  تمامی شرکت هایی که در بورس حضور دارند به عنوان بخش خصوصی شناخته می شوند.

سلیمی خاطرنشان کرد:  البته این امکان وجود دارد بخش دولتی هم در این پروژه ها سهمی داشته باشد. این واقعیت که هشتاد و پنج درصد از اقتصاد ما در دست دولت است را رد نمی کنم  ولی در سرمایه گذاری خارجی اوضاع متفاوت است و دولت خیلی محدود در یک یا دو پروژه که پروژه های خیلی بزرگی است مشارکت کردند.

وی با رد این ادعا که بخش خصوصی در مشارکت­ های سرمایه ­گذار خارجی ذینفع نبوده گفت: ما حتی شاهد استقبال سرمایه گذار خارجی از شریک خصوصی هستیم.  

خوشبختانه  جذب بالای مشارکت را درشش ماهه نخست سال جاری داشتیم و این استقبال همچنان هم ادامه دارد. بدیهی است سرمایه ای که وارد می­شود بر کل اقتصاد اثر مثبت خواهد گذاشت.

سلیمی اظهار داشت: هر نوع سرمایه­ گذاری چه داخلی و چه خارجی چندین مزیت دارد. اولین مزیت آن کمک به تولید است که منجر به رشد اقتصادی می شود. مزیت دوم ، ایجاد اشتغال است و ثابت شده که هر نوع سرمایه گذاری ایجا اشتغال می کند. سرمایه گذاری خارجی چند مزیت خاص هم دارد. سرمایه گذاران خارجی همراه خود تکنولوژی های جدید و ماشین آلات با دوام وارد ایران می کند. سرمایه گذاران بین المللی با توجه به شناختی که از بازارهای جهانی دارند می توانند کمک شایانی به صادرات کالاهای بنمایند. در کنار همه این موارد، ارزی هم که این سرمایه گذاران وارد ایران می کنند برای رشد اقتصادی 8-7 درصدی که مد نظر ما است، بسیار حیاتی است.

رئیس هیات مدیره انجمن سرمایه‌گذاری های مشترک ایرانی و خارجی اذعان داشت: ما در همه زمینه ها نیازمند سرمایه­ گذاری خارجی هستیم وهمانطور که ذکر شد سرمایه گذاری با خود اشتغال می آورد. البته میزان اشتغال زایی در صنایع مختلف، متفاوت است. به طور مثال در صنایع نفت و پتروشیمی با سر مایه ای در حدود ده ملیارد دلار شاید حدود 500 شغل ایجاد شود اما در صنایع خودرو یا معادن این اشتغال زایی با همین حجم سرمایه حدود 50000 نفر است.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه می توان در بخش های با ظرفیت  اشتغالزایی بیشتر جذب سرمایه گذاری کرد گفت: این که سرمایه گذاران در کدام بخش ها سرمایه گذاری می کنند چندان در اختیار ما نیست. زیرا آن ها با توجه به تخصص خودشان و همچنین کشش بازار زمینه سرمایه گذاری را انتخاب می کنند. 

سلیمی خاطرنشان کرد: البته رتبه بندی در انتخاب سرمایه گذاران خارجی تاثیر مستقیم دارد شرکت های خارجی که وارد ایران می شوند چنانچه بخواهند برای خود شریک پیدا کنند به این رتبه بندی توجه خواهند کرد. متاسفانه رتبه بندی شرکت ها بعد از انقلاب متوقف شده بود و به تازگی مجددا انجام می شود. شرکت­های بورسی هم به تازگی رتبه بندی می شوند. به طور مثال شرکتی که رتبه AAA باشد ،می­ تواند نسبت به رتبه های پایین تر وام ارزان تر بگیرد زیرا شفاف تر است و اعتبار بیشتری دارد. بنا بر این رتبه بندی بسیار می­تواند مسیر جذب سرمایه گذاری را تسهیل کند.

 

کد خبر 22466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =