چشم انداز کاهشی برای رشد اقتصادی در ماه های آینده

مسعود خوانساری با ابراز نگرانی از احتمال کاهش نرخ رشد اقتصادی در ماههای آینده اصرار بیش از اندازه به ثبات نرخ ارز را عاملی معرفی کرد که باعث شده تولید دچار مشکلات زیادی شود

رئیس اتاق بازرگانی تهران در جلسه هیأت نمایندگان اتاق تهران که امروز صبح برگزار شد با ابراز نگرانی از احتمال کاهش نرخ رشد اقتصادی در ماههای آینده اصرار بیش از اندازه به ثبات نرخ ارز را عاملی معرفی کرد که باعث شده تولید دچار مشکلات زیادی شود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز مسعود خوانساری در ادامه این جلسه با انتقاد از ثبات نرخ ارز به افزایش بهای دلار در ماه های اخیر اشاره کرد و گفت با توجه به این که نرخ تورم در سال های اخیر همچنان وجود داشته اما نرخ ارز تغییر نکرده انتظار می رفت این افزایش نرخ ارز کماکان ادامه داشته باشدچراکه نرخ ارز هنوز واقعی نیست و افزایش های اخیر هنوز این نرخ را به نرخ های واقعی نرسانده است.

وی با بیان اینکه طلب پیمانکاران کماکان به قوت خود باقی است اظهار داشت: این امر شرکتهای مشغول به کار در حوزه سلامت و بهداشت را با معضل بزرگی مواجه کرده است و در حال حاضر بودجه های دولت تکاپوی پرداخت آن را نمی دهد. دولت جفا بیش از این را در حق پیمانکاران و شرکتهای بخش خصوصی پایان دهد.

وی در ادامه گفت: دولت برای کنترل خود نباید از ممنوعیت کالاها و برخوردهای غیرکارشناسی بهره گیرد. در شروع دولت روحانی، قیمت لیر ترکیه ۲۵۰۰ تومان بوده که اکنون به ۱۰۰۰ تومان رسیده است و میزان واردات از این کشور افزایش یافته است اما در همین مدت نرخ دلار تا دو ماه قبل تغییری نداشته است.

خوانساری یاد آور شد که در ۶ ماهه اول سال جاری ۴۰۰ هزار نفر به آنتالیای ترکیه سفر کرده اند که شرایط ارزی باعث دادن سوبسید برای سفر به این کشور شده و اصرار بیش از اندازه به ثبات نرخ ارز، تولید را دچار مشکلات زیادی کرده است.

وی تاکید کرد که لازم است که ارز هم به عنوان یک کالا، قیمتگذاری شده و دولت کنترل و مدیریت آن را به عهده داشته باشد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران در ادامه با اشاره به این نکته که در 20 ماه متوالی رشد مسکن منفی بوده گفت: ولی در 6 ماهه اول امسال به نظر می‌آید رشد مسکن مثبت بوده و خرید و فروش در این مدت 34 درصد افزایش و رشد قیمتی مسکن هم متناسب با تورم امسال بوده است.

خوانساری ادامه داد در همین مدت در مجموع ارزش کل صادرات 2.38 درصد کاهش داشته است.

وی گفت: مطابق آخرین گزارش بانک جهانی، رتبه ایران در بهبود فضای کسب و کار با چهار پله نزول به 124 در بین 190 کشور جهان رسید، این در شرایطی بود که مطابق برنامه ریزی ها مقرر بود همه ساله این رتبه 10 پله صعود داشته باشد.

خوانساری تاکید کرد: از دولت انتظار می رود هرگونه بخشنامه، دستورالعمل را با توجه به آثار آن در بخش کسب و کار کشور اجرایی کند.

کد خبر 22540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =