پیش بینی کسری بودجه ۹۷

ابراهیم بهادرانی معتقد است بودجه آیینه تمام نما از وضعیت اقتصادی هر کشور است و در مرحله ای از تصویب قرار دارد که بهترین موقعیت برای ارائه پیشنهاد به وزرا فراهم است

مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی تهران در سی و دومین نشست هبات نمایندگان اتاق بازرگانی به تحلیل بودجه سال 97 دولت پرداخت.

به گزارش اگزیم نیوز ابراهیم بهادرانی با ذکر این نکته که بودجه آیینه تمام نما از وضعیت اقتصادی هر کشور است گفت: در حال حاضر بودجه در مرحله بررسی و تصویب کلیات قرار لایحه قرار دارد و موقعیت مناسبی برای ارائه پیشنهاد به وزراست.

 وی گفت براساس زمان بندی های انجام شده پیش بینی می شود در 22 دی ماه لایحه در صحن علتی مطرح شو بر اساس آنچه که در جزییات لایحه آمده اگر  به بصورت درست به همان نسبتی که در لایحه آمده عمل شود فرصت مغتنمی برای کشور فراهم می شود تا از وضعیت فعلی خارج شود.

مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی در ادامه  بیان داشت: اهداف بودجه سال آینده  شامل دستیابی به رشد اقتصادی فراگیر،  اشتغالزایی، مبارزه با فقر و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و تعاونی، تمرکز بر حوزه های پیشران، استفاده از ظرفیت های بین المللی، کمک به اشتغال جوانان، انظباط مالی و صرفه جویی در هزینه ها است.

وی ساماندهی بدهی های دولت و مشارکت بخش خصوصی را نیز از مهمترین رویکردهای بودجه سال 97 خواند و گفت: : بودجه شش عضو اصلی دارد که سه تا درآمدی و سه تا هزینه ای است، بنابراین درآمد نفتی و مالیاتی و تملک دارایی ها از جمله اوراق مشارکت است، بر این اساس درآمد مالیاتی ۷۴ درصد محقق شده که نشان می دهد بر مبنای واقعیت پیش بینی نشده است. ضمن اینکه به نسبت سال قبل 0.6 درصد کاهش داریم که باید بررسی شود. در نفت 67.9 درصد رشد را شاهد بوده ایم که 67 درصد محقق شده که بیانگر این است که درآمد نفتی را نیز غیر واقعی پیش بینی کرده بودیم.

وی در ادامه گفت: در مورد اوراق مشارکت ما 23 درصد تحقق پیش بینی ها را داشته ایم.

 هزینه های جاری 254 هزار میلیارد تومان دیده شده که نسبت به 195 هزار میلیارد تومانی که سال قبل محقق شده رشد بی رویه ای داشته است.

بهادرانی گفت: نتبجه این آمار اینکه دخل و خرج با هم تطابق ندارد. ۱۷ هزار میلیارد تومان دولت از بانک مرکزی به عنوان تنخواه خزانه استقراض کرده که در این میان  وضعیت صندوق‌های بازنشستگی اسفبار است. بر این اساس ۷۰ درصد صندوق های بازنشستگی کشور به بودجه دولت وابسته هستند، ضمن اینکه ۱۰۰ درصد تامین مالی صندوق های بازنشستگی نیروهای مسلح نیز به بودجه دولت وابسته است. این درحالی است که اگر این روند اصلاح نشود، بودجه دولت را کاملا می بلعد. پس نظام بازنشستگی باید اصلاح شود.

 وی  اعلام کرد: طبق نتایج اعلام شده  عمق بازار سرمایه آنقدر نیست که بتواند این اعداد و ارقام را محقق کند.یعنی علیرغم همه تلاشها، کمبود تحقق منابع را داریم.

به گفته بهادرانی ، بنابراین هزینه ها بر درآمدها فزونی یافته و تراز عملیاتی که درآمد مالیاتی منهای سایر درآمدها توانسته سودده باشد، کسری دارد.

وی اظهار داشت: نسبت کفایت سرمایه بانکها پایین است و اکنون کمتر از ۴ درصد است؛ در حالیکه بازل سه این کفایت سرمایه را ۱۲ درصد می داند؛ بنابراین شاخص درآمدی بانکها با وضعیت کنونی اصلا مناسب نیست و آنها نمی توانند با بانکهای خارجی ارتباط برقرار کنند.

بهادرانی گفت: رشد نقدینگی ما 23.8 درصد بوده و رشد بدهی دولت 27 درصد است که رقمی معادل 175 هزار میلیارد تومان است.

ابراهیم بهادرانی اذعان داشت با این بازار پول بخش خصوصی نمی تواند کار کند. دلیل آن این است بانک مرکزی  سال گذشته صرفا تزریق نقدیگی داشته و مطالبات معوق، بدهی های دولت و دارایی های غیر مولد حل نشده باقی مانده اند. نسبت های کفایت سرمایه بانک ها پایین است و بازل 2 که بایید 8 درصد باشد در حال حاضر 12درصد است و شاخص درآمدی بانکها اصلا مناسب نیست. مشکلات بانکها در حدی است که توان ارتباط با بانکهای خارجی را ندارند و به طور جدی باید برای این مسائل چاره اندیشی کرد.

 

کد خبر 22550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =