کاهش هزینه حمل و نقل در گرو نرخ سود

سیده فاطمه مقیمی: تسهیلات باید به شرکت های حمل و نقل با شاخص های مشخص ارائه شود. با توجه به تجربه و توانی که این شرکت ها دارند، می توانند مسیر درستی را در این زمینه ایجاد کنند

سیده فاطمه مقیمی در گفتگو با اگزیم نیوز در مورد تجهیز و توسعه ناوگان حمل و نقل و تخصیص منابع و تسهیلات ارزان قیمت به این ضلع مهم و تاثیر گذار در توسعه صادرات کشور گفت: تسهیلات از هر نوعی که در اختیار کشور قرار دارد، باید با نرخی در اختیار شرکت های حمل و نقل قرار بگیرد که بهره وری مورد انتظار از آنها کسب شود. به عقیده من بهتر است تسهیلات باید به شرکت های حمل و نقل با شاخص های مشخص ارائه شود. با توجه به تجربه و توانی که این شرکت ها دارند، می توانند مسیر درستی را در این زمینه ایجاد کنند.

وی با تاکید بر اهمیت نرخ سود تسهیلات ارائه شده به شرکت های حمل و نقل گفت: توجیح اقتصادی در بازار کسب و کار امروز در گرو نرخ سود تسهیلات است و از آنجاییکه حمل و نقل محور توسعه اقتصادی خصوصا در بخش صادرات محسوب می شود ضروری است تصمیمات صحیح و حساب شده گرفته شود.

مقیمی گفت: با تخصیص تسهیلات ارزان قیمت به شرکت های حمل و نقل و سلب حق واگذاری فروش از آنها می توان شاهد ارتقای توان ناوگان حمل و نقل کشور بود. البته حق مشارکت و استخدام راننده برای شرکتهای حمل و نقل محفوظ است اما اگر اجازه فروش به آنها داده شود، مجددا بازار سیاه برای این دست وامها ایجاد می شود.

رئیس شورای مشترک ایران و گرجستان اظهار داشت: خودرو سازی داخلی ما در صورت داشتن توان رقابت می تواند در این عرصه تحرک ایجاد کند. شخصا معتقدم همیشه باید اجازه ورود ماشین آلات حمل و نقل داده شود. در اینصورت خودروساز داخلی برای رسیدن به سطح کیفیت خودروهای وارداتی انگیزه پیدا خواهد کرد.

به گفته مقیمی تولیدات خودروسازهای داخلی بر اساس استانداردهای یورو3 و 4 است. حال آنکه در دنیا تولیداتی با استاندارد یورو 6 و 7 را آغاز کرده و به سرعت پیش می رود. بنابراین رسیدن به استاندارد های بین المللی شرط اول توسعه ناوگان حمل و نقل داخلی ماست.

وی افزود: یکی از مهمترین مشکلات حوزه حمل و نقل ما بحث آلاینده های محیط زیست است. اگر نتوانیم در انتخاب موتورهایی که می سازیم این نکته را اعمال کنیم، قاعدتا حتی اگر با افزایش تولید کامیون در ایران خودمان را راضی کنیم در عرصه جهانی حرفی برای گفتن نخواهیم داشت. چرا که مجوز ورود به کامیونهای فاقد استاندارد های زیست محیطی داده نمی شود.

مقیمی با اشاره به بالا بودن عمر ناوگان و کسری زیاد در تعداد آن گفت: ضرورت بازسازی ناوگان حمل و نقل بر کسی پوشیده نیست، لذا تزریق منابع با قیمت مناسب قطعا می تواند در این حوزه به ما کمک کند.صحبت ازتوسعه صادرات بدون در نظر گرفتن زیرساختها و امکانات حمل و نقل بی ثمر است. در حال حاضر عمده نقد تولید کنندگان صادرات محور ما به ناوگان حمل و نقل است.

این فعال حوزه حمل و نقل خاطرنشان کرد: موضوع اصلی عرضه و تقاضاست. وقتی محدودیت تعداد کامیون داریم، طبیعتا قیمت بالا می رود و این به معنای نداشتن توان رقابت در عرصه صادرات است.

وی در خصوص تخصیص منابع به بخش حمل و نقل کشور گفت: در اینباره حرف زیاد است اما خبری از عمل و اقدام نیست. از مطرح شدن موضوع تا اجرایی شدن آن تفاوت زیادی .جود دارد. این اتفاق باید بیفتد و گریزی از آن نیست. تشکیل کریر توانمند در کشور ضروری است. توسعه صادرات بدون توجه به زیرساختهای سخت افزاری و نرم افزاری آن بی فایده است.

مقیمی در ادامه توضیح داد: مشکلات حوزه حمل و نقل در دو بخش سخت افزار و نرم افزار وجود دارد. از یک سو جاده و کامیون مناسب نداریم واز سوی دیگر قوانین مترتب به شرایط حمل و نقل ترانزیتی از داخل کشور ایراد دارند. در واقع متولی اجرای قوانبن ترانزیتی از داخل کشور تعریف نشده اند و کاملا مجزا از هم نیستند. بعنوان مثال در مرز بازرگان چندین ارگان از جمله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، شرکت نفت، پایانه های کشور و گمرک سوخت کامیون ها را اندازه گیری می کنند.

سیده فاطمه مقیمی عدم شفافیت و موازی کاری را از عمده مشکلات نرم افزاری حوزه حمل و نقل معرفی کرد و گفت: وقتی قانون شفاف باشد این مشکلات کمرنگ می شود و جای آن را سرعت عمل می گیرد. با وجود سرعت عمل، قیمت تمام  شده نیز پایین می آید چرا که یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده قیمت تمام شده «زمان» است.

 

 

کد خبر 22576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =