عقیم ماندن طرح تحریک تقاضا در کشور

هادی کهولی معتقد است طرحی که برای تحریک تقاضا در سال سوم فعالیت دولت یازدهم مطرح شد متأسفانه عقیم مانده، در حالیکه می توانست کمک کننده باشد

هادی کهولی کارشناس اقتصاد در گفتگو با اگزیم نیوز در مورد اقدامات دولت در راستای بهبود بخش تولید گفت: متأسفانه دولت دوازدهم هنوز مثل دولت یازدهم نتوانسته اقدامات عملی و اثربخشی را برای فعال سازی بخش تولید انجام دهد. بازار سرمایه در همه جای دنیا یک ابزار مناسب برای شرکت های بزرگ است، شرکت هایی که فروششان یا سرمایه ثبت شده شان بالای صد میلیارد تومان است می توانند از این ابزار استفاده کنند. متأسفانه با توجه به رکود در کشور ما، آن سطح از رونقی که دنبالش هستیم لزوما از این شرکت های بزرگ میسر و محقق نمی شود در نتیجه من تصورم این است که بحث یارانه تولید باید به شکلی که بتواند به صنایع کوچک و متوسط و شرکت های دانش بنیان تزریق شود، ساماندهی صورت گیرد.

وی افزود: دولت در مورد حمایت از این شرکت های کوچک و متوسط و دانش بنیان نتوانسته برنامه موفقی را اجرا کند به طوری که از دو هزار میلیارد تومانی که برای شرکت های دانش بنیان تخصیص داده بودند به اذعان خودشان بیش از 400 میلیارد تومان آن جذب نشده و شرکت های کوچک و متوسط هم از یارانه تولید بی بهره بودند. من فکر می کنم اصلی ترین اولویت این است که باید برنامه منسجمی برای واحدهای کوچک و متوسط در نظر گرفته شود. در بحث بنگاه های زودبازده هم اثربخشی مناسبی اتفاق نیفتاده و توجه خاصی هم به انجام برنامه های دقیق در این حوزه مبذول نشده است. مجموعه این عوامل باعث شده که شرکت های کوچک و متوسط مان مانند گذشته در رکود باشند و همچنین امکان، فرصت و زیرساخت استفاده از ابزار سرمایه را ندارند. امیدواریم که وزارت صنعت در دوره جدید بتواند برنامه مشخص و منسجمی برای این موضوع داشته باشد.

این پژوهشگر اقتصاد تصریح کرد: همانطور که اشاره شد بازار سرمایه ابزار مفید و مناسبی نه برای شرکت های کوچک و متوسط است. دولت باید بتواند با مکانیزم های مناسب این شرکت های کوچک و متوسط را به حرکت درآورد. تصورم این است طرحی که برای تحریک تقاضا در سال سوم فعالیت دولت مطرح شد و متأسفانه عقیم ماند، می توانست کمک کننده باشد. بنایی که برای  تحریک تقاضا که طرف تقاضا را با وام های کوچک و 10 میلیونی خرید کالا بتوان توانمند کرد متأسفانه بعد از گذشت این همه سال و رشد و تکنولوژی هنوز به خاطر ابزارهایی که نتوانستیم  تعریف کنیم موفق به اجرای این برنامه نشدیم و این طرح شکست خورد.

کهولی ادامه داد: فکر می کنم وزارت صنعت و دولت باید یک فکر جدی برای تحریک طرف تقاضا داشته باشند. در واقع در طول 20 الی 30 سالی که یکسری سوبسیدهایی را به طرف عرضه می دهیم و نهایتا هم بحث این بوده که این امر اثربخش نبوده و فقط یک عده که  رانت داشتند توانستند از این امتیاز استفاده کنند و به نوعی شاید بتوان گفت شرکت های بزرگ این وام ها را گرفته و بلعیده اند. امیدوارم در دولت جدید بتوانیم حرکت هایی در جهت تحریک طرف تقاضا و توانمند سازی مصرف کننده ها انجام دهیم.

کد خبر 22669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =