تشریح آمار صادرات هشت ماهه ی کشور

خسرو تاج در جمع خبرنگاران عملکرد صادراتی هشت ماهه‌ی کشور را تشریح کرد

به گزارش اگزيم نيوز، مجتبی خسرو تاج صبح امروز در نشستی خبری در وزارت صنعت، معدن و تجارت حضور یافته و به ارائه‌ی توضیحاتی درباره عملکرد صادراتی هشت ماهه‌ی کشور پرداخت و گفت: در هشت ماهه امسال صادرات غیر نفتی کشور 28 میلیارد و 500 میلیون دلار بود که در مقایسه با آمار هشت ماهه پارسال که 28 میلیارد و 800 میلیون دلار بود ، 300 میلیون دلار کاهش را نشان می دهد.
وی افزود: اگر میعانات گازی را از کالاهای صادراتی حذف کنیم وضع صادرات غیر نفتی در مقایسه با سال گذشته رشد نشان می دهد.
خسرو تاج با بیان اینکه وظیفه این سازمان فراهم کردن بستر حرکت برای توسعه صادرات­ است گفت: علاوه براین سازمان، بستر قانون گذاری، فضای کسب و کار، فضای اجرایی کنترل های فنی سازمان های استاندارد­ و سازمان تخصصی وزارت بهداشت ، اقدامات گمرک ، نظام بانکی­ و همه امور مرتبط به تولید و مصرف در روند صادرات تاثیرگذار است.
وی با بیان اینکه اگر آمار چهارماهه را لحاظ کنیم، رشد در صادرات نشان می دهد، گفت : مرداد امسال صادرات غیرنفتی کشور 3 میلیارد و 734 میلیون دلار بود که در مقایسه با صادرات 3 میلیارد و 202 میلیون دلاری مرداد سال گذشته ، 16.6 درصد رشد را نشان می دهد.
خسروتاج افزود: شهریور امسال در مقایسه با شهریورسال قبل، 7.1 درصد، مهر امسال در مقایسه با مهر سال95،­ 3.6 درصد و آبان امسال در مقایسه با آبان سال 95، رشد 5.8 درصدی در صادرات داشتیم.
وی گفت: در چهارماه اول امسال به دلیل کاهش صادرات، رشد تراکمی صادرات جبران نشد که امیدواریم در سه تا چهارماه پایانی سال این رشد محقق شود.
رییس سازمان توسعه تجارت همچنین گفت: واردات هشت ماهه امسال حدود 32 و نیم میلیارد دلار بود که در مقایسه با آمار 28.5 میلیارد دلاری صادرات کالاهای غیر نفتی، تراز منفی تجاری کشور 4 میلیارد دلار است.
خسروتاج افزود: با اقدامات متعدد از جمله رقابتی شدن واردات کالاهای مشابه ساخت داخل بنا داریم تراز تجاری را به نفع صادرات مثبت کنیم.
وی همچنین در تشریح آمار صادرات کالاهای صنعتی در هفت ماه ابتدای سال گفت: صادرات مواد اولیه پلیمری در هفت ماهه امسال نسبت به هفت ماهه سال گذشته، 15 درصد رشد داشت و ­صادرات متانول 31درصد با رشد همراه بود اما صادرات کود اوره از 526 میلیون دلار در هفت ماهه سال گذشته به 400 میلیون دلار در هفت ماهه امسال رسید که بیشتر به علت تعمیرات واحدها بوده­ واین در حالی است که ما یکی از صادرکنندگان اصلی کود اوره هستیم.
خسروتاج همچنین گفت: صادرات شوینده ها در هفت ماهه سال گذشته 174 میلیون دلار بود که با 3درصد رشد به 180 میلیون در هفت ماهه امسال رسید.
وی با بیان اینکه در صادرات محصولات پولیمری نیز در هفت ماهه امسال رشد داشتیم نیز، رشد صادرات هفت ماهه سنگ آهن و انواع کنستانتره را 34 درصد بیان کرد.
خسروتاج افزود: در هفت ماهه امسال صادرات محصولات فولادی شامل میلگرد و تیرآهن 210 میلیون دلار بود که در مقایسه با صادرات 150 میلیون دلاری هفت ماهه سال قبل ، 41 درصد رشد را نشان می دهد.
رییس سازمان توسعه تجارت گفت: در هفت ماهه امسال صادرات کل مواد و محصولات معدنی 9 درصد رشد داشت­.
رییس سازمان توسعه تجارت همچنین درباره صادرات محصولات کشاورزی گفت : بدلیل اینکه در شش ماهه امسال از صادرات پسته و کشمش محروم بودیم و کل محصول را سال گذشته صادر کرده بودیم از آمار هفت ماهه صادرات پسته 35 درصد­ وکشمش 20 درصد کاهش داریم که امیدواریم در ماه های آینده این کاهش در پسته جبران شود اما درکشمش بدلیل رقابتی نبودن قیمت ، کار قدری سخت است.
خسروتاج گفت: در هفت ماهه امسال 111 میلیون دلار خرما صادر کردیم که در مقایسه با مدت مشابه­ سال گذشته 13 درصد رشد را نشان می دهد همچنین در صادرات گوجه فرنگی در این مدت رشد 13 درصدی داشتیم، ضمن اینکه در هندوانه و سیب زمینی نیز به ترتیب با رشد صادرات به ارقام 138 میلیون دلار و 70 میلیون دلار در صادرات هفت ماهه امسال دست یافتیم.

واردات 54 هزار خودرو

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به ثبت سفارش های پارسال و چهارماه نخست امسال گفت: در 8 ماه اخیر 54 هزار خودرو از گمرکات کشور ترخیص و وارد کشور شده است.
مجتبی خسروتاج در نشست خبری ، واردات خودروهای خارجی در مدت مشابه پارسال را 45 هزار دستگاه اعلام و تاکید کرد: امسال 9 هزار دستگاه بیش از پارسال خودرو وارد شده است.
وی ارزش خودروهای وارداتی ر در هشت ماه اخیر یک میلیارد و 460 میلیون دلار اعلام کرد و گفت : پارسال این میزان یک میلیارد و 200 میلیون دلار بود.
معاون وزیر صنعت، معدن تجارت با بیان اینکه ارزش واردات کشور در این مدت حدود 41 میلیارد دلار است، افزود: این سقف واردات یک و نیم میلیارد دلاری خودرو به همراه واردات قطعات منفصله خودرو (سی کی ای) در مجموع 3 میلیارد دلار را شامل می شود که در با مقایسه با واردات 40 میلیارد دلاری مبلغ بالایی است و با سیاست هدفمندی واردات فاصله دارد و باید تجدیدنظر کنیم.
خسروتاج در پاسخ به این سوال که آیا امروز قرار است درباره نظام تعرفه واردات خودرو خبر جدیدی منتشر شود؟ ، گفت: عصر دیروز روابط عمومی سازمان توسعه تجارت اطلاعیه ای صادر کرد مبنی بر اینکه چنین گمانه زنی هایی تنها مربوط به اصحاب رسانه است و خبر جدیدی در این باره وجود ندارد.
وی ادامه داد: ما پیشتر آیین نامه ای درباره واردات خودرو به دولت ارائه کردیم و دستورالعمل آن دوباره با اصلاحاتی به دولت ارسال شد که به نظر می رسد بعد از بررسی بودجه در دولت مطرح شود.
رئیس سازمان توسعه تجارت در این حال خاطرنشان کرد: مترصد این هستیم تا ببینیم کدام خودروساز معتبر خارجی حاضر است با مشارکت در تولید با خودروسازان داخلی چه در تولید خودرو و چه قطعات یدکی همکاری می کنند.
خسروتاج در بخش دیگری از سخنانش به افزایش صادرات کالا به بازار قطر اشاره کرد و گفت: در سه ماهه گذشته شرکت های معتبر
ایرانی میزان صادراتشان را با رشدی خوب افزایش دادند به گونه ای که در هفت ماه امسال بیش از 140 میلیون دلار محصولات مختلف اعم از میوه و سبزی به این کشور صادر شد حال آنکه مجموع صادرات ما در سال گذشته 94 میلیون دلار بود.
وی همین طور از رشد صادرات زعفران، شیرین بیان و گیاهان دارویی خبر داد و افزود: در 7 ماه گذشته با 35 درصد رشد ؛ صادرات آبزیان به ارزش 180 میلیون دلار به خارج صادر شده است.
معاون وزیر صمت تصریح کرد: در واردات با استفاده از ابزارهای مرسوم در تجارت از قبیل افزایش نظام تعرفه ای و سهمیه بندی تلاش می کنیم علاوه بر رشد صادرات تراز مطلوبی را بوجود آوریم ضمن آنکه آیین نامه های ضد ارزان فروشی (آنتی دامپینگ) هم امکان جلوگیری از واردات را دارد و می تواند از تولید ملی هم حمایت کند.

کد خبر 22675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =