مشکلات سی ساله حوزه صادرات کماکان پابرجاست

محسن بهرامی ارض اقدس: اما کماکان مشکلات حوزه تولید و صادرات ما همان مشکلات سی سال قبل هستند و تنها اولویت آنها فرق کرده است.

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز،ارض اقدس در همایش تجلیل از صادرکنندگان برتر استان تهران گفت: خوشبختانه همه مسئولان ما این اتفاق نظر را دارند که باید به صادرات غیر نفتی توجه ویژه شود. اما کماکان مشکلات حوزه تولید و صادرات ما همان مشکلات سی سال قبل هستند و تنها اولویت آنها فرق کرده است.

وي افزود: با وجود شعار سی ساله حمایت از صادرات هنوز عزم جدی برای حمایت از مشکلات وجود ندارد. مشکلاتی که امروز درباره صادرات از آن صحبت می‌کنیم همان مشکلاتی است که 30 سال قبل وجود داشته و درباره آن صحبت کرده‌ایم؛ شاید تنها اولویت‌های مشکلات ما در این سالها تغییر کرده اما کماکان پابرجاست.قوانین بالادستی و احکام مشخصی در این ارتباط وجود دارد اما مشکلات بخش صادرکنندگان را نتوانسته‌ایم در این سالها حل کنیم.

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی ادامه داد: صادرکنندگان که در این شرایط فعالیت می‌کنند عشق به کارآفرینی، تولید دارند زیرا باید با شرایط تبعیض‌آمیز در بازارهای هدف دست و پنجه نرم کنند تا بتوانند کالای خود را صادر کنند.

ارض اقدس تصریح کرد: با وجود دادن 30 سال شعار حمایت از صادرات هنوز عزم ملی برای رفع مسائل صادراتی در کشور وجود ندارد و مسائلی مانند تعیین تکلیف نرخ ارز، فضای کسب و کار رفتارهای سازمان مالیاتی، تامین اجتماعی، زیرساخت‌ها با وجود اینکه بارها مطرح شده است حل نشده و باید اشاره کرد که در خانه اگر کس است یک حرف بس است و باید در این زمینه اقدامات لازم صورت گیرد.مگر قرار است که کسی از بیرون بیاید و مسائل و مشکلات اقتصادی ما را برطرف کند و باید به نحوی برای حل و فصل آنها اقدام شود.

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی در ادامه با اشاره به گزارش مجمع جهانی اقتصاد و وضعیت فضای کسب و کار ایران در اقتصاد جهانی گفت: رتبه ایران در زمینه کارآیی بازار در میان 137 کشور 130 است همچنین در دیگر بخش‌هایی مانند توان جذب استعدادها دارای رتبه 108، حفظ استعدادها رتبه 104، مشارکت زنان و نیروی کار رتبه 136 (که در مقایسه با سال 84، 4 رتبه کاهش یافته است)، همکاری بین کارفرما و کارگر رتبه 121، انعطاف‌پذیری دستمزدها رتبه 120، اتکا به مدیریت حرفه‌ای رتبه 120، میزان دستمزد و بهره‌وری رتبه 100، تاثیر نظام مالیاتی بر انگیزه کاری رتبه 79 را داریم که همه این موارد بخشی از فضای کسب و کار کشور به حساب می‌آید.

ارض اقدس ادامه داد: بعد از تحریم‌های بین‌المللی ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران اکنون برای تحریم‌های داخلی باید فکری شود.بخش خصوصی همه تلاش خود را بروز داده تا بتواند مسائل و مشکلات تولید و اشتغال را در کشورمان برطرف کند اما برای رفع این موارد نیاز به همدلی وجود دارد تا موانع و قوانین دست و پاگیر کسب و کار را از مسیر تولید برداریم.

کد خبر 22716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 6 =