روزگار صادرات سیمان ایرانی به عراق

مرتضی لطفی: در مورد سیمان، مسئله اصلی ما ممنوعیت است نه محدودیت تعرفه‌ای

مرتضی لطفی در خصوص صادرات سيمان به كشور عراق گفت: نزدیک به یک سال است که صادرات سیمان به‌جز به مناطق شمال این کشور( که در دوره برگزاری انتخابات در اقلیم کردستان به مشکل خورده بود) ممنوع شده است.  اکنون عراق از ایران تنها کلینکر وارد می‌کند و در اصل، ما انرژی‌مان را مصرف می‌کنیم تا عراق آباد شود. صادرات کلینکر به عراق بارها از سوی اعضای انجمن سیمان مورد اعتراض قرارگرفته است اما بعضی معتقدند که به‌هرحال اگر عراق از ایران کلینکر دریافت نکند از جای دیگر می‌برد اما ازنظر من با توجه به قیمت سیمان، از صادرات کلینکر به عراق را ممنوع کنیم، به‌طور حتم این کشور مشتری سیمان ایران خواهد شد و البته در این شرایط، با برقراری تعرفه‌های خاص و دامن زدن به رقابت واردات از ایران را محدود می‌کند.

وي ادامه داد: نکته اما این است که عراق واردات سیمان را به‌طور کامل تعطیل کرده است اما برخی هلندینگ های ایرانی با توجه به ممنوعیت ورود سیمان به عراق، در عراق آسیاب ایجاد کردند و قرار است کلینکر را در این کشور و با نام کارخانه‌های عراقی به فروش برسانند. اولین واحد از این طرح که منجر به ایجاد ارزش‌افزوده خواهد شد، تا پایان امسال با ظرفیت 600 هزار تن به بهره‌برداری می‌رسد.

لطفي اضافه كرد: باوجود تمام مشکلات مربوط به قوانین داخلی عراق در زمینه کاهش واردات سیمان این کشور از ایران، هم چنان معتقدم که دیپلماسی تجاری ما لنگ می‌زند و باوجود خدمات جدی که به عراق و دیگر کشورهای همسایه ارائه می‌کنیم، سهمی از تجارت با آن‌ها نداریم یا این سهم اندک است. قرار است در ماه جاری نمایشگاهی در عراق برگزار شود که در حاشیه آن، فعالان این صنعت هم با وزیر صنایع عراق گفت‌وگو کنند. از سوی دیگر سفیر ایران در عراق تغییر کرده است و فعالانه‌تر نسبت به سفیر قبلی عمل می‌کند. وابسته بازرگانی هم در سفارت کشورمان در عراق مستقرشده اما هم چنان توفیقی در روند صادرات سیمان به این کشور حاصل نشده است. واحدهای تولید سیمان امروز با  70 درصد ظرفیت کار می‌کنند و 30 درصد از ظرفیت آن‌ها خالی است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران در پايان افزود: نکته دیگر اینکه در ظاهر موانع صادرات به عراق ازجمله در مورد تعرفه‌ها برای تمام کشورها یکسان است اما در مورد سیمان، مسئله اصلی ما ممنوعیت است نه محدودیت تعرفه‌ای. بااین‌وجود فکر می‌کنم با توجه به حل موضوع داعش و آغاز بازسازی و نوسازی عراق، ممنوعیت واردات سیمان در این کشور لغو شود. عراق تنها 13 میلیون تن سیمان تولید می‌کند درحالی‌که پیش از ممنوعیت واردات سیمان، 18 میلیون تن از ایران سیمان می‌خرید، میزانی که اکنون به 12 میلیون رسیده است.

 

منبع: اتاق تهران

کد خبر 22731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =