فضا برای بازگشت تجار ایرانی به کردستان عراق مساعد است

آل اسحاق گفت: امنیت لازم در کردستان عراق برقرار شده و توصیه می شود تجار و بازرگانان ایرانی فعال در این منطقه، فعالیتهایشان را از سر بگیرند

 رئیس اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و عراق گفت: امنیت لازم در کردستان عراق برقرار شده و توصیه می شود تجار و بازرگانان ایرانی فعال در این منطقه، فعالیتهایشان را از سر بگیرند. یحیی آل اسحاق افزود: بازار عراق بازار رو به توسعه ای است ، اگرچه رشد صادرات صنعتی ایران به این کشور کم شده، اما در مجموع صادرات به این کشور در نیمه نخست امسال 6 درصد رشد داشته است.
به گفته این مقام مسئول، مناقشه کردستان نه فقط به اقتصاد این منطقه، بلکه به تجار و فعالان بازرگانی ایرانی نیز ضربه وارد کرد.
وی ادامه داد: بازرگانان ایرانی بویژه افرادی که به سرمایه گذاری در این کشور اقدام کرده اند، تا حدودی با متوقف شدن پروژه هایشان مواجه شدند و عراقی ها نیز به تعهدات خود به آنان عمل نکردند.
آل اسحاق خاطرنشان کرد: با پایان یافتن مناقشه، کردها بتدریج در حال جبران اشتباه های خود هستند و مرزهای ما با کردستان عراق نیز یکی یکی در حال باز شدن است.
وی تصریح کرد:اکنون با امیدواری ایجاد شده، بسیاری از تجار ایرانی در حال بازگشت به این منطقه برای توسعه کار، فعالیت و تجارت خود هستند و توصیه اتاق مشترک ایران و عراق نیز بازگشت تجار و از سر گرفتن فعالیتهایشان است.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و عراق تصریح کرد: رونق اقتصادی اقلیم کردستان عراق رابطه مستقیم با امنیت این منطقه دارد و مطابق مشاهدات، اوضاع در حال بازگشت به شرایط عادی است.
وی در پاسخ به پرسش ایرنا در خصوص بستن مرزها برای مدتی از سوی ایران و استفاده ترک ها از این فرصت برای توسعه مراودات تجاری با کردها در پی مناقشه ایجاد شده در این منطقه در ماه های گذشته، تاکید کرد: «این مطالب چیزی جز شایعه نیست و در این زمینه از ترک ها عقب نیفتاده ایم».
به گزارش ایرنا، پیش تر «سیدحمید حسینی» دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی، دستیابی به تجارت20 میلیارد دلاری در روابط اقتصادی ایران و عراق را پیش بینی کرده بود.
حسینی اعلام کرده بود که در 6 ماه نخست امسال بیش از سه میلیارد و 277 میلیون دلار صادرات از ایران به عراق انجام شده است و توانسته ایم رکورد صادرات ماهانه 600 میلیون دلاری به این کشور را حفظ کنیم.
به گفته دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی، عراق دومین مقصد صادرات کالاها و خدمات ایرانی با سه میلیارد و 200 میلیون دلار، پس از چین بوده، اما کمتر از یک سوم صادرات به اقلیم کردستان عراق انجام شده است.

کد خبر 22733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 12 =